REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Absurdy

Tramwaje towarowe, komunalne paczkomaty? Kuriozalne pomysły aktywistów
REKLAMA

Jeden z niewielu tramwajów towarowych na świecie obsługuje od 2000 roku fabrykę Volkswagena w Dreźnie i jest sporą atrakcją turystyczną miasta. Zakończenie jego działalności zaplanowano na... przyszły tydzień.
źródło: Wikimedia Commons / ubahnverleih


Tramwaje towarowe, komunalne paczkomaty? Kuriozalne pomysły aktywistów

Miasto Jest Nasze idzie na wojnę z firmami kurierskimi, które oskarża o... śmiertelne wypadki, zatruwanie powietrza i niszczenie zieleni.

REKLAMA

"Dzika logistyka miejska. Co zrobić, aby e-commerce nie zrujnował nam życia i nie zniszczył naszych miast. Wskazówki dla miast i konsumentów" - taki tytuł nosi 17-stronicowa prezentacja, opublikowana przez stowarzyszenie Miasto Jest Nasze. We wstępie aktywiści wskazują na firmy kurierskie jako jedną z nielicznych branż, które nie ucierpiały podczas kryzysu gospodarczego, po czym... apelują o nałożenie na nią serii zakazów, ograniczeń i regulacji.



REKLAMA

Paczkomaty komunalne

- Widok krążących po mieście, porzuconych na pasie jezdni czy na trawniku kurierskich samochodów dostawczych zdążył nam już niestety spowszednieć, a zagrożenia, które ten ruch generuje, wpisały się w obraz miejskiego zgiełku - pisze MJN. - W interesie miasta jest, aby równolegle do obecnie rozwijających się prywatnych usług, stworzyć własną, ogólnodostępną sieć nowoczesnych przesyłkomatów miejskich.

Aktywiści proponują, żeby samorząd - za pieniądze podatników - stworzył konkurencję dla InPostu, by walczyć z rzekomym "monopolem na paczkomaty". Tymczasem według raportu firmy Gemius polski rynek handlu elektronicznego nie ma wyraźnego lidera. W 2019 roku 29% udziałów miał DPD, a dalsze miejsca zajmowały DHL (26%), wspomniany InPost (20%) i państwowa Poczta Polska (9%), ciesząca się absolutnym monopolem na dostawę przesyłek z instytucji publicznych. Nie trzeba również dodawać, że budowa sieci paczkomatów nie ma nic wspólnego z ustawowymi zadaniami samorządu, do których należy m.in. budowa dróg i szkół czy sprzątanie miasta, z czym od dawna samorząd sobie nie radzi.



REKLAMA

Tramwaje towarowe w Warszawie?

Zdecydowanie najbardziej egzotyczną propozycją aktywistów są tramwaje towarowe. Jak pisze MJN, działały one m.in. w Amsterdamie w latach 2007-2009, ale zostały zlikwidowane, gdy straciły finansowanie ze strony samorządu. Innymi słowy: były całkowicie nieopłacalne i rynek zweryfikował to przy pierwszej okazji, gdy tylko politycy zmienili zdanie.

- Warto zwrócić uwagę na stosunkowo niewielki koszt wdrożenia takiego systemu, główna jego część wiąże się z zaadaptowaniem składów na potrzeby transportu towarów - czytamy w prezentacji. - Jest to kusząca perspektywa także dla Warszawy.

Z pewnością, gdyby była tak kusząca, jak sądzą aktywiści, to już dawno właściciele firm kurierskich zgłosiliby się w tej sprawie do Tramwajów Warszawskich.

(dg)


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij







17.12.2020 12:55 #cave
Kuriozalny to jest ten artykuł. Ten sam temat w innych mediach jest dziś sprawozdawany. "TuStolica" musi jak zwykle podpierać się epitetami, a sam temat zmieniać w pretekst do deklaracji ideologicznej. Nikogo nie obchodzą wasze poglądy. Chcecie być dziennikarzami, to podawajcie wiadomości.
17.12.2020 16:59 #Marian
Terroryści, aktywiści nie mają żadnego społecznego poparcia więc ich brednie należy zlewać ciepłym moczem i w ogóle nie cytować w mediach.
Niech najpierw wygrają wybory.
Każdy wariat liczy na rozgłos.
17.12.2020 21:40 #xxx
Artykuł jak zwykle z doopy
18.12.2020 14:47 #Patrzkomat
Generalnie ujmując całe to MJN to mentalni komuniści, chociaż nikt z nich nie przyzna się do tego i pewnie nikt z nich nie należy do KPP. Pozytywną częścią ich działalności jest wskazywanie realnych zagrożeń, często takich z których istnienia większość ludzi nie zdaje sobie sprawy. Niestety, komunistyczna mentalność podsuwa im do głów rozwiązania sprzeczne z podstawowym rachunkiem ekonomicznym lub nieznajdujące uznania u większości społeczeństwa.
Jeżeli zaś chodzi o tramwaje, pomijając na chwilę prawdopodobną całkowitą nieopłacalność takiego przedsięwzięcia - można przypuszczać że gdyby którakolwiek z firm kurierskich lub innych zainteresowanych wykorzystaniem sieci torów tramwajowych zwróciła się w tej sprawie do Tramwajów Warszawskich, zderzyłaby się tam z takim betonem, że bez silnej interwencji władz miasta niczego nie dałaby rady załatwić. Bo na pewno okazałoby się, że w TW niczego załatwić NIEDASIE. NIEDASIE, bo nie i już. Oczywiście nikt niczego nie będzie tam załatwiał, bo - jak wskazał przykład niemiecki - jest to nieopłacalne.
18.12.2020 20:44 #podatNIKT
Każdy pomysł na nowe i całkowicie zbędne wydatki z budżetu zasługuje na potępienie. Mamy jedne z najwyższych podatków na świecie i zapowiedź kolejnych. W opisanej propozycji MJN całkowicie niedorzeczny jest pomysł prowadzenia konkurencyjnych dla branży kurierskiej działań przez miasto, bo to doprowadzi do spadku ich obrotów, jakości tych usług, a w konsekwencji do obniżenia wpływów podatkowych z firm kurierskich. Wydatki budżetu miasta należy radykalnie ciąć. Przyszły rok obnaży smutną prawdę i przyniesie ogromny wzrost i tak wielkiego zadłużenia Warszawy, a ludzie, którzy uzurpują sobie prawo do współrządzenia miastem, choć ich wyniki wyborcze są śmieszne, zamiast wskazywać na czym oszczędzić, to wciąż oczekują nowych wydatków. A pomysł na regulowanie działalności firm kurierskich jest z gatunku takich, które Ronald Reagan wyśmiewał słowami: "Jeżeli coś działa, opodatkuj. Jeżeli nadal działa, reguluj. Jeśli przestanie działać, dotuj."
19.12.2020 10:56 #abp
Autor tej cytato-opinii (bo trudno to nazwać artykułem) manipuluje faktami. Tramwaje towarowe działają z powodzeniem od ponad dekady w Niemczech, czy Szwajcarii. W Amsterdamie straciły finansowanie w 2009 r. z powodu globalnego kryzysu ekonomicznego i to było jedno z bardzo wielu cięć istotnych i dobrze działających projektów.
19.12.2020 11:35 #Anka z Jelonek
#abp napisał(a) 19.12.2020 10:56

Autor tej cytato-opinii (bo trudno to nazwać artykułem) manipuluje faktami. Tramwaje towarowe działają z powodzeniem od ponad dekady w Niemczech, czy Szwajcarii. W Amsterdamie straciły finansowanie w 2009 r. z powodu globalnego kryzysu ekonomicznego i to było jedno z bardzo wielu cięć istotnych i dobrze działających projektów.
Jeżeli coś jest istotne, potrzebne i dobrze działa, to nie potrzebuje dofinansowania z budżetu. Czy za chwilę dowiemy się, że aktywiści zażądają komunalnych piekarni, bo Putka piecze za drogo i daje za dużo konserwantów? Postulaty tych ludzi są tak absurdalne, że nie sposób oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z pokoleniem młodych ludzi, które nie pamięta komunizmu i chce na nowo budować "nowy wspaniały świat". To już było i nie chcemy do tego wracać!!!
20.12.2020 12:27 #marcin_f
Udawany "artykuł", będący prywatną, arogancką opinią pismaka pozbawionego jakichkolwiek kompetencji w zakresie organizacji transportu. Pozwolę sobie przypomnieć, że publiczny transport pasażerski, zarówno miejski, jak i regionalny, jest dofinansowywany. Zlikwidować? Tylko co wtedy napisze (dg), gdy nie będzie mógł dojechać do redakcji swoją wypasioną furą z powodu beznadziejnego zakorkowania wszystkich ulic w Warszawie? Napisze, żeby ludzie przestali wychodzić z domu, bo jemu wolna droga się należy?
21.12.2020 00:19 #HannaPL
Tak, kuriozalny, bo wolność i swoboda jest wtedy jak chamidło z DPD wpiernicza ci się na trawnik i zostawia włączony silnik na 5 minut i smrodzi. A nie jakieś tramwaje dla komuchów.
21.12.2020 09:56 #xxx
#HannaPL napisał(a) 21.12.2020 00:19

Tak, kuriozalny, bo wolność i swoboda jest wtedy jak chamidło z DPD wpiernicza ci się na trawnik i zostawia włączony silnik na 5 minut i smrodzi. A nie jakieś tramwaje dla komuchów.
Czy z faktu, że samochody firmy Panek parkują na chodniku lub trawniku wynika, że miasto powinno stworzyć konkurencję dla Panka?
REKLAMA
21.12.2020 10:35 #xxx
#marcin_f napisał(a) 20.12.2020 12:27

Pozwolę sobie przypomnieć, że publiczny transport pasażerski, zarówno miejski, jak i regionalny, jest dofinansowywany. Zlikwidować? Tylko co wtedy napisze (dg), gdy nie będzie mógł dojechać do redakcji swoją wypasioną furą
Co ma wspólnego dofinansowywanie transportu miejskiego ludzi z propozycją dofinansowywania transportu towarów i regulowania rynku przesyłek kurierskich?
06.01.2021 19:31 #Mieszkaniec Tarchomina
Zajmijcie się tematem odrażającego smrodu na Tarchominie!

Znowu na Tarchominie śmierdzi goownem bardziej niż zwykle! Zjazd z mostu Północnego w Myśliborską przy policji, skrzyżowanie Ćmielowska - Myśliborska, skrzyżowanie Myśliborska - Botewa i od przejścia dla pieszych między Galerią a Biedronką aż do Biedronki (tu ciekawostka bo ostatnio tam goowna nie czuć, tylko coś jakby padlinę xd).

Pod Tarchominem, dokładnie pod Myśliborską płynie goowno z całej Warszawy od przepompowni Świderska przy moście. Spaceruję tamtędy codziennie wieczorkiem, codziennie śmierdzi!!!
07.01.2021 12:49 #marcin_f
#Mieszkaniec Tarchomina napisał(a) 06.01.2021 19:31

Wynoś się, spamerze, wszędzie tylko śmiecisz tymi swoimi kłamliwymi i nikogo nieinteresującymi wymysłami. Umyj się i wypierz ciuchy, wtedy wokół ciebie przestanie śmierdzieć szambem.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej




więcej


REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA