REKLAMA

Wawer

inwestycje »

 

Tunel w Międzylesiu pełen kontrowersji? Dlaczego w tym miejscu?

  10 grudnia 2014

alt='Tunel w Międzylesiu pełen kontrowersji? Dlaczego w tym miejscu?'
Tu gdzie stoją samochody będzie zjazd do tunelu

Oficjalnie podpisano już umowę na inwestycję, która nieodwracalnie zmieni Międzylesie. Dlaczego słychać głosy, że planowany od lat tunel może się okazać zgubny dla mieszkańców?

REKLAMA

Tunel w Międzylesiu od początku był obiektem krytyki części mieszkańców Międzylesia, jak i niektórych radnych. Dlaczego?

- Lepszą decyzją byłaby budowa wiaduktu w miejscu dawniej do tego przewidzianym - na północnej granicy terenów ZWAR. Niestety decydujący był głos warszawskiego ratusza. Jako radni wielokrotnie alarmowaliśmy, że trasa prowadząca do tunelu doprowadzi do degradacji Międzylesia, dzieląc osiedle na dwie części i rozbijając więzi sąsiedzkie. Będą liczne wyburzenia i ograniczenia we władaniu gruntami. Skala, w jakiej trasa jest projektowana, świadczy o tym, że wyprowadzanie ruchu z Wawra nie jest celem - mówi radny Marcin Kurpios i podkreśla, że droga stanie się tranzytowa, powstanie swoisty bypass dla samochodów w przypadku wystąpienia korka na Czecha. - Do dziś nie rozumiem, dlaczego urzędnicy miejscy zadecydowali o budowie drogiego tunelu w tym miejscu, zamiast dużo tańszego i nie tak konfliktogennego wiaduktu kilkaset metrów na północ. Nic nie wskazuje na to, by w dającej się określić przyszłości, trasa miała kontynuację w kierunku Wisły. Boję się, że przez wiele dekad będziemy mieli przez nią spiętrzenie ruchu w Międzylesiu bez możliwości dalszego płynnego rozprowadzenia go - tłumaczy Kurpios.

Inwestycja ruszyła. Podpisano właśnie umowę z jej wykonawcą - firmą Strabag. Co zostanie zrobione? Przeznaczony do przebudowy odcinek drogi ma długość 830 m, z czego ok. 80 m to tunel, który ma zastąpić istniejący przejazd przez tory kolejowe. Szerokość nowej drogi umożliwi wytyczenie dwóch pasów ruchu w obydwu kierunkach. Powstaną także podziemne przejścia dla pieszych - jedno pod torami kolejowymi i obiema jezdniami ul. Patriotów oraz drugie w rejonie urzędu dzielnicy.

- Nowy przebieg ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej od ul. Mrówczej do Dworcowej oznacza, że jezdnia poprowadzona będzie szerokim łukiem po północnej stronie istniejącego przejazdu kolejowego. Na dalszym odcinku, do ul. Pożaryskiego, ulica będzie przebiegać w tym samym miejscu co dotychczas. Na skrzyżowaniach z Mrówczą i Dworcową powstaną ronda, a istniejące rondo na skrzyżowaniu z ul. Pożaryskiego będzie przebudowane - zapowiada Agata Chińska-Ostrowska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.

W samym tunelu nie będzie miejsca dla pieszych i rowerzystów. Dla nich planowane są przejścia podziemne i pochylnie mniej więcej tam, gdzie dziś są wejścia na pasy w kierunku stacji - czyli na południe od tunelu.

Ludzie walczą o dobre warunki wysiedlenia

Tunel ma być gotowy za dwa lata. Inwestycja pochłonie 87 mln zł, do tego jeszcze trzeba doliczyć odszkodowania za grunty, bo do wyburzenia jest aż sześć budynków mieszkalnych. Osoby mieszkające obecnie w domach przeznaczonych do rozbiórki otrzymają oczywiście odszkodowania - choć nie zawsze w wysokości gwarantującej im możliwość kupna całkowicie nowego mieszkania. Na okres przejściowy urząd dzielnicy zapewni im mieszkania tymczasowe. Każda z rodzin dostanie dodatkowo 10 tys. zł na pokrycie kosztów przeprowadzki.

Inwestycja rusza lada dzień a urząd dzielnicy dopiero teraz szuka lokali zastępczych dla sześciu rodzin mieszkających przy ul. Żegańskiej i Mrówczej.

- Do tej pory trzem rodzinom zostały wskazane do obejrzenia wyremontowane lokale mieszkalne na terenie dzielnicy. Dwie z nich nie wyraziły zgody na ich wynajęcie, a jedna jeszcze nie zajęła stanowiska. Dla pozostałych rodzin (które nie miały jeszcze propozycji) oraz dla tych, które odmówiły, oczekujemy na lokale w innych dzielnicach Warszawy - mówi Konrad Rajca z wawerskiego ratusza.

Mieszkania będą wynajęte rodzinom tylko na czas określony, do czasu wypłaty odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość i zapewnienia mieszkania we własnym zakresie.

- Są wyremontowane i gotowe do wprowadzenia, ze stawką czynszu porównywalną do lokalu socjalnego, choć o standardzie wyższym niż niejeden lokal socjalny na terenie naszej dzielnicy. Wskazujemy najlepsze jakie mamy, jednakże zawsze są to lokale komunalne - tłumaczy Konrad Rajca. Co, jeśli rodziny nie przystaną na żadną propozycję miasta? Zgodnie z przepisami zostaną wysiedlone przymusowo. W takiej sytuacji zostanie zastosowany art. 17 specustawy drogowej, który daje możliwość przeprowadzenia egzekucji z domów.

- Dotychczas, w przypadku budów prowadzonych przez ZMID, nie było jeszcze potrzeby stosowania egzekucji - mówi Małgorzata Gajewska z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.

AS

 

REKLAMA

Komentarze (12)

# miłośnik_motyk

12.12.2014 09:41

Wiadukt byłby lepszy i tańszy. Mógłby być w wentylowanej tubie aby nie powodować hałasu. Co do rozcinania Międzylesia to od dawna można się było spodziewać że taki los je czeka. Musi być przyzwoita komunikacja poprzeczna, a nie tylko wzdłuż torów i Wisły. Za jakieś 20-30 lat to samo spotka Izbicką, a jeszcze później Bysławską.
Głupot o rowerach nawet nie chcę komentować, bo świadczą jedynie o egoiźmie i niedojrzałości autora.
Problemem jest zachodnia część Międzylesia czyli ul. Zwoleńska i brak Mostu na Zaporze. Cały ruch ze Starej Miłosny utknie na progach zwalniających Zwoleńskiej i na Bronowskiej oraz Kadetów.

# prl

12.12.2014 15:34

Nie tylko. Ruch utknie też koło Biedronek, na skręcie z Wału Miedzeszyńskiego w Bronowską, oraz nibyrondach na Trakcie Lubelskim, mieszkańcy uliczek wzdłuż Zwoleńskiej nie będą mogli się włączyć do ruchu i zrobią się tam korki (tam są pobudowana osiedla przy każdej uliczce, nawet na kilkaset domów jak np. Wiązana i nie ma innej drogi) . Zacznie się stawianie sygnalizacji świetlnej, a korki i tak będą i mieszkacy wschodniej strony torów będą jechali do domów dłużej niż dotychczas. No ale sukces będzie. Władze uroczyscie przetną wstęgę, wypiją szampana i z zadowoleniem rozjadą się swoimi limuzynami do swoich daczy pod miastem aby snuć kolejne plany usczęliwiania mieszkańców stolicy.

# Hanka Gra Walca

12.12.2014 20:56

Dlaczego w tym miejscu ?
Ponieważ będzie blisko ulicy Kożuchowskiej.

REKLAMA

# prl

15.12.2014 11:07

To rzeczywiście wszystko wyjaśnia. I na pewno w następnym etapie inwestycji dobudują trasę szybkiego ruchu do Noakowskiego.

# lokal

26.12.2014 15:03

Jaja sobie robią!
Zapleśniałe i śmierdzące mieszkanie w lepiance w Falenicy nazywają lokalem o wysokim standardzie.... ? Niech Konrad rajca sam tam zamieszka.

# Justa

26.12.2014 16:57

Wszystko lepsze od stania na tym p... przejeździe!!! Zakwitnąć można, zwłaszcza że i przed i za nim są ronda, na których łatwo utknąć. Teraz jest dno dna i gorzej być nie może!!!

REKLAMA

# mieszkanka

28.12.2014 00:43

Jakaś kpina!
Lepszy był by wiadukt niż śmierdzące tunele! Wogóle nie pomyślą o ludziach którzy tu mieszkają... Zaczynam żałować że kupiłam tu mieszkanie...

# skyscraper

21.01.2015 01:59

Najlepiej zrobić bus pas lub pas awaryjny tylko dla karetek. Zbyt duży tranzyt niestety zabije dotychczasowy charakter Międzylesia

# pasażer

11.04.2015 22:45

wierzby już nie ma i krzyża już nie ma,
krzyż wypadał prawdopodobnie na samym środku przyszłego placu budowy, czy został wykopany na czas robót? o drzewo nie pytam z oczywistych względów

REKLAMA

# przejścia podziemne

30.05.2015 23:51

już widzę te śmierdzące moczem, zarzygane, zasrane przejścia podziemne...przez które będzie strach przechodzić

# Romualdo

06.06.2015 22:00

Nie no, najlepsze są szlabany, opuszczane co 5 minut

# Hanka Gra Walca

09.06.2015 11:37

#prl napisał(a) 15.12.2014 11:07
To rzeczywiście wszystko wyjaśnia.
Cieszy mnie, ze tam byłaś/eś

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024