REKLAMA

Legionowo

historia »

 

Żegnamy stary dworzec Legionowo, zobacz historyczne zdjęcia

  5 marca 2014

alt='Żegnamy stary dworzec Legionowo, zobacz historyczne zdjęcia'
źródło: Muzeum Historyczne w Legionowie

Właśnie powstaje szósty budynek dworca kolejowego w Legionowie, rozbierane są blaszane kontenery, które pamiętają lata 80-te. Stacja ma już 137 lat.

REKLAMA

Legionowska stacja kolejowa w swojej historii miała kilka budynków pełniących funkcje dworca. Jej początki sięgają 1877 r., kiedy wybudowano linię Kolei Nadwiślańskiej.

- Swój początek brała ona w Kowlu i przez Lublin, twierdzę Dęblin, Warszawę, twierdzę Modlin, dochodziła do Mławy - ówczesnej stacji granicznej zaboru rosyjskiego. Przyjmuje się, że uruchomienie stacji kolejowej Jabłonna w 1877 r. zapoczątkowało historię Legionowa - mówi dyrektor legionowskiego muzeum Jacek Szczepański. Dodaje też, że przez pierwsze piętnaście lat stacja obsługiwała głównie gości przyjeżdżających na letnisko Gucin. Większy ruch rozpoczął się wraz z wybudowaniem w 1892 r. dużego garnizonu rosyjskiego "Obozu Hurki" i huty szkła pięć lat później. Po wojnie, pod koniec lat 40., władze kolejowe wzniosły czwarty w historii Legionowa budynek dworcowy. Był to parterowy, standardowy drewniak, który przetrwał do końca lat 70. Podobny istniał na warszawskiej Pradze. Po jego rozbiórce, jako obiekt tymczasowy zastąpił go blaszany kontenerowiec. Jak się okazało przetrwał on następne trzydzieści kilka lat - mówi Jacek Szczepański. - Wraz z I wojną światową nastąpił częściowy kres drewnianej zabudowy kolejowej. Podczas ofensywy niemieckiej w sierpniu 1915 r. wycofujące się oddziały rosyjskie spaliły piętrowy dworzec. Rok później Niemcy oddali do użytku prowizoryczny budynek, który przetrwał następne dwadzieścia lat - opowiada Jacek Szczepański.

W kolejnych latach znaczenie stacji Jabłonna wzrosło. Po utworzeniu samodzielnej gminy jej nazwę zmieniono na Legionowo. Był to rok 1934 r. Na końcówkę lat 30. przypadła budowa w Legionowie nowego dworca kolejowego, jednego z nowocześniejszych w kraju. Po wybuchu II wojny dworzec służył mieszkańcom i niemieckim transportom wojskowym. W gmachu dworca działała wówczas restauracja Alfonsa Grajnerta. W październiku 1944 r. wycofujący się żołnierze niemieccy wysadzili dworzec w powietrze.

- Po wojnie, pod koniec lat 40., władze kolejowe wzniosły czwarty w historii Legionowa budynek dworcowy. Był to parterowy, standardowy drewniak, który przetrwał do końca lat 70. Podobny istniał na warszawskiej Pradze. Po jego rozbiórce, jako obiekt tymczasowy zastąpił go blaszany kontenerowiec. Jak się okazało przetrwał on następne trzydzieści kilka lat - mówi dyrektor muzeum.

Teraz na stację Legionowo wkracza nowoczesność. Trwa budowa nowoczesnego dworca w Legionowie. Przypomnijmy: inwestycja obejmuje budowę dworca kolejowego i autobusowego. Budynek będzie miał trzy kondygnacje. Na parterze znajdą się pomieszczenia komercyjne oraz kasa, na piętrach coś co urzędnicy określają jako "Multimedialna Strefa Pasażera".

Wzdłuż ściany i krawędzi jezdni zostaną ustawione zadaszone przystanki autobusowe. Bezpośrednio z dworcem sąsiadować będzie parking naziemny na 95 samochodów. Będą także parkingi na rowery. Postój taxi i zatoki autobusowe pozostaną w tym samym miejscu.

AS

 

REKLAMA

Komentarze (10)

# Dagmara

05.03.2014 09:49

Czas najwyższy na nowy dworzec bo to jednak miasto powiatowe i taka prowizorka niestety nie dodaje "uroku" miastu . Miasto Legionowo zmienia się bardzo -dzięki wspaniałemu Prezydentowi to miasta nabiera wielkomiejskiego stylu.

 Daro

05.03.2014 12:47

#Dagmara napisał(a) 05.03.2014 09:49
Czas najwyższy na nowy dworzec bo to jednak miasto powiatowe i taka prowizorka niestety nie dodaje "uroku" miastu . Miasto Legionowo zmienia się bardzo -dzięki wspaniałemu Prezydentowi to miasta nabiera wielkomiejskiego stylu.

Chciałoby się zacytować .
" Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu. Niech żyje nam! To śpiewałem ja - Jarząbek."
A teraz pokaż mi przykład innego miasta które robi prezent dla kolei budując za swoje bo Legionowo wyłożyło na budowę dworca 6 mln zł jako wkład własny
Do tego buduje dworzec w mieście które nie jest żadnym miejscem przesiadkowym, buduje dworzec w którym najprawdopodobniej nie będzie kasy bo większość ma już karty miejskie i nie opłaca się utrzymywanie kas

# kolo

05.03.2014 17:53

Po pierwsze ważne że będzie coś nowego. Po drugie ma to być centrum komunikacyjne. Więc cieszmy się że będą parkingi bo wystarczy sprawdzić ile aut stoi pod dworcem i wiaduktem a będzie jasne że pomysł jest nie najgorszy.

REKLAMA

 Daro

05.03.2014 21:21

Owszem coś nowego będzie, coś do czegoś trzeba będzie dopłacać bo nawet dworzec w Gdyni obsługujący tysiące podróżnych jest nierentowny i trzeba do niego dopłacać.
Pierwsze zaś slyszę aby do parkingu czy centrum komunikacyjnego był potrzebny dworzec
Owszem miasto powiatowe bez szpitala ale z wypasionym dworcem

# pelagia

06.03.2014 08:46

Dlaczego MY POLACY zawsze musimy "płakać" - nic nam nie pasuje,wszystko nie tak ....najlepiej z puszką browaru usiąść i narzekać - ten to lizus bo pochwalił Prezydenta ,dworzec nie .....bo..... ruina -WILLA KAZINEK rozwalić zamiast ją wyremontować ,to są zabytki których w mieście jest coraz mniej bo nowoczesność wkrada się wszędzie i co będziemy pokazywać wnukom ,a park zawsze jest potrzebny szczególnie w nocy na burdy pijackie młodzieży wracającej z dyskoteki i niszczącej wszystko co stoi na drodze .A w ogóle to najlepiej wszystko na NIE i wówczas jesteśmy bardzo SZCZĘŚLIWI.A może w tym nowym dworcu otworzy się nowy super sklep marki "Biedronka" - no i będziemy wszyscy ZADOWOLENI .....gratulacje dla MALKONTENTÓW

# legionowianin

06.03.2014 11:00

Ja proszę władze Legionowa o odpowiedź. Dlaczego zrezygnowano z budowy basenu, to był świeetny pomysł. A teraz słyszymy o budowie lodowiska dla panczenów. Nie mamy w Legionowie basenu !!!!!!!

REKLAMA

 Daro

06.03.2014 12:22

Nikt tu nie "płacze" tylko niektórzy starają się jeszcze myśleć rozsądnie. Miasto powiatowe bez szpitala gdzie chorych wozi się na Bródno i NDM. Miasto z jednym żłobkiem do którego szanse dostania się mają nieliczne dzieciaczki, to samo w przedszkolach dodajmy w mieście w którym większość dojeżdzą do pracy w Warszawie i wraca późno
Miasto które zrezygnowało z budowy basenu ale ochoczo angażuje się w budowę toru łyżwiarskiego ochoczo deklarując że sfinansuje połowę kosztów
Na niektóre sprawy trzeba patrzeć realnie, są ważniejsze sprawy niż budowa dworca

# pepe

06.03.2014 15:57

A teraz pokaż mi przykład innego miasta które robi prezent dla kolei
Sopot
Łódź
Zabrze
itd.
i są następni:
http://www.radio.rzeszow.pl/informacje/item/26143-w-sanoku-chca-budowac-dworzec

 Daro

06.03.2014 16:34

Jednak net to super sprawa bo w parę sekund można dowiedzieć się prawdy
I tak Sopot. Dworzec w tym mieście budowany jest w partnerstwie prywatno publicznym
Miasto nie dopłaca nawet złotówki
Dworzec w Łodzi budują PKP PLK PKP S.A a partnerem jest miasto
Ale jak można porównywać budowę dworca w nadmorskiej miejscowości gdzie są tysiące turystów oraz w mieście w którym może kiedyś będzie się krzyżować trasa Kolei Dużych Prędkości
A co w Legionowie piętrowy dworzec pomnik dla kilkunastu mieszkańców czekających na SKM

REKLAMA

# legionowianin

06.03.2014 17:43

Już basen zbudowaliśmy :( A teraz tor łyżwiarsk tak samo zbudujemy. Kiełbasa wyborcza. . Żenada.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe