Ważna ulica w rozsypce. Czy drogowcy śpią?
19 stycznia 2024
W okolicach spalarni śmieci, na sporym odcinku ul. Zabranieckiej już od dłuższego czasu na kierowców czyhają niebezpieczne fałdy asfaltu i zapadnięcia jezdni. Ruch w tym miejscu został ograniczony do 30 km/h. Co jest przyczyną złego stanu jezdni i czy istnieje szansa na szybką poprawę, zanim dojdzie do tragedii?
- Chciałbym zwrócić uwagę na stan ulicy Zabranieckiej, którą często jeżdżę. Jest ona ważna zarówno dla mieszkańców Targówka, jak i sąsiedniej Pragi, Rembertowa i Wawra. Obok rozbudowywanej spalarni jest mocno pofałdowana, z lejem i ostatnio dość sporą zapadliną.
Salon Audi Warszawa - wygoda i profesjonalizm
Samochody marki Audi od lat zaliczane są do kategorii marek premium. W związku z tym oprócz wysokiej jakości wykonania, czy bogatego wyposażenia, Audi dba także o profesjonalne podejście do klienta. Na co mogą liczyć osoby odwiedzające salon Audi Warszawa?
Ewidentnie niszczą ją ciężarówki tędy przejeżdżające a będzie jeszcze gorzej po otwarciu spalarni, kiedy śmieci będą zwożone z całego miasta. Na sporym odcinku wprowadzono ograniczenie do 30 km/h, zapewne ze względu na te zapadliny w asfalcie. W każdej chwili na którymś fragmencie może osunąć się w końcu grunt i wtedy o tragedię nietrudno, zwłaszcza w warunkach zimowych i po zmroku, kiedy niewiele widać - przekonuje nasz czytelnik.
Gruntowny remont Zabranieckiej?
- Rozmawialiśmy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów, który przygotował nam ekspertyzę dotyczącą przyczyn powstawania zaniżenia. W podłożu są grunty organiczne, których nośność jest słaba i pod naciskiem się odkształcają. Nie zostały wymienione, gdy budowano tę drogę - wyjaśnia rzecznik ZDM Jakub Dybalski. Oznacza to, iż konieczne jest wzmocnienie podłoża, na którym wylewany jest asfalt. ZDM jeszcze w tym roku ma zlecić takie prace Zakładowi Remontów i Konserwacji Dróg.
Jak będą naprawiać Zabraniecką?
- Naprawa będzie polegać na rozebraniu nawierzchni, wymianie gruntu w tych miejscach, w których jest to konieczne i ponownym jej ułożeniu. Podłoże musi zyskać odpowiednią nośność. Trudno na dziś powiedzieć, jak będzie wyglądała organizacja ruchu w czasie prac, czy będzie to można zrobić etapami, czy trzeba będzie na jakiś czas zamknąć ulicę - dodaje Jakub Dybalski.
Jak zapewnia, każda ulica jest przez ZDM patrolowana, zaś Zabraniecka dodatkowo jest monitorowana z punktu widzenia geodezyjnego przez Zakład Remontów i Konserwacji Dróg. Jeśli powstanie tam dziura, to drogowcy będą postępować doraźnie. Co to oznacza? Pierwszym, najczęściej wykorzystywanym przez Pogotowie Drogowe sposobem jest uzupełnienie ubytku, tzw. masą na zimno. To mieszanka mineralno-asfaltowa, która podczas układania nie wymaga podgrzewania. Metoda ta ma charakter doraźny, dlatego tak zabezpieczone wykruszenie, naprawiane jest ponownie, ale już w okresie wiosennym i przy użyciu odpowiednich mieszanek mineralno-asfaltowych (np. betonu asfaltowego), układanych na gorąco. Wówczas drogowcy nie uzupełniają ubytku, ale w jego obrębie wycinają większy fragment, by były proste brzegi. To pozwala lepiej ułożyć nową warstwę i uszczelnić jej krawędzie.
DB
.