Żegnamy stary dworzec Legionowo, zobacz historyczne zdjęcia
5 marca 2014
Właśnie powstaje szósty budynek dworca kolejowego w Legionowie, rozbierane są blaszane kontenery, które pamiętają lata 80-te. Stacja ma już 137 lat.
- Swój początek brała ona w Kowlu i przez Lublin, twierdzę Dęblin, Warszawę, twierdzę Modlin, dochodziła do Mławy - ówczesnej stacji granicznej zaboru rosyjskiego. Przyjmuje się, że uruchomienie stacji kolejowej Jabłonna w 1877 r. zapoczątkowało historię Legionowa - mówi dyrektor legionowskiego muzeum Jacek Szczepański. Dodaje też, że przez pierwsze piętnaście lat stacja obsługiwała głównie gości przyjeżdżających na letnisko Gucin. Większy ruch rozpoczął się wraz z wybudowaniem w 1892 r. dużego garnizonu rosyjskiego "Obozu Hurki" i huty szkła pięć lat później. Po wojnie, pod koniec lat 40., władze kolejowe wzniosły czwarty w historii Legionowa budynek dworcowy. Był to parterowy, standardowy drewniak, który przetrwał do końca lat 70. Podobny istniał na warszawskiej Pradze. Po jego rozbiórce, jako obiekt tymczasowy zastąpił go blaszany kontenerowiec. Jak się okazało przetrwał on następne trzydzieści kilka lat - mówi Jacek Szczepański. - Wraz z I wojną światową nastąpił częściowy kres drewnianej zabudowy kolejowej. Podczas ofensywy niemieckiej w sierpniu 1915 r. wycofujące się oddziały rosyjskie spaliły piętrowy dworzec. Rok później Niemcy oddali do użytku prowizoryczny budynek, który przetrwał następne dwadzieścia lat - opowiada Jacek Szczepański.
W kolejnych latach znaczenie stacji Jabłonna wzrosło. Po utworzeniu samodzielnej gminy jej nazwę zmieniono na Legionowo. Był to rok 1934 r. Na końcówkę lat 30. przypadła budowa w Legionowie nowego dworca kolejowego, jednego z nowocześniejszych w kraju. Po wybuchu II wojny dworzec służył mieszkańcom i niemieckim transportom wojskowym. W gmachu dworca działała wówczas restauracja Alfonsa Grajnerta. W październiku 1944 r. wycofujący się żołnierze niemieccy wysadzili dworzec w powietrze.
- Po wojnie, pod koniec lat 40., władze kolejowe wzniosły czwarty w historii Legionowa budynek dworcowy. Był to parterowy, standardowy drewniak, który przetrwał do końca lat 70. Podobny istniał na warszawskiej Pradze. Po jego rozbiórce, jako obiekt tymczasowy zastąpił go blaszany kontenerowiec. Jak się okazało przetrwał on następne trzydzieści kilka lat - mówi dyrektor muzeum.
Teraz na stację Legionowo wkracza nowoczesność. Trwa budowa nowoczesnego dworca w Legionowie. Przypomnijmy: inwestycja obejmuje budowę dworca kolejowego i autobusowego. Budynek będzie miał trzy kondygnacje. Na parterze znajdą się pomieszczenia komercyjne oraz kasa, na piętrach coś co urzędnicy określają jako "Multimedialna Strefa Pasażera".
Wzdłuż ściany i krawędzi jezdni zostaną ustawione zadaszone przystanki autobusowe. Bezpośrednio z dworcem sąsiadować będzie parking naziemny na 95 samochodów. Będą także parkingi na rowery. Postój taxi i zatoki autobusowe pozostaną w tym samym miejscu.
AS