Tesco przy tablicy
14 grudnia 2002
W ostatnim wydaniu "Echa" opublikowaliśmy informację o planach budowy hipermarketu przez firmę Tesco. Czytelnicy - głównie telefonicznie oraz na naszym forum internetowym zgłaszają wiele zastrzeżeń i pytań.
Oprócz obaw przed korkami, o których pisaliśmy w poprzednim numerze "Echa" częste są głosy, że w krajach Unii Europejskiej hipermarkety są budowane na obrzeżach, a nie w pobliżu centrum. Co na to Tesco?
- Nasze doświadczenie z Wielkiej Brytanii dostarcza zupełnie innych danych. Podczas gdy w Polsce władze miast naciskają, by centra handlowe budować na obrzeżach, w Anglii ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym nakazuje nam wręcz budować sklepy jak najbliżej centrum. Pozwala się nam na budowanie na obrzeżach, tylko jeśli wykażemy, że nie jest możliwe wybudowanie obiektu bliżej centrum. Z czego wynikają takie zapisy? Otóż kilkanaście lat temu, kiedy hipermarkety zaczynały swój żywot na rynku brytyjskim posługiwano się takimi samymi argumentami, jakimi posługują się dziś przeciwnicy tego typu sklepów w Polsce. Efekt wyrzucenia hipermarketów na obrzeża miast był tymczasem taki, że aktywność społeczna z centrum miast przeniosła się na dalekie przedmieścia, a po godzinach pracy centra miast praktycznie opustoszały. Fakt, że zakupy wolimy robić bliżej miejsca zamieszkania potwierdza szereg badań marketingowych i społecznych przeprowadzonych nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale również w Polsce.
A dlaczego na Białołęce chcecie budować centrum handlowe tuż pod oknami bloków?
- Tu odpowiedź przynosi dokładniejsze przestudiowanie mapy oraz planów zagospodarowania tego terenu. Od Tesco do najbliższego osiedla dzieli nas kilkaset metrów. Mówienie, że chcemy wybudować hipermarket pod oknami mieszkańców, to gruba przesada. Poza tym w przyszłości Tesco będzie z trzech stron otoczone dużymi wielopasmowymi ulicami, co sprawia, że sklep nie będzie bezpośrednio sąsiadować z osiedlami. O wyborze lokalizacji w naszym wypadku decyduje kilka ważnych czynników. Najważniejsza jest wygoda klientów, którzy z reguły chcą, by sklep był położony w pobliżu ich miejsca zamieszkania i trudno się temu dziwić. Kolejny czynnik, to możliwość dojechania do sklepu z kilku różnych kierunków. Błędem byłoby wybudowanie sklepu w takim miejscu, gdzie mieszkańcy dzielnicy mogliby dojeżdżać tylko jedną drogą - groziłoby to powstawaniem korków. Innym ważnym czynnikiem jest bliskość drogi, którą dostarczamy towar do hipermarketu - chcemy uniknąć wjeżdżania samochodów dostawczych w głąb osiedla. Kolejna sprawa to dostępność komunikacji miejskiej - chcemy dać szansę również tym klientom, którzy nie posiadają samochodów.
Mieszkańcom sąsiednich bloków chodzi głównie o perspektywę nocnych dostaw. Trudno im się dziwić, że chcą spać spokojnie.
- Tesco nie prowadzi nocnych dostaw. Uruchamiamy centra dystrybucyjne, które zmniejszają liczbę dostaw do sklepów o 70%. Po prostu do Tesco będzie przyjeżdżało dziennie jedynie kilka samochodów dostawczych z różnymi artykułami z centrum dystrybucyjnego zamiast wielu ciężarówek od każdego dostawcy z osobna.
Wielu naszych forumowiczów uważa, że w zamian za pozwolenie na budowę powinniście coś zrobić dla dzielnicy. Czytelnicy pytają też, co mogą zrobić, aby mieć wpływ na wygląd i lokalizację Tesco.
- W tradycji Tesco jest utrzymywanie dobrych stosunków ze społecznością, której służymy. Jesteśmy firmą, która wykorzystuje swój potencjał do wielu akcji nie tylko charytatywnych, ale również poprzez swoje działania stara siępropagować postawy społecznej solidarności. Tesco wspiera szkoły i zaopatruje je w sprzęt komputerowy, razem z fundacją Teraz Polska promuje polskie produkty przede wszystkim w Polsce, ale także w Wielkiej Brytanii. Współpracujemy i wspieramy organizacje charytatywne, m.in. Caritas, PCK. Wraz z Fundacją Promocji Zdrowia promujemy zdrową dietę. Ponadto przy każdej inwestycji rezerwujemy dodatkowe fundusze na poprawę infrastruktury miejskiej, która nie jest bezpośrednio związana z centrum handlowym. Jesteśmy firmą otwartą na propozycje mieszkańców, co do przyszłego obiektu, bo to im ma służyć nasze centrum. Na przykład ciekawi jesteśmy, jakie usługi i sklepy mieszkańcy chcieliby widzieć w naszym pasażu handlowym oraz jakie dodatkowe funkcje miałoby spełniać nasze Centrum Handlowe.
***
My także uważamy, że warto rozmawiać o takich planach zanim ruszy budowa. Dlatego i "Echo" uruchomiło specjalny adres tesco@3w.pl, gdzie mogą państwo przesyłać wszelkie komentarze, uwagi oraz swoje propozycje, co do zagospodarowania obiektu.
B.W.