REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Unia nie dofinansuje tramwaju na Zieloną Białołękę

  11 czerwca 2015

alt='Unia nie dofinansuje tramwaju na Zieloną Białołękę'
źródło: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy

Nowodwory i Winnica dostaną unijne dotacje na tramwaje. Zielona Białołęka - nie. Dlaczego?

REKLAMA

Rezerwa terenu pod linię tramwajową biegnącą ulicami Matki Teresy, Wincentego i wzdłuż planowanej Trasy Olszynki Grochowskiej została jesienią ubiegłego roku wpisana do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy, co wreszcie otworzyło drogę do połączenia tzw. Zielonej Białołęki z resztą Warszawy komunikacją szynową. Po wybudowaniu takiej linii tramwajowej powstanie wreszcie niezależny od korków dojazd do ronda Żaba, Dworca Gdańskiego i Śródmieścia. Gdy niedawno prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz ogłosiła listę projektów związanych z komunikacją szynową, które zostaną dofinansowane przez Unię Europejską, z Zielonej Białołęki dobiegł na pl. Bankowy pomruk niezadowolenia.

Plany rozwoju warszawskiej sieci tramwajowej na bieżącą dekadę są imponujące. W pierwszej kolejności władze miasta chcą zbudować linie na Gocławiu, Sielcach, Stegnach, Wilanowie, Ochocie (przy Dworcu Zachodnim), Woli (na Kasprzaka), Nowodworach i Winnicy. Zgodnie z aktualnymi planami tramwaj na Zieloną Białołękę będzie więc budowany najprędzej po 2020 roku i wyłącznie za pieniądze warszawskich podatników. Na swoją kolej czeka bezpośrednie połączenie stacji Wilanowska ze Służewcem. Niestety linii na Zieloną Białołękę na zaprezentowanej przez urząd miasta mapie nie ma.

- Dofinansowanie unijne z perspektywy 2014-2020 można było pozyskać dla inwestycji, dla których istnieją już bardziej szczegółowe plany - mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik Urzędu m.st. Warszawy.

Krótko mówiąc: budowa tramwaju na wschodnią Białołękę jest projektem za mało zaawansowanym, żeby Tramwaje Warszawskie mogły dostać pieniądze z Brukseli. Obecna perspektywa unijna, w której komunikacja szynowa jest jednym z priorytetów, kończy się w 2020 roku (inwestycje będzie można rozliczać jeszcze do roku 2022, dlatego właśnie ta data to "deadline" dla metra na Bródno). W przyszłej dekadzie będzie oczywiście nowa perspektywa, ale nie wiadomo jeszcze, jakimi kwotami będzie dysponować Unia, ani na co zechce je przeznaczyć. Zgodnie z aktualnymi planami tramwaj na Zieloną Białołękę będzie więc budowany najprędzej po 2020 roku i wyłącznie za pieniądze warszawskich podatników. A będzie to inwestycja niezwykle kosztowna ze względu na konieczność budowy tunelu lub wiaduktu, którym tramwaje pokonywałyby Trasę Toruńską.

Polityka władz Warszawy wobec Zielonej Białołęki nie przestaje zadziwiać, szczególnie gdy porównać ją z działaniami na Gocławiu. Jego mieszkańcy przez lata byli mamieni obietnicą metra (na stacji Stadion zbudowano nawet rozgałęzienie, ale... nie w tę stronę), przez kilka ostatnich miesięcy mówiło się tam o metrobusach, aż wreszcie ratusz zaskoczył wszystkich i wyciągnął jak królika z kapelusza linię tramwajową. Zielona Białołęka też czeka na swojego królika.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (33)

# Lewandów

11.06.2015 22:07

"Dofinansowanie unijne z perspektywy 2014-2020 można było pozyskać dla inwestycji, dla których istnieją już bardziej szczegółowe plany - mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik Urzędu m.st. Warszawy." p. Roszak co Pan robił? znów nic się nie udało!!!
metra nie ma
tramwaju też nie będzie
dróg nie ma, a jak są to w opłakanym stanie
Nie wstyd Ci p. Roszak?

# gość

11.06.2015 22:56

Nasi radni nic nie potrafią za 4 lata koniec ich kadencji! Nigdy więcej PO. Leningrad będzie miał tramwaj a my nie kompletny bezsens:/ przecież tez sloiki mieszkają w wilanowie. A na zb więcej ludzi z Żoliborza Bielan i z dziada pradziada niż sloikow wstyd Hanka!

# arti

12.06.2015 05:56

Czekać potulnie na swoją kolejkę - chcieliście taniej-to macie. Miasto buduje wam szkoły,park i kanalizacje po więcej zgłoście się do swego dewelopera.

REKLAMA

# gość

12.06.2015 08:10

#arti skąd się wziales z Łukowa, pcimia dolnego? Większości ludzi nie potrzeba tam tramwaju tylko więcej autobusów, ale na Tarchominie się tak sprawdza tramwaj:/

# Taltos2

12.06.2015 08:31

Do arti,
ZB jest taką samą częścią W-wy jak róg Marszałkowskiej i Jerozolimskich. Jakoś nie słyszałem, żeby posiadacze mieszkań w tej okolicy dorzucali się ekstra do metra, tramwajów i autobusów - licznych przecież w tej okolicy. Ba, mieszkańcy ZB z własnych pieniędzy finansują budowę dróg lokalnych, kanalizacji - słynne przejęcie od DD przez MPWiK kolektora Derby. Deweloper jest od budowy osiedla z jego infrastrukturą, za wodę, ścieki, drogi PUBLICZNE, szkoły i przedszkola PUBLICZNE odpowiada samorząd.
Oczywiście, nikt z ZB nie żąda metra, tramwaju, TOG już teraz. ALe wczoraj był raport Warszawa 2030, m.in. pokazano, GDZIE będzie przybywało najwięcej mieszkańców - i suprise - ZB to drugie pod względem intensywności miejsce. A co mamy, durną decyzję o robieniu ostatniej stacji II linii metra na Rembielińskiej, zamiast na Lewandowie - gdzie miejsce na duże parkingi P&R wzdłuż S8 z możliwością ewentualnego przedłużenia wgłąb ZB, gdy faktycznie się tak rozbuduje (nawet w wersji naziemnej wzdłuż rezerwy TOG). Skoro już podjęto tę - ZŁĄ - decyzję, trzeba myśleć przyszłościowo, jak do stacji metra Kondratowicza/Wincentego DOWIEŹĆ ludzi z ZB. I tu tramwaj jest idealnym rozwiązaniem, chyba że wyłożymy środki na poszerzenie Wincentego/Głębockiej na odcinku Kondratowicza-Carrefour (buspas) oraz budowę TOG w wersji ulicy miejskiej - minimum na odcinku trasa S8-Berensona oraz przedłużenie Trasy Mostu Północnego.
Podsumowując, już dziś na poziomie Prezydenta Miasta trzeba podjąć decyzję CO ROBIMY, bo samo załatwianie decyzji środowiskowych, pozwoleń, pokonanie ewentualnych protestów (w Polsce pewnych, taki kraj), przetargów na projekt i budowę potrwa kilka lat. Czyli już dziś trzeba PODJĄĆ DECYZJĘ, co będziemy robić w sprawie ZB.

# warsix12

12.06.2015 09:18

"Krótko mówiąc: budowa tramwaju na wschodnią Białołękę jest projektem za mało zaawansowanym..."
A wszystko dzięki naiwności, lenistwu, nieroztropności, by nie użyć innych epitetów, panów Roszaka i Jaworskiego...
Ku chwale Białołęki

REKLAMA

# bigos

12.06.2015 09:56

Unia nie dofinansuje inwestycji bo unia nie ma własnych pieniędzy a składkowe wyczerpały się.
Sięgnijcie do swoich portfeli (to do zarządzających w Polsce polskimi złotówkami).

# Taltos2

12.06.2015 10:29

Do warsix:
budowa metra/tramwaju NIE LEŻY w kompetencjach dzielnicy/burmistrza. I naprawdę, nie ma znaczenia jak się ten burmistrz będzie nazywał i z jakiej partii/stowarzyszenia/inicjatywy wywodził. Dzielnica w ustroju m.st. W-wy jest JEDNOSTKĄ POMOCNICZĄ, cała władza, w tym finansowa, jest w rękach Prezydenta i Rady Warszawy.
Oczywiście, Burmistrz i Rada Dzielnicy mogą aktywnie walczyć/prosić/błagać i niech to czynią, DOPÓKI nie ma decyzji środowiskowej dla II linii niech walczą o stację na Lewandowie. Jeśli już naprawdę nie ma na to szans, niech walczą o wpisanie tramwaju na ZB czy rozbudowę układu drogowego w wieloletniej prognozie finansowej miasta. Ale to jest maximum tego, co burmistrz czy Rada dzielnicy realnie mogą. Kto ma kasę, ten ma władzę.

# bigos

12.06.2015 10:49

#Taltos2 napisał(a) 12.06.2015 10:29
Kto ma kasę, ten ma władzę.
Pancerną
;-)

REKLAMA

# warsix12

12.06.2015 11:03

#Taltos2 napisał(a) 12.06.2015 10:29
Do warsix:
budowa metra/tramwaju NIE LEŻY w kompetencjach dzielnicy/burmistrza. I naprawdę, nie ma znaczenia jak się ten burmistrz będzie nazywał i z jakiej partii/stowarzyszenia/inicjatywy wywodził. Dzielnica w ustroju m.st. W-wy jest JEDNOSTKĄ POMOCNICZĄ, cała władza, w tym finansowa, jest w rękach Prezydenta i Rady Warszawy.

Oczywiście, że tak, ale to władze dzielnicy oraz ich koledzy w radzie miasta mają obowiązek o to dbać. Okazuje się, że mimo że wszędzie rządzi PO, to pana jaworskiego i jego kolegów nikt poważeni nie traktuje.

# lewandow

12.06.2015 11:26

Jak sie robi z geby wycieraczke to powazania nie bedzie

# Taltos2

12.06.2015 11:34

Tylko, ze dzielnic w Wawie jest 18. Więc i takich proszących o super pilne rzeczy wielu. A ZB nie jest na dziś nawet największym skupiskiem mieszkańców na samej Białołęce. Ponieważ Gocław jest większy, to powinien mieć priorytet w szynówce, także przed nami, a nawet im udało się to przecież w ostatniej chwili. Po Gocławiu powinna wskoczyć do grafika ZB, bo za parę lat będzie miała taki sam problem, jak dziś Gocław.
PS. A najgorsze jest to, ze niemal bezkosztowo (bo co za różnica czy kopiemy ostatnią stację pod Rembielińską czy pod Jesiennych liści) mogłaby być stacja metra na Lewandowie. I wtedy wystarczyłaby dwie/trzy krótkie linie autobusowe dowożące ludzi z ZB do metra. I nawet dzisiejszy układ drogowy by to wytrzymał.

REKLAMA

# bigos

12.06.2015 12:03

#Taltos2 napisał(a) 12.06.2015 11:34
... Gocław jest większy, to powinien mieć priorytet w szynówce, także przed nami, a nawet im udało się to przecież w ostatniej chwili. Po Gocławiu powinna wskoczyć do grafika ZB, bo za parę lat będzie miała taki sam problem, jak dziś Gocław...
I to jest wielki błąd.
Nie jeden po drugim tylko wszystkie potrzeby powinny być traktowane równolegle.
#Taltos2 napisał(a) 12.06.2015 11:34
... bezkosztowo (bo co za różnica czy kopiemy ostatnią stację pod Rembielińską czy pod Jesiennych liści) mogłaby być stacja metra na Lewandowie.
Władze Warszawy i dzielnic kpią z ludzi bo się te władze uparły co do przebiegu M2 pomimo propozycji skierowania M2 do Tarchomina przez Derby.
Jest czas aby przeprojektować końcowy przebieg M2.
Władza jest w tym zakresie leniwa.
Woli skłócić ludzi w kilku dzielnicach niż działać aktywnie w celu poprawy.
#Taltos2 napisał(a) 12.06.2015 11:34
I wtedy wystarczyłaby dwie/trzy krótkie linie autobusowe dowożące ludzi z ZB do metra.
I wtedy żadna krótka linia "dowożąca" byłaby niepotrzebna.

# Grumbas

12.06.2015 13:58

Sprzedajta morgi tatowe i sami dofinansujta.

# Zbigniew W

12.06.2015 14:20

Wielokrotnie w godzinach popołudniowego szczytu 16-19 widziałem wracający z centrum na ZB autobus 527 czy E. nie był on wcale zapchany, tak jak widywałem to w czasach E8 spod Gdańskiego, gdzie nie dało się tam drzwi zamknąć tyle tam było ludzi. Według mnie na ZB wielu ludzi korzysta z samochodów i bardziej potrzebne nam są drogi w tym rejonie, a nie poprawa komunikacji, ona wcale taka zła nie jest. Miłego weekendu życzę

REKLAMA

# lewandow

12.06.2015 14:33

Jezdze samochodem bo wlasnoe komunokacja jest zla

# Kasssik

12.06.2015 14:34

No a rowerowy nowy dyrektor ZDM będzie teraz forsował rowery na ZB. Dróg oczywiście nie wybuduje, nie wyremontuje. Ścieżek też nie pobuduje, bo na Zieloną żadne miejskie inwestycje nie idą. Miasto Buduje kawałek kanalizacji raz na 20 lat, o tym co dalej ani słowa. Woda ledwo ciurka w kranach, szczególnie po południu i wieczorem. Drogi są masakryczne, krzywe, łatane byle jak, bez chodników i latarni, nawet te głowne. A co tam.tylko ulice zamieszkałe przez radnych pięknieją. Takie to władze.

# ufcik

12.06.2015 14:37

A jakie to ulice tak pieknieją?

REKLAMA

# lewandow

12.06.2015 16:44

Np. Ruskowy ale podejrzewam, ze nawet nie wiesz gdzie to jest. Korzysta z niej kilku mieszkanvow ale to kluczowa inwestycja na ZB :P rownaja rowne ;)

# drugastrona

12.06.2015 16:52

Trzeba męczyć władze o stację metra. Tramwaj to trochę słaby pomysł, szczerze mówiąc, bo ile się można przesiadać. Po co powielać błędy z Tarchomina? Za wszelką cenę należy lobbować za przedłużeniem / odgałęzieniem metra na ZB.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA