REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Zielone światło dla autobusu na Dewajtis

  20 września 2017

alt='Zielone światło dla autobusu na Dewajtis'
źródło: UKSW

Wszystko wskazuje na to, że UKSW i inne instytucje mieszczące się w Lesie Bielańskim zyskają dojazd komunikacją miejską.

REKLAMA

Od kiedy stalinowski reżim w 1954 roku wyrzucił z Lasu Bielańskiego marianów i zorganizował w opuszczonym klasztorze Akademię Teologii Katolickiej, przekształconą później w państwowo-katolicki Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w lesie przybywa budynków, ludzi i samochodów. W sąsiedztwie barokowego kościoła i zabudowań poklasztornych działa już nie tylko UKSW, ale także druga szkoła wyższa (Papieski Wydział Teologiczny), katolickie liceum i gimnazjum, centrum kultury, hostel, a także kilka firm. Jedyny dojazd prowadzi przez ulicę Dewajtis, objętą - jak cały las poza polaną zajmowaną przez kompleks budynków - ochroną w ramach rezerwatu przyrody. Zabiegi o uruchomienie na ulicy linii autobusowej trwały od lat, ale dopiero teraz, gdy Warszawa dysponuje pojazdami z napędem elektrycznym, nabrały realnego kształtu.

Z Dewajtis na Słodowiec

W odpowiedzi na apel Zarząd Transportu Miejskiego przygotował projekt linii autobusowej, kursującej między Wzgórzem Kamedulskim a stacją Słodowiec. Autobusy rozpoczynałyby trasę na parkingu w sąsiedztwie UKSW, gdzie kosztem 24 miejsc postojowych powstałaby nieduża pętla. Następnie jechały ulicami Dewajtis (bez nowego przystanku przy Marymonckiej) i Marymoncką do stacji metra Słodowiec. W ten sposób studenci i inne osoby dojeżdżające do Lasu Bielańskiego miałyby wygodną przesiadkę do tramwaju przy Szpitalu Bielańskim oraz do metra na Słodowcu. Linia byłaby obsługiwana przez 12-metrowe autobusy z napędem elektrycznym. Dla potrzeb komunikacji miejskiej progi zwalniające na Dewajtis zostałyby zamienione na wyspowe.

Propozycja ta została jednomyślnie zaakceptowana przez bielańskich radnych z komisji samorządowej oraz inwestycji. Poprosili oni ZTM, by linia kursowała także w wakacje oraz w godzinach wieczornych, tak by służyła również mieszkańcom Starych Bielan i Słodowca. Radni chcą, by linia ruszyła na próbę na rok. W tym czasie zostałaby wypracowane metody egzekwowania obowiązujących na Dewajtis zasad ruchu i ograniczenia liczby samochodów. Propozycję tę poparł także znawca Lasu Bielańskiego, prof. Maciej Luniak. Docelowym rozwiązaniem ma być jednak budowa przystanków z windami na Wisłostradzie.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (60)

# grylaż

20.09.2017 15:30

Bardzo ważna i cenna informacja. Panie Redaktorze dziękujemy i zaczynamy wyciągać wnioski. Zwłaszcza mieszkańcy osiedla Wrzeciono, których omija autobus 114 i utracili przystanek tramwajowy "Park Kultury", pod pretekstem skrócenia czasu jazdy 17-tki o słownie dwie minuty, czyli w granicach błędu statystycznego. Taka decyzja oznacza jedno, likwidacje linii 121 na Bielanach. Usłyszymy, że na Podleśnej jest 181 i 197. Na Marymonckiej i Wrzecionie 103, a na Sokratesa i Conrada 114. Nieprawdopodobna wręcz sytuacja, bo według wykładni ZTM autobus ma nie dublować tramwaju i metra. Sam pan profesor Luniak powiedział w innym materiale opublikowanym w Echu, że obecność autobusu czy to na benzynę, czy elektrycznego nie wpłynie na zmniejszenie liczby samochodów w Narodowym Parku Krajobrazowym (pozostałości Puszczy Mazowieckiej) o co zabiegali mieszkańcy Bielan, tylko liczbę pieszych. Jak Dewajtis do Marymonckiej to nie Wisłostradą, tu jest błąd logiczny i merytoryczny w opisie trasy. Ten autobus nie będzie służył mieszkańcom, tylko uczelni.

# MieszkamnaWoli

20.09.2017 16:27

Lepszym pomyslem byloby jakby jezdzil przez metro wawrzyszew i petle mial na młocinach.Ludzie z Łomianek Bemowa czy Woli mieliby lepszy dojazd.

# grylaż

20.09.2017 17:10

Sprawa tego autobusu z przejazdem przez ulicę Lindego do Metra Wawrzyszew, była już onegdaj omawiana i spotkała się ze zrozumiałym sprzeciwem lokalnych mieszkańców oraz ekologów, chociażby ze względu na brak przystanku służącego miejscowym. To, że uczelnia załatwia swoje interesy, jest rzeczą zrozumiałą. Niezrozumiałą rzeczą jest dlaczego radni gremialnie, bronią cudzych interesów, zamiast pasażerów z Bielan?! Ulica Dewajtis jest miejscem objętym ochrona przyrody w które nie można tak sobie ingerować. Ciekawa sprawa, bo np. radny Jan Zaniewski (PiS) z osiedla Ruda, twierdził kategorycznie, że integralność Lasku Bielańskiego, jest bezcenna. Estakady na Wisłostradzie, robiła chyba w 2008 roku firma Skanska, dzielnica po prostu nie dopilnowała wtedy powstania zatok autobusowych. Natomiast na spotkaniu z ZTM 23 maja, podnoszona była kwestia, iż autobus 121 powinien jeździć na swojej starej trasie przez Reymonta, Broniewskiego, Krasińskiego na Plac Wilsona wspierając 114 i dając dostęp do różnych ważnych miejsc.

REKLAMA

# grylaż

20.09.2017 18:05

Jeżeli pomysł jest wynikiem kompromisu z mieszkańcami to w porządku. Jednak w BIP-ie (Biuletyn Informacji Publicznej) według przyjętego protokołu posiedzenia, projekt został zgłoszony przez uczelnię. Jaka emerytka, lub który rencista będą mieli szansę usiąść w takim busie?! Właściwy kampus znajduje się na Wóycickiego, a studenci tak samo korzystali z przystanku "Park Kultura", bo tamtędy jest łagodniejsze podejście do kompleksu budynków przy Dewajtis 3. Na spotkaniu z przedstawicielami ZTM 23 maja omawiano także kwestie 114, czyli wybitnie studenckiego numeru. Jak to Ktoś już wcześniej mądrze zauważył, żadne bielańskie osiedle nie jest zadowolone w praktyce ze 114. Piaski nie, bo nie jedzie do Centrum. Chomiczówka i Wawrzyszew nie, bo kursuje za rzadko. Wrzeciono nie, bo je omija. Młociny nie, bo nie dociera do Cmentarza Północnego. Studenci UKSW, którzy mieszkają w akademikach, lub po stancjach na Bemowie, zamiast okrążać Cmentarz Warzyszewski przesiadają się z 11 w 114 na Conrada przy Reymonta. Pomimo tego 114 jest dwa razy częściej niż gdzie indziej, jedynie na odcinku Huta - Wóycickiego. Pomiędzy godziną 6, a 7 rano są raptem trzy kursy o ile oczywiście przyjedzie. Te sprawy były wielokrotnie zgłaszane do ZTM.

# Dbd

21.09.2017 00:42

To nie jest wynik żadnego kompromisu tylko dyktat UKSW. Nie oszukujmy się.

# grylaż

21.09.2017 09:40

W sieci krążył inny koncept. Puszczenie 203 Kwitnącą prosto do Wólczyńskiej. Później nowym odcinkiem Reymonta do Metra Wawrzyszew i ewentualnie gdyby było zainteresowanie i wola mieszkańców Wrzeciona, Lindego względnie także przez Dewajtis co teraz jest już nieaktualne. Z dodatkowym przystankiem pośrodku Lindego na wysokości Szubińskiej i być może przy Leclercu, przy bocznej bramie Cmentarza Wawrzyszewskiego. Nie ulega wątpliwości, że elektryczny wóz trafi na Dewajtis zabrany ze 121, ale mała strata, bo jest nieogrzewany i najgorszemu wrogowi nie życzę, tym cudem techniki jeździć po tym, co przeżywaliśmy ostatniej zimy. Stworzył się precedens, bo jeżeli w Lasku Bielańskim może jeździć autobus to idąc tym samym tokiem rozumowania, dzielnica powinna wreszcie podjąć rozmowy z prawdziwego zdarzenia, na temat powrotu 520. Pamiętam czasy, kiedy przez Marymoncką kursowało 511 i 27, służące pasażerom z Wrzeciona i Starych Bielan. To nie UKSW jest stroną, tylko ZTM, który nierównomiernie dzieli autobusy.

REKLAMA

# Lucek

22.09.2017 13:29

A jednak przystaneczek wiata zakupiony z pieniedzy dzielnicy Bielany ustawiony na Lindego nie nadarmo.Raz się nie udało drugi raz się nie udało i znowu próba puszczenia autobusu.Autobus który nikomu z Bielan nic nie ułatwi. Tu się tworzy autobus do rezerwatu a na Chomiczówce likwiduje się 167. Tu mieszkańcy nie mają tramwaju z Bielan na Wole a tu kolejna autobusowa dla żaków już
mają 114 z Huty na Mlociny pod samą uczelnie też UKSW.

# Bielanin

22.09.2017 13:49

Przystaneczki ,pętla ,autobusiki na prąd wybudowanie tego będą opłacone z pieniędzy uczelni czy z naszych podatków ? Koszty niesamowite a zysk taki ,że do uczelni nie będzie trzeba iść chodnikiem w rezerwacie wybudowanym za jak pamiętam 830 00 zł .Druga rzecz gdzie są ci ekolodzy ,kiedyś Zielne Mazowsze walczyło o ten rezerwat a teraz cisza .Może ekolodzy zajmą się tym problemem bo w rezerwacie są sarenki ,dziki,łosie . Jak już przeforsują ten autobus w rezerwacie okaże się że jest za wąska jezdnia bo jest i będzie trzeba poszerzać jezdnie następny koszt dla mieszkańców ,którzy nawet nie skorzystają z tego autobusu bo i po co jechać zatłoczonym studentami autobusem na spacer do lasu.

# grylaż

22.09.2017 13:55

Z artykułu wynika, że będzie jechał ulicą Marymoncką do Słodowca, Panie Lucku. Chyba, że Pan zna więcej szczegółów ode mnie, co jest bardzo możliwe. Według mnie to może objeżdżać Serek dookoła wysadzając i pobierając pasażerów przy Metrze Słodowiec z powrotem przez Sacharowa. Poprzednio radny Pieniek (PO) grzmiał, że w tej sprawie nieodzowne są konsultacje społeczne, a teraz konsensus wśród członków Komisji. Profesor Luniak zasłynął już w przeszłości na łamach Echa, błyskotliwymi stwierdzeniami, że w bajorku przy Sieciechowskiej kategorycznie nie ma stanowiska żółwia błotnego (budowa bloków), oraz brakiem reakcji w sprawie motyla Modraszka Telibusa z podmokłej łąki przy Arkuszowej (budowa osiedla domków jednorodzinnych). Oba wymienione gatunki pod ścisłą ochroną. Nie tylko 114 jest numerem typowo studenckim, ale i 181 w praktyce również. To daje poważne podstawy do obaw o niepewną przyszłość 121. Zaraz usłyszymy wszyscy, że sami pasażerowie domagają się jego likwidacji, więc trzeba to prędko zrobić.

REKLAMA

# Lucek

22.09.2017 20:29

Linia 121 okrojona trasa i godziny kursowania. Bardzo rzadko przeważnie 2 na godzinę .Trasa cała trwa 26 minut a przerwa kierowcy na Nowym Bemowie 30 minut zamiast dać ludziom autobus częściej. Z tą trasa autobusu do rezerwatu tak nie jest do końca pewne .Piszą jak piszą a życie pokarze .Sprawdzają badają i nasłuchują jakie reakcje społeczności lokalnej. Na Lindego gdzie stoi wiata o której pisałem też najpierw postawili wiatę a później konsultacje zrobili. A przeważyło chyba nie zdanie mieszkańców tylko to że z Lindego wąskie i trzeba by było zakazy zatrzymywania porobić. Zamiast co jakiś czas na siłę wpychać ten autobus wystarczy aby uczelnia UKSW zakupiła kilka busików z napędem elektrycznym i woziła sobie tych studentów co to im się chodnikiem nie chce chodzić. Przepisy zezwalają na wjazd do uczelni .I tak naprawdę w rezerwacie są zwierzątka oraz zabytkowy dąb ,oraz ścieżka ekologiczna.

# grylaż

22.09.2017 20:44

Oczywiście, że z Lindego było tak, jak Pan to przedstawił. Była też przecież sprawa z odgórnym prostowaniem 184 przez nowy odcinek ulicy Reymonta, metodą stawiania ludzi przed faktem dokonanym. Mieszkańcy Starego Bemowa zaprotestowali, ale przy skrzyżowaniu z Żeromskiego też jest, albo przynajmniej była niewykorzystywana wiata w kierunku Metra Wawrzyszew. Zwróćmy uwagę, że ten autobus to nie omnibus, tylko zdaję się 12-metrowy, czyli pełnowymiarowy pojazd, a jeszcze używa się tutaj liczby mnogiej, gdy na inne numery brakuje obsady. Onegdaj jakiś facet woził chętnych, prywatnym busem przez Dewajtis za złotówkę. Miał nawet zarejestrowaną działalność, ale ktoś życzliwy doniósł, że niby rozjeżdżał trawnik przy tramwaju, a były to czasy gdy funkcjonowała jeszcze kładka dla pieszych nad Marymoncką. 121 to jest w tej chwili autobus szkolny, a już wpuszczenie go na Powstańców Śląskich jedynie do Piastów Śląskich zakrawa na kpinę ze społeczeństwa. Jeżeli dzielnica idzie na takie ustępstwa to niech załatwia też problemy tutejszych.

# Pablos

22.09.2017 22:08

Eeee.... Linia miała pojechać ulicą Lindego,gdzie są nawet przystanki wybudowane bez sensu dubel z tramwajami do Słodowca

REKLAMA

# Jeep

22.09.2017 22:25

Takie rzeczy się dzieją gdyż tym wszystkim nie zarządzają fachowcy tylko Jarząbki z polecenia...dlatego mamy taki oto urdel na kółkach....

# grylaż

22.09.2017 22:30

I to chodzi, że 17 i 2 to są już numery przypisane pod Białołękę. Jak czasami wracam, spod dawnej Feminy to widzę ilu ludzi, czeka na kurs 17-tki oznaczony na wyświetlaczu "Tarchomin Kościelny". Było w maju spotkanie w szkole przy Conrada, mieszkańców Bielan z przedstawicielami ZTM i tematu autobusu na Dewjtis, wcale nie poruszano, czyli umawiają się ponad naszymi głowami. Jeden radny Zakrzewski (PiS) z Piasków złożył w czerwcu oficjalną interpelację o powrót 103 na starą trasę przez Broniewskiego na Pragę, ale został zbyty frazesami. Temat skasowanego przystanku tramwajowego, poruszała radna Czarnecka z Razem dla Bielan to tramwajarze celowo nie przyszli na spotkanie. Tak samo 121, jest oficjalnie nazywane linią bemowską. Padło takie stwierdzenie, że na Bielanach żyje 16 tysięcy emerytów. Urząd dzielnicy to tak szanuje zasłużonych ludzi pracy, że sfinansował za publiczne pieniądze "Przewodnik po Bielanach" autorstwa niejakiego historyka Zielińskiego, który obsmarował Hutników od najgorszych. Wstyd powtarzać te dyrdymały.

# Lucek

23.09.2017 07:53

Sprawą tych przystanków - wiat ustawionych na Lindego powinien zając się prokurator bo wybudowano tam też zatokę która służy teraz za parking a która kosztowała krocie .Marnotrawstwo ,niegospodarność pieniędzy podatników.

REKLAMA

# grylaż

23.09.2017 09:00

Dewajtis ma kilometr długości, ale licząc od wlotu do tarasu widokowego. Wychodzi, więc na to, że położenie metra tego poprzetykanego wikliną chodnika kosztowało bagatela tysiąc złotych, a jedyna inwestycja poczyniona na terenie dzielnicy w ubiegłych latach to gmach lokalnego ratusza, absorbujący środki na pracowniczą palarnie, czy klimatyzacje w pomieszczeniach gdzie nie obsługuje się petentów. Jeżeli samorząd studencki ma taką siłę przebicia, to niech pomyśli o swoich kolegach i poprze wydłużenie 171 z Nowego Bemowa na Chomiczówkę. Na Wrzecionie, Warszyszewie, Chomiczówce, Nowy Bemowie, Jelonkach mieszkają na kwaterach studenci UKSW. Eko parking na Kasprowicza, ekologiczny autobus na Dewajtis, które nie posłużą "tubylcom". W tym szaleństwie jest metoda. Zaraz się studenci z WAT-u zainteresują się i wydłużą 121 do pętli Stare Bemowo. Jeżeli zapadła decyzja na poziomie dzielnicy to ten "żakobus", będzie jeździł. 121 chcieli racjonalizować, obcinając kursowanie do godzin 7-17 w dni powszednie. Może Echo opisze problem.

# Powodzenia życzę

23.09.2017 11:50

#grylaż napisał(a) 23.09.2017 09:00
Dewajtis ma kilometr długości, ale licząc od wlotu do tarasu widokowego. Wychodzi, więc na to, że położenie metra tego poprzetykanego wikliną chodnika kosztowało bagatela tysiąc złotych, a jedyna inwestycja poczyniona na terenie dzielnicy w ubiegłych latach to gmach lokalnego ratusza, absorbujący środki na pracowniczą palarnie, czy klimatyzacje w pomieszczeniach gdzie nie obsługuje się petentów. Jeżeli samorząd studencki ma taką siłę przebicia, to niech pomyśli o swoich kolegach i poprze wydłużenie 171 z Nowego Bemowa na Chomiczówkę. Na Wrzecionie, Warszyszewie, Chomiczówce, Nowy Bemowie, Jelonkach mieszkają na kwaterach studenci UKSW. Eko parking na Kasprowicza, ekologiczny autobus na Dewajtis, które nie posłużą "tubylcom". W tym szaleństwie jest metoda. Zaraz się studenci z WAT-u zainteresują się i wydłużą 121 do pętli Stare Bemowo. Jeżeli zapadła decyzja na poziomie dzielnicy to ten "żakobus", będzie jeździł. 121 chcieli racjonalizować, obcinając kursowanie do godzin 7-17 w dni powszednie. Może Echo opisze problem.
Pan się tak nie udzielaj tutaj, nie tocz pan piany, nie wypowiadaj w każdym temacie, masz pan dużo czasu, to zostań pan radnym bielańskim i będziesz pan zgłaszał rozliczne dezyderaty.

# grylaż

23.09.2017 13:00

Ech to znowu Pan. Ciągle te same personalne wycieczki słowne i zahaczenie innych w niewybredny sposób. Dobrze Pan wie, bo już to sobie ustaliliśmy, że jeżeli o czymś piszę to o komunikacji miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem Bielan i Bemowa. Nikogo nie obrażam w odróżnieniu od Pana. Nawet Redaktor Dominik Gadomski, dzięki któremu dowiadujemy się różnych interesujących rzeczy, był w impertynencki sposób atakowany. Ale w jednym utrafił Pan w punkt, obecna kadencja samorządowa trwa jeszcze przez 15 miesięcy i jakoś nie widać szczególnie ze strony rządzącej Bielanami PO, żeby poza administrowaniem chciała rozwiązywać istotne problemy społeczne. Dogęszcza się do granic możliwości, takie osiedla mieszkaniowe, jak Chomiczówka, bo nowo przybyli nie zdążyli jeszcze, boleśnie zetknąć się z szarą rzeczywistością życia na peryferiach stolicy. Już to Ktoś mądrzejszy ode mnie tłumaczył, że jeżeli na danym terenie mieszka tyle, a tyle osób to połączenie na Bemowo, czy do Śródmieścia należy się obligatoryjnie, a nie fakultatywnie.

REKLAMA

# grylaż

23.09.2017 18:10

Trywialnością i koszarowymi żartami (śmierdzącymi i bolącymi), nie przykryje się ignorancji. Według Biuletynu Informacji Publicznej dla Bielan, który jest dostępny dla każdego, statystycznie na jednego bielańskiego radnego przypada mniej, niż jedna interpelacja na kwartał. Takie oficjalne pismo zawiera przeważnie dwa zdania podrzędnie złożone, gdy np. odpowiedź ZTM to dwie strony podaniowe. 23 maja odbyło się spotkanie Komisji Samorządowej i Dialogu Społecznego o które zabiegaliśmy od 25 listopada, czyli przez pół roku. Padła tam oficjalna propozycja z sali, żeby autobus 167 zabrany pod pretekstem budowy metra na Woli, zastąpić tymczasowo 171 wydłużając o słownie dwa przystanki z Nowego Bemowa na Chomiczówkę, co nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. Jedyne medium, które wspomniało o tym fakcie to gazeta stowarzyszenia Razem dla Bielan, we wrześniowym numerze w artykule autorstwa pana Marcina Włodarczyka pt. "Chomiczówka i jej problemy z komunikacją." Spotkanie zakończyło się oficjalnie takim postanowieniem, że ZTM rozważy propozycję pasażerów z Bielan i udzieli odpowiedzi. Jest 23 września, na odpowiedź czekamy wszyscy 4 miesiące, bo przerwa wakacyjna w obradach liczyła sobie bez mała 100 dni, gdzie dogodny termin (rozpoczęcie nowego roku szkolnego) minął. Na spotkaniu był też szeroko omawiany temat, marginalizacji autobusu 121, którym również studenci jeżdżą na Dewajtis, przesiadając się na przystanku "Conrada" przy Reymonta. Na ponad 10 obecnych radnych, głos zabrało raptem 4 w tym przewodnicząca Radziejewska (PO), która wychwalała pod niebiosa dyrektora ZTM, pana Andrzeja Frankowa. Reasumując jeżeli od 1 października ruszy elektryk przez Dewajtis, to chyba można zadawać pytania dlaczego w pierwszej kolejności, nie pilnują interesów mieszkańców Bielan. Pytać wolno, bo to są osoby publiczne.

# Robert

23.09.2017 20:20

#Dbd napisał(a) 21.09.2017 00:42
To nie jest wynik żadnego kompromisu tylko dyktat UKSW. Nie oszukujmy się.

Zgadza się. Mieli tyle czasu na wypracowanie metody egzekwowania obowiązujących na Dewajtis zasad ruchu i ograniczenia liczby samochodów i nic nie zrobili w tym kierunku, ani radni, ani władze dzielnicy, ani UKSW. Wybudowali chodnik, teraz zamiast zwykłych progów zwalniających będą wyspowe, dzięki czemu motocykliści jeszcze szybciej będą mogli jeździć ul. Dewajtis i robić jeszcze większy hałas.
Tak naprawdę nikogo Las Bielański nie obchodzi, obchodzą ich tylko dobre stosunki z UKSW.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe