Tramwaj na Nowodwory nie w tym roku?
11 marca 2016
Światowida - główna ulica Tarchomina - do końca 2018 roku będzie poszerzona, choć nie na całej długości. W kwietniu poznamy kolejny projekt tej inwestycji, uwzględniający zgłaszane dotąd uwagi mieszkańców. Tymczasem okazuje się, że trasa tramwajowa może nie dotrzeć na Nowodwory w tym roku.
Co o projekcie wiadomo?
Wobec protestów mieszkańców zarzucony został pomysł przekształcenia Światowida w "tarchostradę", czyli bardzo szeroką arterię dzielącą Tarchomin na pół. Tak więc nowa jezdnia ul. Światowida będzie miała tylko dwa a nie trzy pasy. Ulica Światowida ma być przedłużona do 2018 roku do ul. Modlińskiej w osiedlu Winnica. Skrzyżowanie usytuowane będzie między ulicami Poetów i Winorośli. Najprawdopodobniej do końca 2018 roku, wraz z przedłużeniem, powstanie też odcinek torowiska do nowej pętli tramwajów i autobusów. Z kolei na obecnej jezdni ul. Światowida znajdą się dwa pasy ruchu i trzeci do parkowania. Takie rozwiązanie będzie obejmować odcinek mniej więcej od ul. Hanki Ordonówny prawie do ul. Myśliborskiej. Dzięki temu powstanie około stu miejsc parkingowych.
Po obu stronach ulicy zmieszczą się chodniki i drogi rowerowe. Jednak przed niektórymi skrzyżowaniami jezdnie ul. Światowida będą się mocno rozszerzać. Zwłaszcza ta w kierunku centrum - aż do czterech pasów ruchu przed ul. Mehoffera i przed ul. Myśliborską. W przeciwną stronę pasy na jezdni mają być tak wyprofilowane, by kierowcy musieli zwalniać przed skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Jezdnia będzie się rozszerzać do trzech pasów przed skrzyżowaniami z ulicami: Myśliborską, Ćmielowską, Erazma z Zakroczymia, Mehoffera, Stefanika, Ordonówny (w tym miejscu zniknie obecne rondo) i Strumykową. Dalej obie jezdnie będą mieć tylko dwa pasy ruchu, powstanie m.in. skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną z ul. Dzierzgońską. Z ul. Książkowej kierowcy mają skręcać tylko w prawo.
Tramwaj w przyszłym roku
Między jezdniami ul. Światowida przewidziano torowisko tramwajowe. Właśnie trwa przetarg na jego przedłużenie od pętli Tarchomin Kościelny do tymczasowego nawrotu na Nowodworach przy skrzyżowaniu z ul. Ordonówny. Ten odcinek miał być gotowy jesienią 2016 roku. Można niestety podejrzewać, że raczej nie będzie. Powód? Tramwaje Warszawskie mają problem z wybraniem wykonawcy. Rozstrzygnięcie przetargu przesunięto na koniec marca. - Wydawało się, że inwestycja nie jest zbyt trudna w realizacji - trzeba zbudować ok. 1,5 km torowiska, przełożyć rury i kable, przygotować platformy przystankowe, przebudować skrzyżowania ul. Światowida z ul. gen. Stefánika i Hanki Ordonówny i postawić podstację trakcyjną. Tymczasem Tramwaje Warszawskie spośród 11 ofert wciąż nie wybrały wykonawcy, a jedynie ograniczyły listę do siedmiu, uzasadniając opóźnienie koniecznością poprawek w dokumentacji przygotowanej przez ZTM. Wobec tej zwłoki szanse na ukończenie i oddanie do użytku nowego odcinka torów jeszcze w tym roku są małe. Wiele wskazuje więc na to, że tramwaje do zawrotki na Nowodworach dojadą najwcześniej na początku 2017 roku, co byłoby skandalem biorąc pod uwagę jak krótki odcinek ma być budowany oraz fakt że obecne, niemal dwukrotnie dłuższe torowisko zbudowano w osiem miesięcy - mówi Wojciech Tumasz, białołęcki radny.
Co z pętlą Winnica?
W momencie poszerzania Światowida zostanie zlikwidowana pętla autobusowa Nowodwory. W zamian za skrzyżowaniem z ul. Ordonówny powstanie długa zatoka przystankowa.
Ulica Światowida ma być przedłużona do 2018 roku do ul. Modlińskiej w osiedlu Winnica. Skrzyżowanie usytuowane będzie między ulicami Poetów i Winorośli. Szanse na ukończenie i oddanie do użytku nowego odcinka torów jeszcze w tym roku są minimalne. Wiele wskazuje więc na to, że tramwaje do zawrotki na Nowodworach dojadą najwcześniej na początku 2017 roku, co byłoby skandalem biorąc pod uwagę jak krótki odcinek ma być budowany oraz fakt że obecne, niemal dwukrotnie dłuższe torowisko zbudowano w osiem miesięcy - mówi Wojciech Tumasz, białołęcki radny. Najprawdopodobniej do końca 2018 roku, wraz z przedłużeniem, powstanie też odcinek torowiska do nowej pętli tramwajów i autobusów. Przy wjeździe na nią zaplanowano spore skrzyżowanie. Ma to być jednak rozwiązanie tymczasowe, jak deklarują projektanci - na jakieś 20 lat. Pętla w docelowej lokalizacji, czyli w rejonie ulicy Winorośli wymaga zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, co potrwać może nawet 5 lat, a poza tym nowej decyzji środowiskowej. Plan miejscowy przewiduje tu nawet garaż przesiadkowy Parkuj i Jedź.
W pierwszym etapie powstanie więc klasyczna pętla z jednym torem dla linii 17 po prawej stronie ul. Światowida, dwukierunkowe tramwaje linii 2 mają zawracać między jezdniami, przejeżdżając z toru na tor (będą dwa tory postojowe na tymczasowym końcu). Także autobusy będą miały tymczasową pętlę z kilkoma stanowiskami postojowymi.
Jakie uwagi do planu?
Wielu mieszkańców podczas konsultacji domagało się zaprojektowania większej liczby lewoskrętów. Zgłaszali też postulaty o zachowanie zieleni, zwłaszcza o zachowanie szpaleru drzew w pobliżu Ordonówny. Prosili też o dodatkowe przejścia dla pieszych, bo mają być odcinki bez zebr nawet o długości 600 m. Projektanci konsultują te postulaty z miejskim inżynierem ruchu. Według projektantów dokumentacja dla ul. Światowida i zezwolenie na realizacji inwestycji drogowej mają być gotowe na początku 2017 roku, budowa potrwa po wyborze wykonawcy od drugiej połowy 2017 r. do końca 2018 roku.
(wk)