REKLAMA

Białołęka

Inwestycje

 

Tramwaj na Nowodwory nie w tym roku?

  11 marca 2016

alt='Tramwaj na Nowodwory nie w tym roku?'

Światowida - główna ulica Tarchomina - do końca 2018 roku będzie poszerzona, choć nie na całej długości. W kwietniu poznamy kolejny projekt tej inwestycji, uwzględniający zgłaszane dotąd uwagi mieszkańców. Tymczasem okazuje się, że trasa tramwajowa może nie dotrzeć na Nowodwory w tym roku.

REKLAMA

Do ostatniego spotkania Zarządu Transportu Miejskiego i pracowników przygotowującej projekt firmy MP-Mosty z mieszkańcami doszło pod koniec listopada ubiegłego roku. Kolejne, na którym miałby zostać przedstawiony projekt uwzględniający część poprawek zgłoszonych przez mieszkańców, planowane jest dopiero na kwiecień.

Co o projekcie wiadomo?

Wobec protestów mieszkańców zarzucony został pomysł przekształcenia Światowida w "tarchostradę", czyli bardzo szeroką arterię dzielącą Tarchomin na pół. Tak więc nowa jezdnia ul. Światowida będzie miała tylko dwa a nie trzy pasy. Ulica Światowida ma być przedłużona do 2018 roku do ul. Modlińskiej w osiedlu Winnica. Skrzyżowanie usytuowane będzie między ulicami Poetów i Winorośli. Najprawdopodobniej do końca 2018 roku, wraz z przedłużeniem, powstanie też odcinek torowiska do nowej pętli tramwajów i autobusów. Z kolei na obecnej jezdni ul. Światowida znajdą się dwa pasy ruchu i trzeci do parkowania. Takie rozwiązanie będzie obejmować odcinek mniej więcej od ul. Hanki Ordonówny prawie do ul. Myśliborskiej. Dzięki temu powstanie około stu miejsc parkingowych.

Po obu stronach ulicy zmieszczą się chodniki i drogi rowerowe. Jednak przed niektórymi skrzyżowaniami jezdnie ul. Światowida będą się mocno rozszerzać. Zwłaszcza ta w kierunku centrum - aż do czterech pasów ruchu przed ul. Mehoffera i przed ul. Myśliborską. W przeciwną stronę pasy na jezdni mają być tak wyprofilowane, by kierowcy musieli zwalniać przed skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Jezdnia będzie się rozszerzać do trzech pasów przed skrzyżowaniami z ulicami: Myśliborską, Ćmielowską, Erazma z Zakroczymia, Mehoffera, Stefanika, Ordonówny (w tym miejscu zniknie obecne rondo) i Strumykową. Dalej obie jezdnie będą mieć tylko dwa pasy ruchu, powstanie m.in. skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną z ul. Dzierzgońską. Z ul. Książkowej kierowcy mają skręcać tylko w prawo.

Wstąp do księgarni

Tramwaj w przyszłym roku

Między jezdniami ul. Światowida przewidziano torowisko tramwajowe. Właśnie trwa przetarg na jego przedłużenie od pętli Tarchomin Kościelny do tymczasowego nawrotu na Nowodworach przy skrzyżowaniu z ul. Ordonówny. Ten odcinek miał być gotowy jesienią 2016 roku. Można niestety podejrzewać, że raczej nie będzie. Powód? Tramwaje Warszawskie mają problem z wybraniem wykonawcy. Rozstrzygnięcie przetargu przesunięto na koniec marca. - Wydawało się, że inwestycja nie jest zbyt trudna w realizacji - trzeba zbudować ok. 1,5 km torowiska, przełożyć rury i kable, przygotować platformy przystankowe, przebudować skrzyżowania ul. Światowida z ul. gen. Stefánika i Hanki Ordonówny i postawić podstację trakcyjną. Tymczasem Tramwaje Warszawskie spośród 11 ofert wciąż nie wybrały wykonawcy, a jedynie ograniczyły listę do siedmiu, uzasadniając opóźnienie koniecznością poprawek w dokumentacji przygotowanej przez ZTM. Wobec tej zwłoki szanse na ukończenie i oddanie do użytku nowego odcinka torów jeszcze w tym roku są małe. Wiele wskazuje więc na to, że tramwaje do zawrotki na Nowodworach dojadą najwcześniej na początku 2017 roku, co byłoby skandalem biorąc pod uwagę jak krótki odcinek ma być budowany oraz fakt że obecne, niemal dwukrotnie dłuższe torowisko zbudowano w osiem miesięcy - mówi Wojciech Tumasz, białołęcki radny.

REKLAMA

Co z pętlą Winnica?

W momencie poszerzania Światowida zostanie zlikwidowana pętla autobusowa Nowodwory. W zamian za skrzyżowaniem z ul. Ordonówny powstanie długa zatoka przystankowa.

Ulica Światowida ma być przedłużona do 2018 roku do ul. Modlińskiej w osiedlu Winnica. Skrzyżowanie usytuowane będzie między ulicami Poetów i Winorośli. Szanse na ukończenie i oddanie do użytku nowego odcinka torów jeszcze w tym roku są minimalne. Wiele wskazuje więc na to, że tramwaje do zawrotki na Nowodworach dojadą najwcześniej na początku 2017 roku, co byłoby skandalem biorąc pod uwagę jak krótki odcinek ma być budowany oraz fakt że obecne, niemal dwukrotnie dłuższe torowisko zbudowano w osiem miesięcy - mówi Wojciech Tumasz, białołęcki radny. Najprawdopodobniej do końca 2018 roku, wraz z przedłużeniem, powstanie też odcinek torowiska do nowej pętli tramwajów i autobusów. Przy wjeździe na nią zaplanowano spore skrzyżowanie. Ma to być jednak rozwiązanie tymczasowe, jak deklarują projektanci - na jakieś 20 lat. Pętla w docelowej lokalizacji, czyli w rejonie ulicy Winorośli wymaga zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, co potrwać może nawet 5 lat, a poza tym nowej decyzji środowiskowej. Plan miejscowy przewiduje tu nawet garaż przesiadkowy Parkuj i Jedź.

W pierwszym etapie powstanie więc klasyczna pętla z jednym torem dla linii 17 po prawej stronie ul. Światowida, dwukierunkowe tramwaje linii 2 mają zawracać między jezdniami, przejeżdżając z toru na tor (będą dwa tory postojowe na tymczasowym końcu). Także autobusy będą miały tymczasową pętlę z kilkoma stanowiskami postojowymi.

REKLAMA

Jakie uwagi do planu?

Wielu mieszkańców podczas konsultacji domagało się zaprojektowania większej liczby lewoskrętów. Zgłaszali też postulaty o zachowanie zieleni, zwłaszcza o zachowanie szpaleru drzew w pobliżu Ordonówny. Prosili też o dodatkowe przejścia dla pieszych, bo mają być odcinki bez zebr nawet o długości 600 m. Projektanci konsultują te postulaty z miejskim inżynierem ruchu. Według projektantów dokumentacja dla ul. Światowida i zezwolenie na realizacji inwestycji drogowej mają być gotowe na początku 2017 roku, budowa potrwa po wyborze wykonawcy od drugiej połowy 2017 r. do końca 2018 roku.

(wk)

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (24)

# AlaP

11.03.2016 10:36

I te dwukierunkowe tramwaje maja zastąpić e8 wożący ogrom ludzi w 15 minut do metra? Kiepski żart.

# Nowodworek

11.03.2016 11:02

Jesli chca zabrac E8 to niech wydluza 11 do petli nowodwory.

# drugastrona

11.03.2016 11:14

Nie wiem, skąd autor czerpie informacje, ale ja od dawna wiem, że otwarcie ofert ma być pod koniec marca, a planowane podpisanie umowy pod koniec kwietnia. To spokojnie wystarczy, aby ukończyć budowę do końca roku. Po co pisać takie głupoty i ludzi straszyć?

REKLAMA

# wiem

11.03.2016 11:32

nie będzie tramwaju w tym roku gdyż pieniądze na ten cel przesunięto na remonty linii tramwajowych we "wlasciwej" Warszawie a te wszystkie działania ZTM to celowe działanie na zwloke./ to t normalna praktyka każdej władzy/

# eRDe

11.03.2016 12:12

#Nowodworek napisał(a) 11.03.2016 11:02
Jesli chca zabrac E8 to niech wydluza 11 do petli nowodwory.

Może wam wszystkie linie przedłużyć do nowodworów? Świat nie kończy się na nowodworach.

# drugastrona

11.03.2016 14:18

#eRDe napisał(a) 11.03.2016 12:12
Może wam wszystkie linie przedłużyć do nowodworów? Świat nie kończy się na nowodworach.

Haha, w rzeczywistości świat kończy się na Nowodworach. Dalej już nic nie ma :D

REKLAMA

# max

11.03.2016 14:45

To wkurza ale prosiłbym aby redakcja się wysiliła i wystąpiła o oficjalne stanowisko TW w sprawie przeprowadzanego aktualnie przetargu. Czekamy jako mieszkańcy.

# Pox

11.03.2016 17:11

Gdyby tu mieszkała bufetowa, to i tramwaj i metro by było. A tak Nowodwory są stale pomijane w planach - patrz plany inwestycyjne Warszawy na lata 2016-2020.

# mel

11.03.2016 20:04

Tramwaj jadący 30 minut do metra to kiepska alternatywa dla linii autobusowej (ekspresowej).
Priorytet powinno mieć przedłużenie linii tramwajowej z Żerania FSO!
Jednak takie decyzje władz dzielnicy mnie wcale nie dziwią. Za kilka lat wszyscy będą się dziwili dlaczego tak mało osób korzysta z tramwaju o "parkuj i jedz" nie wspominając!

REKLAMA

# max

11.03.2016 20:45

#mel napisał(a) 11.03.2016 20:04
Tramwaj jadący 30 minut do metra to kiepska alternatywa dla linii autobusowej (ekspresowej).
Priorytet powinno mieć przedłużenie linii tramwajowej z Żerania FSO!
Jednak takie decyzje władz dzielnicy mnie wcale nie dziwią. Za kilka lat wszyscy będą się dziwili dlaczego tak mało osób korzysta z tramwaju o "parkuj i jedz" nie wspominając!

Czemu piszesz głupoty jeśli chodzi o czas przejazdu? Nie korzystasz chyba wcale z tramwaju.
W tej chwili "2" jedzie do Młocin ok. 12min. z pętli Mehoffera. W końcowej fazie jest uruchamianie
priorytetu dla tramwaju dzięki czemu czas przejazdu na tym odcinku skróci się jeszcze ok. 1-2min.
Czas przejazdu na odcinku Mehoffera- Nowodwory wyniesie ok.2min. A więc gdzie te 30 minut?

# da sie zrobic

12.03.2016 09:19

pol roku na odwołania od przetargu przegranych firm i mamy kocowke roku a wiec tramwaj najwcześniej w 2017 r a jeszcze cos znajda tak aby tramwaj na Nowodwory ruszyl najlepiej na dwa tygodnie przed wyborami w 2018 r do samorządu. Da się zrobić - z tym nie będzie problemu

# Sąsiad

16.03.2016 09:15

W ogóle to komu przeszkadzał projekt po 3 pasy w każdą stronę, patrząc na ilość inwestycji rozpoczętych i planowanych oraz ilość wolnych działek - te dwa pasy w każdą stronę będą w godzinach szczytu zatkane.
Ktoś próbował policzyć ile tych mieszkań się buduje ile ludzi w nich zamieszka
I jedna linia tramwajowa do Młocin nie rozwiąże problemu już dziś na przystanku Stare Świdry trzeba rano przepuścić jeden, a czasami nawet dwa tramwaje.

REKLAMA

# Sąsiad

16.03.2016 09:18

12 minut to jest według rozkładu - ale chyba nigdy nie udało mu się wykręcić takiego czasu.
Oczywiście 30 jest dużą przesadą

# podróżnik

16.03.2016 18:39

12 minut jazdy to norma z Mehoffera do metra. A jeszcze ma być priorytet przy Myśliborskiej, więc jazda będzie szybsza. Poza tym wygrzebałem z pism Radnego Tumasza informację, że po jego wnioskach podniesiono prędkość tramwajów na moście Północnym, co wcześniej nie było możliwe i tramwaj się wlókł, jak piszesz.

# wdwd

20.03.2016 10:08

Mieszkam na ZB ale i tak uwazam, ze szkoda. Bo transportu jest za malo. Developerzy widac na Modliskien uwijaja sie jak moga zeby upchac wszystko co sie da.

REKLAMA

# rusekowy

20.03.2016 12:59

Po co tramwaj? Pomnik lepszy. Wszyscy chcą pomnika.

# wyborca

23.03.2016 10:52

? Chyba Curii-Skłodowskiej!

# Tommy

03.04.2016 15:57

Ciszcie się tym co macie. 25 lat temu jeździł tylko "178" ul. Mehoffera co pół godziny. Jak się nie lobbuje to takie są efekty jazdy MZA. Przypomnijcie sobie ile czasu budowano tory od Świderskiej do Mehoffera. Teraz jest jeszcze krótszy odcinek, to będzie jeszcze dłużej ....

REKLAMA

 tarantula01

03.04.2016 19:42

Zobaczymy jakie będą oficjalne informacje po http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3tw/tarch-winn160329konsultacje_dzb-ztm.jpg.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

03.04.2016 19:42

Zobaczymy jakie będą oficjalne informacje po http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3tw/tarch-winn160329konsultacje_dzb-ztm.jpg.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024