Tramwaj na Zieloną Białołękę coraz bliżej
24 września 2018
Budowa linii tramwajowej to strategiczna inwestycja komunikacyjna dla obszaru wschodniej Białołęki. Tramwajem tym mieszkańcy tzw. Zielonej Białołęki będą mogli szybko i sprawnie dojechać do budowanej obecnie linii metra na Targówku, do stacji Kondratowicza.
Nowa trasa powstanie wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty, potem pobiegnie wzdłuż Wincentego i Głębockiej. Dalej będzie przebiegać wzdłuż planowanej trasy Olszynki Grochowskiej. Trwa dyskusja, czy pierwszy etap budowy linii tramwajowej zakończy się w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, czy w pobliżu osiedla Zielona Dolina w okolicach ulicy Zdziarskiej. Dla mnie jest sprawą oczywistą i o to zabiegam, aby tramwaj dotarł w pobliże jak największej liczby osiedli mieszkaniowych i domów.
Jedno jest pewne - decyzja o tym, aby realizować tę inwestycję, już zapadła. W sumie powstanie minimum dziewięć przystanków i 20 peronów, a nowa linia będzie miała przynajmniej 6 km długości.
W czerwcu tego roku rozpoczął się ważny etap realizacji tej inwestycji. Spółka miejska Tramwaje Warszawskie wybrała projektanta koncepcji wiaduktu tramwajowego przebiegającego nad trasą S8. Ma to być jeden z kluczowych elementów trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę. Zgodnie z planem Tramwajów Warszawskich, wiadukt będzie miał około kilometra długości. Ma zapewnić składom bezkolizyjny przejazd nad trasą S8 i planowaną trasą Olszynki Grochowskiej.
Zgodnie z założeniami, po północnej stronie trasy, bezpośrednio przy rondzie Małej Brzozy, zaplanowano budowę węzła przesiadkowego z autobusów do tramwajów. Perony pętli autobusowej mają zostać zbudowane jak najbliżej przystanku tramwajowego. W pobliżu powstanie parking park&ride, na którym będzie ponad 200 stanowisk postojowych dla samochodów oraz 300 dla rowerów. Tramwaje Warszawskie zakładają, że zakończenie prac projektowych całej trasy tramwajowej i wyłonienie wykonawcy planowane jest w 2021 r. Prace budowlane mają potrwać około dwóch lat, co oznacza, że trasa ma być oddana w 2023 roku - czyli w nadchodzącej, pięcioletniej kadencji samorządu.
Co bardzo ważne, Tramwaje Warszawskie kilka dni temu ogłosiły przetarg na wykonanie raportu środowiskowego. To istotny dokument niezbędny do realizacji tej inwestycji. Jako mieszkaniec Zielonej Białołęki i mam nadzieję przyszły radny dzielnicy będę wspierał realizację tej ważnej dla nas inwestycji, aby przebiegała sprawnie i bez opóźnień.
Piotr Jaworski
były burmistrz (2013-2016), wiceburmistrz (2010-2013) i radny Białołęki (2006-2010), www.piotrjaworski.waw.pl, www.facebook.com/DasienaBialolece