Wypadek czy zabójstwo? Zarzuty po tragedii na Sokratesa
1 lutego 2021
15 miesięcy od śmierci 33-letniego przechodnia prokuratura przygotowała akt oskarżenia wobec Krystiana O., kierowcy tuningowanego BMW.
Przypomnijmy: do głośnego wypadku na Sokratesa doszło w niedzielę 20 października 2019 roku około 13:00, przy doskonałej pogodzie, która skłoniła wielu mieszkańców do spacerów. Para z dzieckiem w wózku przechodziła po przejściu przez Sokratesa na wysokości Petöfiego, gdy jadący w stronę Chomiczówki kierowca BMW z dużą prędkością wpadł na zebrę. 33-letni ojciec zginął, kobieta wraz z 3-letnim dzieckiem trafiła do szpitala.
Zarzuty za wypadek na Sokratesa
Prokuratura zdecydowała, że Krystian O. ma odpowiadać nie za wypadek ze skutkiem śmiertelnym, ale za zabójstwo. Dlaczego? Zbliżając się do przejścia dla pieszych kierowca jechał z prędkością 136 km/h, więc według prokuratury wiedział, że może kogoś zabić i godził się na to. Akt oskarżenia jest już w sądzie. Krystianowi O. grozi dożywocie. Czy udowodnienie w sądzie, że wypadek może być uznany za zabójstwo jest w ogóle możliwe? Przekonamy się zapewne w najbliższych latach, bo zapowiada się bardzo długi proces.
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski ujawnił po wypadku, że sprawca jest mieszkańcem Wrzeciona i mechanikiem zajmującym się modyfikacjami samochodów. BMW, którym kierował było tuningowane - miało zmodyfikowane układy (kierowniczy i hamulcowy) oraz zostało przystosowane do ruchu prawostronnego.
Sokratesa - co z przebudową?
Po wypadku ZDM zamontował na Sokratesa progi zwalniające oraz zapowiedział zwężenie jezdni (skrajne pasy mają być przeznaczone do parkowania). Drogowcy zaplanowali także likwidację kilkuletniej drogi rowerowej i budowę nowej po drugiej stronie ulicy. We wrześniu zmienili jednak plany pod wpływem krytyki ze strony mieszkańców Wawrzyszewa.
Według nowego projektu na Sokratesa będzie jeden pas ruchu w każdym kierunku, ale już bez progów zwalniających. Droga rowerowa nie będzie przenoszona na stronę starych bloków, ale lekko przesunięta - zostanie wydzielona z jezdni, tak jak na Krasińskiego między pl. Wilsona a Wisłostradą. Drogowcy dodali w projekcie możliwość skrętu w lewo w Cienką oraz pozostawili zatoki autobusowe. ZDM zapowiada również, że na skrzyżowaniu z Kaliszówką w dalszej przyszłości może powstać rondo.
(dg)