Dlaczego tak mało tramwajów niskopodłogowych na linii 22?
30 grudnia 2022
Linia tramwajowa 22 jest ważna dla mieszkańców Bielan i Woli. Jej pasażerowie uważają, że obsługuje ją dużo przestarzałych składów. Osoby niepełnosprawne, ograniczone ruchowo, seniorzy czy matki z dziećmi oczekują tramwajów niskopodłogowych. Co na to warszawski ratusz?
- Linia 22 jest jedną z kluczowych w funkcjonowaniu komunikacji publicznej w Warszawie - na wstępie swojej interpelacji przypomina miejski radny Maciej Binkowski.
"Brakuje niskopodłogowców"
- Jako jedyna łączy "centralno-biurową" część Woli z niemal całymi Bielanami oraz stanowi bezpośrednie połączenie z kluczowymi węzłami komunikacyjnymi na prawym brzegu Wisły (rondo Wiatraczna i Waszyngtona oraz ul. Targowa).
Inwestycja obok stacji metra wstrzymana
Miał być akademik, potem dwa hotele, a po czterech latach od rozpoczęcia budowy jest tylko wielka betonowa dziura przy bielańskim Serku. Co dalej z inwestycją przy Sacharowa?
Od lat jest obsługiwana niemal wyłącznie przez najstarsze składy z rodziny Konstal 105N, a osoby niepełnosprawne i z małymi dziećmi skazane są na nieliczne kursy kilku składów z częściowo obniżoną podłogą, wyprodukowanych przez Konstal w latach dziewięćdziesiątych i pozostających technologicznie daleko w tyle za obecnymi standardami - przekonuje radny Binkowski, który zapytał władze miasta, z jakiej przyczyny składy niskopodłogowe na tej linii w dni robocze jeżdżą tylko sporadycznie i czy w ramach aktualnie realizowanego harmonogramu dostaw koreańskich Hyundaiów jakaś ich część przydzielona zostanie do obsługi linii 22.
Czy nowe Hyundaie obsłużą linię 22?
Warszawski ratusz informuje, że tabor niskopodłogowy stanowi ok. 60% ogólnej liczby dostępnych tramwajów. Rozdysponowanie poszczególnych typów pojazdów na dane linie obarczone jest pewnymi ograniczeniami (projekty unijne, liczebność taboru w zajezdni obsługującej daną linię, infrastruktura, konieczność dopasowania pojemności taboru do liczby pasażerów, itp.).
- Z tego powodu przyjęto założenie, że na każdej linii tramwajowej połowa brygad całodziennych obsługiwana jest taborem niskopodłogowym. Jeśli chodzi o linię 22, to 5 z 11 brygad całodziennych w dni powszednie obsługuje tabor niskopodłogowy - wyjaśnia sekretarz miasta Włodzimierz Karpiński, który przyznał, że obecnie nie ma szczegółowego planu rozdysponowania nowych pojazdów Hyundaia. W pierwszej kolejności dostarczane są pojazdy dwukierunkowe, które będą przeznaczone do obsługi linii wymagających zmiany kierunku ruchu na pętlach czołowych. Z powodu dofinansowania zakupu tego taboru ze środków Unii Europejskiej, pewna partia wozów przeznaczona będzie do obsługi linii na Tarchomin i do Winnicy oraz - po wybudowaniu infrastruktury - do pętli Wilanów.
- Część pojazdów, dla których nie ma ograniczenia wynikającego z finansowania Unii Europejskiej, będzie można skierować na trasę linii 22 - dodaje Włodzimierz Karpiński.
(db)
.