REKLAMA

Bemowo

wypoczynek »

 

Utwardzają dukty w bemowskim lesie

  9 kwietnia 2012

alt='Utwardzają dukty w bemowskim lesie'
www.geolocation.ws

Istniejący na pograniczu Bemowa i Bielan las jest częścią Puszczy Kampinoskiej. Są tu dwa rezerwaty przyrody - "Łosiowe Błota" i "Kalinowa Łąka". W sercu lasu odnaleźć można pozostałości Transatlantyckiej Centrali Radiotelegraficznej. Z roku na rok odwiedza go coraz więcej amatorów aktywnego wypoczynku, zwłaszcza z rejonu nowych osiedli przy ul. Radiowej. Jednocześnie mieszkańcy z niepokojem obserwują ostatnie prace przeprowadzone w lesie.

REKLAMA

Najbardziej zagrożony urbanizacją jest pas łąk między wsiami Janów i Klaudyn - jedyny zachowany korytarz ekologiczny między bemowskim lasem a Puszczą Kampinoską. Gdyby go zabrakło, łosie z terenu lasu zniknęłyby bezpowrotnie. Nic więc dziwnego, że mieszkańców zaniepokoiło utwardzanie dróg pożarowych.
Najbardziej zagrożony jest pas łąk między wsiami Janów i Klaudyn - jedyny zachowany korytarz ekologiczny między bemowskim lasem a Puszczą Kampinoską. Gdyby go zabrakło, łosie z terenu lasu zniknęłyby bezpowrotnie.
- Najpierw geodeta niezgodnie z prawem nawbijał kołki, potem po paru tygodniach spychacz poszarpał korzenie zdrowych drzew, a następnie wysypano je żwirkiem. W Puszczy Kampinoskiej wiele dróg pożarowych jest w gorszym stanie i nic się nie dzieje. Czy trzeba było zniszczyć naturalne środowisko? Może jutro położą asfalt? - pyta zaniepokojony czytelnik "Echa". Twierdzi również, że służby leśne zamiast opiekować się tym zakątkiem przyrody, same dewastują las. - W miejscach wyrębu zawsze zostawiają stertę butelek i zniszczonych rękawic roboczych - dodaje.

Skarżyły się młode matki

Pracownicy Lasów Miejskich uspokajają. Zapewniają, że modernizacja dróg przeciwpożarowych i ścieżek turystycznych w żadnej mierze nie stanowi preludium do tworzenia tam jakichkolwiek dróg publicznych. Ich remont to po prostu konieczność dostosowania do wymogów. - Drogi przeciwpożarowe budowane na terenach leśnych muszą spełniać odpowiednie kryteria nośności i szerokości określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych. Za tym idzie konieczność ich poszerzenia, czasem związane jest to z ewentualną wycinką drzew - tłumaczy Piotr Prądzyński, pełniący obowiązki kierownika gospodarki leśnej Lasów Miejskich. - Drogi te nie były remontowane od lat 70. Mieliśmy skargi od mieszkańców Bemowa, że jest błoto i że nie można przejechać z wózkiem dziecięcym. Zdecydowaliśmy się więc na remont, poprzez wzmocnienie nawierzchni. Dzięki jej podniesieniu piesi nie zadeptują już lasu wokół drogi, a służby leśne nie muszą czekać z opróżnianiem koszy na śmieci do momentu, aż kałuże wyschną i droga będzie przejezdna - tłumaczy Prądzyński. Jednocześnie zapewnia, że w dalszym ciągu są to wyłącznie drogi leśne, pełniące funkcję dróg przeciwpożarowych, wewnętrznych - gospodarczych i szlaków turystycznych. - Drogi przeciwpożarowe oraz ścieżki spacerowe w bemowskim lesie przez lata były nieremontowane. Teraz będą sukcesywnie przebudowywane. Obecnie używamy surowców naturalnych w postaci kruszonego kamienia polnego i żwiru kopalnianego, które zachowują naturalne ph i nie zmieniają kwasowości gleby - podkreśla pracownik Lasów Miejskich i zapewnia, że takie inwestycje nie doprowadzą do wyginięcia łosi w lesie bemowskim.

Anna Przerwa

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA