Czy można jechać buspasem prosto przez skrzyżowanie? Policja przypomina
28 stycznia 2023
Komenda Stołeczna Policji postanowiła przypomnieć kierowcom, kto może korzystać z coraz liczniejszych pasów dla autobusów. W planach są kolejne buspasy w Warszawie: na Modlińskiej, Czerniakowskiej, Łopuszańskiej i Marynarskiej.
"Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji zwracają uwagę na wszystkie wykroczenia, w tym również na poruszanie się pojazdów nieuprawnionych po pasach dla autobusów" - zapewnia warszawska policja.
Buspasem na wprost
W wielu miejscach w Warszawie mamy do czynienia z sytuacją, w której buspas jest jednocześnie pasem do skrętu w prawo. Warszawska drogówka zwraca na to szczególną uwagę, wykorzystując m.in. nieoznakowane radiowozy.
"Jeżeli na znaku F-10 pod symbolem strzałki kierunkowej na wprost widnieje napis 'bus' lub inny, oznacza to, że powyższym pasem mogą na wprost przez skrzyżowanie przejechać uprawnione pojazdy. Pozostali kierujący powinni jechać zgodnie ze wskazanym strzałką kierunkiem!" - przypomina Komenda Stołeczna Policji.
Buspasy przeznaczone są tylko dla pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach. Oznacza to, że nie mogą z nich korzystać bezpłatne autobusy kursujące do centrów handlowych ani autokary turystyczne. Za jazdę buspasem grozi mandat w wysokości 100 zł i punkt karny. Z kolei złamanie zakazu skrętu w prawo grozi mandatem 250-złotowym i pięcioma punktami karnymi. "Warto przestrzegać przepisy..." - dodaje KSP z błędem gramatycznym.
Więcej buspasów w Warszawie
Ostatnie buspasy powstały na Dolinie Służewieckiej, Puławskiej i Bitwy Warszawskiej 1920 Roku. Kolejne są planowane na ulicach:
- Modlińskiej na odcinku od Aluzyjnej do Światowida, tylko w stronę białołęckiego ratusza,
- Czerniakowskiej na odcinku od Witosa do Łazienkowskiej,
- Łopuszańskiej na odcinku od torów kolejowych do Orzechowej,
- Marynarskiej od węzła Marynarska do ronda Unii Europejskiej, tylko w stronę Galerii Mokotów.
"Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich)" - informuje urząd miasta.
(jok)