REKLAMA

Żoliborz

historia »

 

Otwarty podczas śnieżycy, dwukrotnie wyburzony. Wiadukt żoliborski, jakiego nie znacie

  28 listopada 2023

alt='Otwarty podczas śnieżycy, dwukrotnie wyburzony. Wiadukt żoliborski, jakiego nie znacie'
27.11.1937 r. Widok ogólny wiaduktu i torów kolejowych Dworca Gdańskiego. Na pierwszym planie parowóz Ok 1, w tle na wiadukcie widoczny tramwaj. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Był zwieńczeniem potężnej inwestycji - nowej arterii komunikacyjnej, która połączyła plac Krasińskich z placem Inwalidów i umożliwił bezproblemową komunikację między Śródmieściem a Żoliborzem, Marymontem i Bielanami. 86 lat temu - a dokładnie 27 listopada 1937 roku - podczas śnieżycy, nastąpiło uroczyste otwarcie wiaduktu żoliborskiego.

REKLAMA

Historię wiaduktu żoliborskiego postanowił przypomnieć żoliborski ratusz. Jest ona niezwykle ciekawa.

Połączył Śródmieście z Żoliborzem i Bielanami

W pamiętnym dniu jego otwarcia nowym wiaduktem ruszyły linie tramwajowe: 3, 4, 14, 15, 17 i nocna 30-tka. Jak zapakować paczkę, aby dotarła bezpiecznie? Najlepsze praktyki pakowania paczek Jak zapakować paczkę, aby dotarła bezpiecznie? Najlepsze praktyki pakowania paczek
Pakowanie i nadawanie paczeki to nie tylko umieszczenie przedmiotów w pudełku. Ważne jest, aby paczka była odpowiednio zabezpieczona, aby uniknąć uszkodzeń w trakcie transportu. Poniżej przedstawiamy najlepsze praktyki pakowania paczek, które pomogą zapewnić bezpieczną dostawę paczki.
Otwarcia dokonał prezydent Warszawy Stefan Starzyński wraz z ówczesnym ministrem komunikacji Juliuszem Ulrychem, który przeciął symboliczną wstęgę. Nie zabrakło też innych ważnych oficjeli oraz przedstawicieli Funduszu Pracy, Towarzystw Przyjaciół Żoliborza, Marymontu i Bielan. Uroczystość zgromadziła też rzesze okolicznych mieszkańców. Wydarzenie opisał wówczas na swoich łamach "Kurier Warszawski". Napisano m.in., że ogólny koszt budowy samego wiaduktu wyniósł ok. 2 mln zł, z czego zarząd Warszawy wyłożył ponad 1,3 mln zł, a minister komunikacji - ponad 500 tys. zł.

Wstąp do księgarni

Dlaczego wiadukt był tak ważny?

Budowa rozpoczęła się w 1936 roku, a całej trasy - 5 sierpnia 1935 roku. Prace prowadzone były pod nadzorem Polskich Kolei Państwowych. Na budowie pracowało początkowo nawet 500 robotników. Rozpiętość samego wiaduktu wyniosła 61 metrów, a wysokość filarów 5,4 m. Po ukończeniu prac zdemontowano używane wcześniej torowisko wzdłuż ulic: Szymanowskiej, Krajewskiego i Zajączka. Inwestycja była bardzo istotna w skali całej Warszawy, bo likwidowała utrudnienia komunikacyjne pomiędzy Śródmieściem i rozrastającą się północną częścią stolicy. Wcześniej komunikacja możliwa była tylko przez tunel pod torami kolei obwodowej - w ciągu ul. Krajewskiego oraz problematyczną trasą wiodącą od ul. Kłopot do Felińskiego. Z racji znacznego obniżenia drogi - tunel był zalewany przy okazji każdego większego deszczu. Często do tego stopnia, że stawał się nieprzejezdny. Natomiast ciąg ulic: Kłopot i Felińskiego przecinał niebezpieczny przejazd kolejowy.

Wiadukt żoliborski w czasie wojny i później

Wiadukt nie przetrwał czasu wojennej zawieruchy, choć długo stał nienaruszony. Przetrwał kampanię wrześniową - był wtedy cały czas czynny. W czasie powstania warszawskiego całkowicie kontrolowali go hitlerowcy. Dopiero po upadku zrywu został wysadzony w powietrze. Stało się to między 28 grudnia 1944 roku a 17 stycznia 1945 roku. Istniał zatem nieco ponad 7 lat.

Wiadukt został odbudowany już w 1946 roku. Otwarcie nastąpiło 15 grudnia. Zanim to się stało, jego funkcję pełniła prowizoryczna kładka. Pierwszą wznowioną linią tramwajową na trasie nowego wiaduktu była 15-tka.

Przetrwał do 2009 roku

Prace nie zakończyły się na budowie samego wiaduktu. Powstał łącznik między nim a nowo wybudowaną ulicą Nowomarszałkowską, nazwaną potem Marcelego Nowotki, a ostatecznie - ulicą gen. Władysława Andersa. Łącznik został otwarty 21 października 1948 roku. Wtedy ruszyły nim tramwaje. Zlikwidowano też starą trasę wzdłuż ul. Bonifraterskiej. Ten wiadukt doczekał już XXI wieku, choć w pierwszej dekadzie jego stan uległ znacznemu pogorszeniu. Jak przypomina żoliborski ratusz w nocy z 28 lutego na 1 marca 2009 został całkowicie zamknięty dla ruchu kołowego, zaś pomiędzy 23 a 25 kwietnia 2010 roku - wyburzony. Dzisiejszy wiadukt powstał jeszcze w tym samym roku, ale cała inwestycja zakończona została dopiero 25 października w 2011 roku.

DB

.
 

Komentarze (1)

# zjelonek

29.11.2023 11:59

Wyburzony to został raz żeby go zastąpić nowym. Za pierwszym razem Niemcy go po prosu zniszczyli.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuŻoliborz

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuŻoliborz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy