REKLAMA

Puls Warszawy

drogi »

 

Obwodnica Pragi nigdy nie powstanie? "Przebój kolejnych kampanii wyborczych"

  12 października 2021

alt='Obwodnica Pragi nigdy nie powstanie? "Przebój kolejnych kampanii wyborczych"'
Czy rejon Dworca Wileńskiego zostanie kiedykolwiek odkorkowany? Źródło: ZTM

Jak zauważa Warszawski Alarm Smogowy, nowa ulica między rondami Wiatraczna i Żaba to jedna z nielicznych inwestycji, które pogodziłyby kierowców i przeciwników aut. Według zapowiedzi sprzed trzech lat budowa miała zakończyć się w 2025 roku.

REKLAMA

"W 2025 roku domkniemy budowę obwodnicy śródmiejskiej: do ruchu oddamy odcinek z ronda Wiatraczna do ronda Żaba" - taka zapowiedź padła podczas kampanii wyborczej ze strony kandydata na prezydenta Warszawy, Rafała Trzaskowskiego. Po trzech latach kadencji Warszawski Alarm Smogowy postanowił sprawdzić wykonanie programu wyborczego. Efekty opublikowano w raporcie pt. Muzeum "sztuki" ważniejsze od obwodnicy Pragi Muzeum "sztuki" ważniejsze od obwodnicy Pragi
Jedna z najpilniejszych inwestycji transportowych w Warszawie znów się opóźnia. Jednocześnie zadłużone miasto lekką ręką przeznacza kolejne 180 milionów na nowe muzeum.
"Od miasta dla aut do miasta dla wszystkich?", sfinansowanego z dotacji European Climate Foundation.

Obwodnica Pragi - kiedy powstanie?

Otaczająca Śródmieście, Muranów i Pragę "obwodnica śródmiejska" była planowana już w latach 60. Z myślą o niej przebudowano Towarową, Okopową i Słomińskiego oraz zbudowano Trasę Łazienkowską, ale później - gdy gęsta zabudowana zaczęła "wylewać się" za wyznaczony pierścień tras - plany zostały odłożone na wiele lat. Odkurzono je pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy przebudowano rondo Żaba. Ostatni odcinek, mający połączyć rondo Żaba z rondem Wiatraczna, nie powstał do dziś.

- Praska część obwodnicy śródmiejskiej to evergreen kolejnych warszawskich kampanii wyborczych - piszą aktywiści. - Przypomina linię horyzontu, którą wciąż widać, ale nie można się do niej zbliżyć. Ostatnie widoczne działanie w tej sprawie to przeprowadzone w 2017 roku konsultacje społeczne na temat kształtu obwodnicy. Już na początku 2019 roku, czyli zaraz po rozpoczęciu kadencji, ratusz zapowiedział przesunięcie inwestycji. W listopadzie 2019 roku, przedstawiając budżet na kolejny rok, Rafał Trzaskowski przyznał, że odkłada ją na półkę, do czasu poprawy sytuacji budżetowej (lub uzyskania dofinansowania z rządu). To jedna z nielicznych nowych inwestycji drogowych, która mogłaby ucieszyć zarówno zwolenników transportu samochodowego, jak i zrównoważonego transportu.

Wstąp do księgarni

Odkorkować Targową

Z perspektywy kierowców obwodnica Pragi będzie miała za zadanie odkorkowanie Targowej i Grochowskiej oraz stworzenie nowego, wygodnego połączenia między Grochowem a Targówkiem. Warszawski Alarm Smogowy liczy na to, że jej otwarcie umożliwiłoby przebudowę Targowej, zapewne spodziewając się zwężenia jezdni, poszerzenia chodników i budowy dróg rowerowych z prawdziwego zdarzenia.

- Jednocześnie, w wypadku budowy tej obwodnicy w przekroju 2x2 [dwie jezdnie po dwa pasy ruchu - red.] z rezerwą pod równoległą obwodnicę tramwajową (co postulowały m.in. Tramwaje Warszawskie), mógłby na tej inwestycji zyskać w przyszłości też transport zbiorowy - czytamy w raporcie.

REKLAMA

Projekt za miliony

Według ostatnich planów nad terenami kolejowymi między Grochowem a Targówkiem Fabrycznym miał powstać 800-metrowy wiadukt z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Zabraniecką planowano przebudować na arterię podobną do Radzymińskiej oraz odciąć od niej Dźwińską, Beczkową i Ludwicką. Wjazd na poszerzoną ulicę byłby możliwy tylko na skrzyżowaniach ze światłami z Księżnej Anny i Kijowską. Za Kijowską Zabraniecka miała się zwężać z sześciu do czterech pasów ruchu, a następnie łączyć z Radzymińską zwykłym skrzyżowaniem.

W 2016 roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał z firmą MP Mosty umowę na wykonanie projektu i uzyskanie zezwolenia na realizację obwodnicy od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej. W najlepszym razie dokumenty za 6,7 mln zł trzeba będzie w przyszłości zaktualizować, w najgorszym - wyrzucić do kosza.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (3)

# RJW

12.10.2021 13:11

Wielokrotnie o tym pisałem na grochowniepragapd. worpress.com: to jest jedna z najważniejszych spraw i zastępowanie jej bajkowymi projektami to skandal. 6,5 km bariery kolejowej!!!!! (-) ekspert inżynierii eksploatacji

# Trzasku

13.10.2021 10:08

I kolejna obietnica bez pokrycia... nasz super Prezydent Warszawy od mostu pieszego.

# mieszkaniec Grochowa

13.10.2021 22:53

Kolejny dowód na to, że o mieszkańcach Grochowa jaśniepaństwo z ratusza przypomina sobie tylko przy okazji wyborów...
Ciekawe, czy nadal obowiązuje zasada, że rondo Wiatraczna to peryferia Warszawy, jak raczył kilka lat temu rzec przedstawiciel ratusza spytany o to, czy w tej okolicy stanie stacja Veturilo...

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024