REKLAMA

Puls Warszawy

absurdy »

 

Tramwaje towarowe, komunalne paczkomaty? Kuriozalne pomysły aktywistów

  17 grudnia 2020

alt='Tramwaje towarowe, komunalne paczkomaty? Kuriozalne pomysły aktywistów'
Jeden z niewielu tramwajów towarowych na świecie obsługuje od 2000 roku fabrykę Volkswagena w Dreźnie i jest sporą atrakcją turystyczną miasta. Zakończenie jego działalności zaplanowano na... przyszły tydzień.
źródło: Wikimedia Commons / ubahnverleih

Miasto Jest Nasze idzie na wojnę z firmami kurierskimi, które oskarża o... śmiertelne wypadki, zatruwanie powietrza i niszczenie zieleni.

REKLAMA

"Dzika logistyka miejska. Co zrobić, aby e-commerce nie zrujnował nam życia i nie zniszczył naszych miast. Wskazówki dla miast i konsumentów" - taki tytuł nosi 17-stronicowa prezentacja, opublikowana przez stowarzyszenie Miasto Jest Nasze. We wstępie aktywiści wskazują na firmy kurierskie jako jedną z nielicznych branż, które nie ucierpiały podczas kryzysu gospodarczego, po czym... apelują o nałożenie na nią serii zakazów, ograniczeń i regulacji.

Paczkomaty komunalne

- Widok krążących po mieście, porzuconych na pasie jezdni czy na trawniku kurierskich samochodów dostawczych zdążył nam już niestety spowszednieć, a zagrożenia, które ten ruch generuje, wpisały się w obraz miejskiego zgiełku - pisze MJN. - W interesie miasta jest, aby równolegle do obecnie rozwijających się prywatnych usług, stworzyć własną, ogólnodostępną sieć nowoczesnych przesyłkomatów miejskich.

Aktywiści proponują, żeby samorząd - za pieniądze podatników - stworzył konkurencję dla InPostu, by walczyć z rzekomym "monopolem na paczkomaty". Tymczasem według raportu firmy Gemius polski rynek handlu elektronicznego nie ma wyraźnego lidera. W 2019 roku 29% udziałów miał DPD, a dalsze miejsca zajmowały DHL (26%), wspomniany InPost (20%) i państwowa Poczta Polska (9%), ciesząca się absolutnym monopolem na dostawę przesyłek z instytucji publicznych. Nie trzeba również dodawać, że budowa sieci paczkomatów nie ma nic wspólnego z ustawowymi zadaniami samorządu, do których należy m.in. budowa dróg i szkół czy sprzątanie miasta, z czym od dawna samorząd sobie nie radzi.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Tramwaje towarowe w Warszawie?

Zdecydowanie najbardziej egzotyczną propozycją aktywistów są tramwaje towarowe. Jak pisze MJN, działały one m.in. w Amsterdamie w latach 2007-2009, ale zostały zlikwidowane, gdy straciły finansowanie ze strony samorządu. Innymi słowy: były całkowicie nieopłacalne i rynek zweryfikował to przy pierwszej okazji, gdy tylko politycy zmienili zdanie.

- Warto zwrócić uwagę na stosunkowo niewielki koszt wdrożenia takiego systemu, główna jego część wiąże się z zaadaptowaniem składów na potrzeby transportu towarów - czytamy w prezentacji. - Jest to kusząca perspektywa także dla Warszawy.

Z pewnością, gdyby była tak kusząca, jak sądzą aktywiści, to już dawno właściciele firm kurierskich zgłosiliby się w tej sprawie do Tramwajów Warszawskich.

(dg)

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (13)

# cave

17.12.2020 12:55

Kuriozalny to jest ten artykuł. Ten sam temat w innych mediach jest dziś sprawozdawany. "TuStolica" musi jak zwykle podpierać się epitetami, a sam temat zmieniać w pretekst do deklaracji ideologicznej. Nikogo nie obchodzą wasze poglądy. Chcecie być dziennikarzami, to podawajcie wiadomości.

# Marian

17.12.2020 16:59

Terroryści, aktywiści nie mają żadnego społecznego poparcia więc ich brednie należy zlewać ciepłym moczem i w ogóle nie cytować w mediach.
Niech najpierw wygrają wybory.
Każdy wariat liczy na rozgłos.

# xxx

17.12.2020 21:40

Artykuł jak zwykle z doopy

REKLAMA

# Patrzkomat

18.12.2020 14:47

Generalnie ujmując całe to MJN to mentalni komuniści, chociaż nikt z nich nie przyzna się do tego i pewnie nikt z nich nie należy do KPP. Pozytywną częścią ich działalności jest wskazywanie realnych zagrożeń, często takich z których istnienia większość ludzi nie zdaje sobie sprawy. Niestety, komunistyczna mentalność podsuwa im do głów rozwiązania sprzeczne z podstawowym rachunkiem ekonomicznym lub nieznajdujące uznania u większości społeczeństwa.
Jeżeli zaś chodzi o tramwaje, pomijając na chwilę prawdopodobną całkowitą nieopłacalność takiego przedsięwzięcia - można przypuszczać że gdyby którakolwiek z firm kurierskich lub innych zainteresowanych wykorzystaniem sieci torów tramwajowych zwróciła się w tej sprawie do Tramwajów Warszawskich, zderzyłaby się tam z takim betonem, że bez silnej interwencji władz miasta niczego nie dałaby rady załatwić. Bo na pewno okazałoby się, że w TW niczego załatwić NIEDASIE. NIEDASIE, bo nie i już. Oczywiście nikt niczego nie będzie tam załatwiał, bo - jak wskazał przykład niemiecki - jest to nieopłacalne.

# podatNIKT

18.12.2020 20:44

Każdy pomysł na nowe i całkowicie zbędne wydatki z budżetu zasługuje na potępienie. Mamy jedne z najwyższych podatków na świecie i zapowiedź kolejnych. W opisanej propozycji MJN całkowicie niedorzeczny jest pomysł prowadzenia konkurencyjnych dla branży kurierskiej działań przez miasto, bo to doprowadzi do spadku ich obrotów, jakości tych usług, a w konsekwencji do obniżenia wpływów podatkowych z firm kurierskich. Wydatki budżetu miasta należy radykalnie ciąć. Przyszły rok obnaży smutną prawdę i przyniesie ogromny wzrost i tak wielkiego zadłużenia Warszawy, a ludzie, którzy uzurpują sobie prawo do współrządzenia miastem, choć ich wyniki wyborcze są śmieszne, zamiast wskazywać na czym oszczędzić, to wciąż oczekują nowych wydatków. A pomysł na regulowanie działalności firm kurierskich jest z gatunku takich, które Ronald Reagan wyśmiewał słowami: "Jeżeli coś działa, opodatkuj. Jeżeli nadal działa, reguluj. Jeśli przestanie działać, dotuj."

# abp

19.12.2020 10:56

Autor tej cytato-opinii (bo trudno to nazwać artykułem) manipuluje faktami. Tramwaje towarowe działają z powodzeniem od ponad dekady w Niemczech, czy Szwajcarii. W Amsterdamie straciły finansowanie w 2009 r. z powodu globalnego kryzysu ekonomicznego i to było jedno z bardzo wielu cięć istotnych i dobrze działających projektów.

REKLAMA

# Anka z Jelonek

19.12.2020 11:35

#abp napisał(a) 19.12.2020 10:56
Autor tej cytato-opinii (bo trudno to nazwać artykułem) manipuluje faktami. Tramwaje towarowe działają z powodzeniem od ponad dekady w Niemczech, czy Szwajcarii. W Amsterdamie straciły finansowanie w 2009 r. z powodu globalnego kryzysu ekonomicznego i to było jedno z bardzo wielu cięć istotnych i dobrze działających projektów.

Jeżeli coś jest istotne, potrzebne i dobrze działa, to nie potrzebuje dofinansowania z budżetu. Czy za chwilę dowiemy się, że aktywiści zażądają komunalnych piekarni, bo Putka piecze za drogo i daje za dużo konserwantów? Postulaty tych ludzi są tak absurdalne, że nie sposób oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z pokoleniem młodych ludzi, które nie pamięta komunizmu i chce na nowo budować "nowy wspaniały świat". To już było i nie chcemy do tego wracać!!!

# marcin_f

20.12.2020 12:27

Udawany "artykuł", będący prywatną, arogancką opinią pismaka pozbawionego jakichkolwiek kompetencji w zakresie organizacji transportu. Pozwolę sobie przypomnieć, że publiczny transport pasażerski, zarówno miejski, jak i regionalny, jest dofinansowywany. Zlikwidować? Tylko co wtedy napisze (dg), gdy nie będzie mógł dojechać do redakcji swoją wypasioną furą z powodu beznadziejnego zakorkowania wszystkich ulic w Warszawie? Napisze, żeby ludzie przestali wychodzić z domu, bo jemu wolna droga się należy?

# HannaPL

21.12.2020 00:19

Tak, kuriozalny, bo wolność i swoboda jest wtedy jak chamidło z DPD wpiernicza ci się na trawnik i zostawia włączony silnik na 5 minut i smrodzi. A nie jakieś tramwaje dla komuchów.

REKLAMA

Lato 2025
Lato 2025

# xxx

21.12.2020 09:56

#HannaPL napisał(a) 21.12.2020 00:19
Tak, kuriozalny, bo wolność i swoboda jest wtedy jak chamidło z DPD wpiernicza ci się na trawnik i zostawia włączony silnik na 5 minut i smrodzi. A nie jakieś tramwaje dla komuchów.

Czy z faktu, że samochody firmy Panek parkują na chodniku lub trawniku wynika, że miasto powinno stworzyć konkurencję dla Panka?

# xxx

21.12.2020 10:35

#marcin_f napisał(a) 20.12.2020 12:27
Pozwolę sobie przypomnieć, że publiczny transport pasażerski, zarówno miejski, jak i regionalny, jest dofinansowywany. Zlikwidować? Tylko co wtedy napisze (dg), gdy nie będzie mógł dojechać do redakcji swoją wypasioną furą

Co ma wspólnego dofinansowywanie transportu miejskiego ludzi z propozycją dofinansowywania transportu towarów i regulowania rynku przesyłek kurierskich?

# Mieszkaniec Tarchomina

06.01.2021 19:31

Zajmijcie się tematem odrażającego smrodu na Tarchominie!
Znowu na Tarchominie śmierdzi goownem bardziej niż zwykle! Zjazd z mostu Północnego w Myśliborską przy policji, skrzyżowanie Ćmielowska - Myśliborska, skrzyżowanie Myśliborska - Botewa i od przejścia dla pieszych między Galerią a Biedronką aż do Biedronki (tu ciekawostka bo ostatnio tam goowna nie czuć, tylko coś jakby padlinę xd).
Pod Tarchominem, dokładnie pod Myśliborską płynie goowno z całej Warszawy od przepompowni Świderska przy moście. Spaceruję tamtędy codziennie wieczorkiem, codziennie śmierdzi!!!

REKLAMA

Promocje Cyfrowe.pl
Promocje Cyfrowe.pl

# marcin_f

07.01.2021 12:49

#Mieszkaniec Tarchomina napisał(a) 06.01.2021 19:31
Wynoś się, spamerze, wszędzie tylko śmiecisz tymi swoimi kłamliwymi i nikogo nieinteresującymi wymysłami. Umyj się i wypierz ciuchy, wtedy wokół ciebie przestanie śmierdzieć szambem.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą
Majówka 2025 za granicą

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni