REKLAMA

Puls Warszawy

absurdy »

 

Tramwaje towarowe, komunalne paczkomaty? Kuriozalne pomysły aktywistów

  17 grudnia 2020

alt='Tramwaje towarowe, komunalne paczkomaty? Kuriozalne pomysły aktywistów'
Jeden z niewielu tramwajów towarowych na świecie obsługuje od 2000 roku fabrykę Volkswagena w Dreźnie i jest sporą atrakcją turystyczną miasta. Zakończenie jego działalności zaplanowano na... przyszły tydzień.
źródło: Wikimedia Commons / ubahnverleih

Miasto Jest Nasze idzie na wojnę z firmami kurierskimi, które oskarża o... śmiertelne wypadki, zatruwanie powietrza i niszczenie zieleni.

REKLAMA

"Dzika logistyka miejska. Co zrobić, aby e-commerce nie zrujnował nam życia i nie zniszczył naszych miast. Wskazówki dla miast i konsumentów" - taki tytuł nosi 17-stronicowa prezentacja, opublikowana przez stowarzyszenie Miasto Jest Nasze. We wstępie aktywiści wskazują na firmy kurierskie jako jedną z nielicznych branż, które nie ucierpiały podczas kryzysu gospodarczego, po czym... apelują o nałożenie na nią serii zakazów, ograniczeń i regulacji.

Paczkomaty komunalne

- Widok krążących po mieście, porzuconych na pasie jezdni czy na trawniku kurierskich samochodów dostawczych zdążył nam już niestety spowszednieć, a zagrożenia, które ten ruch generuje, wpisały się w obraz miejskiego zgiełku - pisze MJN. - W interesie miasta jest, aby równolegle do obecnie rozwijających się prywatnych usług, stworzyć własną, ogólnodostępną sieć nowoczesnych przesyłkomatów miejskich.

Aktywiści proponują, żeby samorząd - za pieniądze podatników - stworzył konkurencję dla InPostu, by walczyć z rzekomym "monopolem na paczkomaty". Tymczasem według raportu firmy Gemius polski rynek handlu elektronicznego nie ma wyraźnego lidera. W 2019 roku 29% udziałów miał DPD, a dalsze miejsca zajmowały DHL (26%), wspomniany InPost (20%) i państwowa Poczta Polska (9%), ciesząca się absolutnym monopolem na dostawę przesyłek z instytucji publicznych. Nie trzeba również dodawać, że budowa sieci paczkomatów nie ma nic wspólnego z ustawowymi zadaniami samorządu, do których należy m.in. budowa dróg i szkół czy sprzątanie miasta, z czym od dawna samorząd sobie nie radzi.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Tramwaje towarowe w Warszawie?

Zdecydowanie najbardziej egzotyczną propozycją aktywistów są tramwaje towarowe. Jak pisze MJN, działały one m.in. w Amsterdamie w latach 2007-2009, ale zostały zlikwidowane, gdy straciły finansowanie ze strony samorządu. Innymi słowy: były całkowicie nieopłacalne i rynek zweryfikował to przy pierwszej okazji, gdy tylko politycy zmienili zdanie.

- Warto zwrócić uwagę na stosunkowo niewielki koszt wdrożenia takiego systemu, główna jego część wiąże się z zaadaptowaniem składów na potrzeby transportu towarów - czytamy w prezentacji. - Jest to kusząca perspektywa także dla Warszawy.

Z pewnością, gdyby była tak kusząca, jak sądzą aktywiści, to już dawno właściciele firm kurierskich zgłosiliby się w tej sprawie do Tramwajów Warszawskich.

(dg)

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (13)

# cave

17.12.2020 12:55

Kuriozalny to jest ten artykuł. Ten sam temat w innych mediach jest dziś sprawozdawany. "TuStolica" musi jak zwykle podpierać się epitetami, a sam temat zmieniać w pretekst do deklaracji ideologicznej. Nikogo nie obchodzą wasze poglądy. Chcecie być dziennikarzami, to podawajcie wiadomości.

# Marian

17.12.2020 16:59

Terroryści, aktywiści nie mają żadnego społecznego poparcia więc ich brednie należy zlewać ciepłym moczem i w ogóle nie cytować w mediach.
Niech najpierw wygrają wybory.
Każdy wariat liczy na rozgłos.

# xxx

17.12.2020 21:40

Artykuł jak zwykle z doopy

REKLAMA

# Patrzkomat

18.12.2020 14:47

Generalnie ujmując całe to MJN to mentalni komuniści, chociaż nikt z nich nie przyzna się do tego i pewnie nikt z nich nie należy do KPP. Pozytywną częścią ich działalności jest wskazywanie realnych zagrożeń, często takich z których istnienia większość ludzi nie zdaje sobie sprawy. Niestety, komunistyczna mentalność podsuwa im do głów rozwiązania sprzeczne z podstawowym rachunkiem ekonomicznym lub nieznajdujące uznania u większości społeczeństwa.
Jeżeli zaś chodzi o tramwaje, pomijając na chwilę prawdopodobną całkowitą nieopłacalność takiego przedsięwzięcia - można przypuszczać że gdyby którakolwiek z firm kurierskich lub innych zainteresowanych wykorzystaniem sieci torów tramwajowych zwróciła się w tej sprawie do Tramwajów Warszawskich, zderzyłaby się tam z takim betonem, że bez silnej interwencji władz miasta niczego nie dałaby rady załatwić. Bo na pewno okazałoby się, że w TW niczego załatwić NIEDASIE. NIEDASIE, bo nie i już. Oczywiście nikt niczego nie będzie tam załatwiał, bo - jak wskazał przykład niemiecki - jest to nieopłacalne.

# podatNIKT

18.12.2020 20:44

Każdy pomysł na nowe i całkowicie zbędne wydatki z budżetu zasługuje na potępienie. Mamy jedne z najwyższych podatków na świecie i zapowiedź kolejnych. W opisanej propozycji MJN całkowicie niedorzeczny jest pomysł prowadzenia konkurencyjnych dla branży kurierskiej działań przez miasto, bo to doprowadzi do spadku ich obrotów, jakości tych usług, a w konsekwencji do obniżenia wpływów podatkowych z firm kurierskich. Wydatki budżetu miasta należy radykalnie ciąć. Przyszły rok obnaży smutną prawdę i przyniesie ogromny wzrost i tak wielkiego zadłużenia Warszawy, a ludzie, którzy uzurpują sobie prawo do współrządzenia miastem, choć ich wyniki wyborcze są śmieszne, zamiast wskazywać na czym oszczędzić, to wciąż oczekują nowych wydatków. A pomysł na regulowanie działalności firm kurierskich jest z gatunku takich, które Ronald Reagan wyśmiewał słowami: "Jeżeli coś działa, opodatkuj. Jeżeli nadal działa, reguluj. Jeśli przestanie działać, dotuj."

# abp

19.12.2020 10:56

Autor tej cytato-opinii (bo trudno to nazwać artykułem) manipuluje faktami. Tramwaje towarowe działają z powodzeniem od ponad dekady w Niemczech, czy Szwajcarii. W Amsterdamie straciły finansowanie w 2009 r. z powodu globalnego kryzysu ekonomicznego i to było jedno z bardzo wielu cięć istotnych i dobrze działających projektów.

REKLAMA

# Anka z Jelonek

19.12.2020 11:35

#abp napisał(a) 19.12.2020 10:56
Autor tej cytato-opinii (bo trudno to nazwać artykułem) manipuluje faktami. Tramwaje towarowe działają z powodzeniem od ponad dekady w Niemczech, czy Szwajcarii. W Amsterdamie straciły finansowanie w 2009 r. z powodu globalnego kryzysu ekonomicznego i to było jedno z bardzo wielu cięć istotnych i dobrze działających projektów.

Jeżeli coś jest istotne, potrzebne i dobrze działa, to nie potrzebuje dofinansowania z budżetu. Czy za chwilę dowiemy się, że aktywiści zażądają komunalnych piekarni, bo Putka piecze za drogo i daje za dużo konserwantów? Postulaty tych ludzi są tak absurdalne, że nie sposób oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z pokoleniem młodych ludzi, które nie pamięta komunizmu i chce na nowo budować "nowy wspaniały świat". To już było i nie chcemy do tego wracać!!!

# marcin_f

20.12.2020 12:27

Udawany "artykuł", będący prywatną, arogancką opinią pismaka pozbawionego jakichkolwiek kompetencji w zakresie organizacji transportu. Pozwolę sobie przypomnieć, że publiczny transport pasażerski, zarówno miejski, jak i regionalny, jest dofinansowywany. Zlikwidować? Tylko co wtedy napisze (dg), gdy nie będzie mógł dojechać do redakcji swoją wypasioną furą z powodu beznadziejnego zakorkowania wszystkich ulic w Warszawie? Napisze, żeby ludzie przestali wychodzić z domu, bo jemu wolna droga się należy?

# HannaPL

21.12.2020 00:19

Tak, kuriozalny, bo wolność i swoboda jest wtedy jak chamidło z DPD wpiernicza ci się na trawnik i zostawia włączony silnik na 5 minut i smrodzi. A nie jakieś tramwaje dla komuchów.

REKLAMA

# xxx

21.12.2020 09:56

#HannaPL napisał(a) 21.12.2020 00:19
Tak, kuriozalny, bo wolność i swoboda jest wtedy jak chamidło z DPD wpiernicza ci się na trawnik i zostawia włączony silnik na 5 minut i smrodzi. A nie jakieś tramwaje dla komuchów.

Czy z faktu, że samochody firmy Panek parkują na chodniku lub trawniku wynika, że miasto powinno stworzyć konkurencję dla Panka?

# xxx

21.12.2020 10:35

#marcin_f napisał(a) 20.12.2020 12:27
Pozwolę sobie przypomnieć, że publiczny transport pasażerski, zarówno miejski, jak i regionalny, jest dofinansowywany. Zlikwidować? Tylko co wtedy napisze (dg), gdy nie będzie mógł dojechać do redakcji swoją wypasioną furą

Co ma wspólnego dofinansowywanie transportu miejskiego ludzi z propozycją dofinansowywania transportu towarów i regulowania rynku przesyłek kurierskich?

# Mieszkaniec Tarchomina

06.01.2021 19:31

Zajmijcie się tematem odrażającego smrodu na Tarchominie!
Znowu na Tarchominie śmierdzi goownem bardziej niż zwykle! Zjazd z mostu Północnego w Myśliborską przy policji, skrzyżowanie Ćmielowska - Myśliborska, skrzyżowanie Myśliborska - Botewa i od przejścia dla pieszych między Galerią a Biedronką aż do Biedronki (tu ciekawostka bo ostatnio tam goowna nie czuć, tylko coś jakby padlinę xd).
Pod Tarchominem, dokładnie pod Myśliborską płynie goowno z całej Warszawy od przepompowni Świderska przy moście. Spaceruję tamtędy codziennie wieczorkiem, codziennie śmierdzi!!!

REKLAMA

# marcin_f

07.01.2021 12:49

#Mieszkaniec Tarchomina napisał(a) 06.01.2021 19:31
Wynoś się, spamerze, wszędzie tylko śmiecisz tymi swoimi kłamliwymi i nikogo nieinteresującymi wymysłami. Umyj się i wypierz ciuchy, wtedy wokół ciebie przestanie śmierdzieć szambem.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy