REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wola

różne

 

Tajemniczy 84-metrowy tunel na Woli. Drogowcy zaleją go betonem

  8 grudnia 2022

Tajemniczy 84-metrowy tunel na Woli. Drogowcy zaleją go betonem
źródło: ZDM

Kiedyś służył do transportu poczty i prasy między budynkami, od lat jest nieużywany. Mowa o długim na ponad 84 m tunelu na warszawskiej Woli, o którego istnieniu wiele osób może słyszeć po raz pierwszy.

REKLAMA

Tunel powstał w latach 50. lub 60. ubiegłego wieku i znajduje się w poprzek Prostej. Siedziba masonów czy prymitywna lodówka? Zagadka katakumb na Służewie Siedziba masonów czy prymitywna lodówka? Zagadka katakumb na Służewie
Na terenie zrujnowanej rezydencji zbudowanej 200 lat temu przez premiera Stanisława Kostkę Potockiego kryje się jeden z najsłabiej zbadanych zabytków Warszawy.
Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, obiekt służył prawdopodobnie do transportu poczty między dwoma budynkami, usytuowanymi po przeciwnych stronach ulicy.

Tajemniczy tunel w Warszawie

Tunel wykorzystywano zapewne również do przewozu prasy, ponieważ przy Prostej znajdowały się tyły zakładów poligraficznych Domu Słowa Polskiego, a na rogu z Wronią - obiekty spedycji, skąd rozwożono gazety. Świadczyć o tym może fakt, że przez najdłuższą część tunelu biegnie tor, którym mógł jeździć wózek poruszany łańcuchem napędzanym specjalnym siłownikiem.

Tunel składa się z trzech wysokich na 205 cm części: komory, korytarza głównego oraz korytarza bocznego. W całości długi jest na ponad 84 metry, ale pierwotnie mógł mieć nawet 200 metrów. Postawienie ściany nowego budynku i obcięcie tunelu naruszyło konstrukcję. Ściana nie jest szczelna i przenika przez nią woda gruntowa.

Centralną częścią tunelu jest komora główna o wymiarach 11,9 x 6,26 m. Znajduje się po zachodniej stronie północnego wlotu Wroniej do Prostej. Od komory w kierunku zachodnim odchodzi szeroki na 2,25 m korytarz boczny, który ciągnie się na 19,1 m. Natomiast szerokość korytarza głównego wynosi 3,45 m.

- Stan techniczny tunelu jest zły. Na suficie komory głównej utworzyły się stalaktyty, będące efektem przecieków wody przez strop. Nieszczelne są również strefy szczelin dylatacyjnych, dlatego ściany obiektu są silnie zawilgocone. Najgorzej prezentuje się korytarz główny, a szczególnie nadproże w strefie wejścia do tego korytarza. Ze względu na znaczne ubytki korozyjne betonu i odsłonięcie skorodowanego zbrojenia głównego, nadproże zostało podparte stemplami, czyli specjalnymi metalowymi rurkami - informują drogowcy.

REKLAMA

Zalewają tunel betonem

Ponieważ tunel od lat nie był wykorzystywany, drogowcy nie rozpatrywali remontu. Odpada również zaadaptowanie go na przejście podziemne, bo tunel w kierunku południowym prowadzi coraz głębiej. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję o zalaniu go betonem.

- Przestrzeń obiektu wypełnimy blisko 900 m3 betonu. Tym samym zabezpieczymy jezdnię ul. Prostej oraz torowisko tramwajowe w miejscu nad podziemnym korytarzem. Nie chcemy, żeby jego pogarszający się stan doprowadził do spękań asfaltu i powolnego zapadania się torów - zapowiada ZDM.

Betonowanie rozpoczęło się w środową noc 7/8 grudnia. Poprzedziło je wypompowanie wody nagromadzonej w południowej części głównego korytarza oraz wzmocnienie stalowymi profilami dwóch ścian w komorze głównej, którymi zamurowano wnęki do podziemnych pomieszczeń obiektów spedycji. Następnie drogowcy zaczęli wypełniać korytarz główny mieszanką betonową wytworzoną specjalnie do wypełniania pustych przestrzeni, takich jak nieczynne kanały czy zbiorniki. Zakończenie wypełniania tunelu betonem przewidziane jest na na sobotnią noc 17/18 grudnia.

(jok)

.
 

Polecamy

Komentarze (4)

# Madbutcher

08.12.2022 14:47

Tunel nie służył do transportu poczty, tylko właśnie prasy, której wtedy drukowano tam ogromne ilości - słyszałem o nim już dawno temu od osoby, która pracowała w DSP w latach 70-ch i 80-ch. Nie był on bynajmniej żadną tajemnicą - wszyscy pracownicy DSP i Ruchu o nim wiedzieli.

# henma

09.12.2022 02:02

Był to tunel do transportu prasy drukowanej w dawnym Domu Słowa Polskiego. Wózki z drukowanymi tam gazetami jechały tunelem pod ulicą do nieistniejącego już budynku zajmowanego przez RSW Książka-Prasa-Ruch (kiedy zlikwidowano RSW budynek przejął IPN, potem budynek zburzono i wybudowano tam nowy wieżowiec). Kiedy budynek był jeszcze we władaniu RSW, to w dolnej jego części mieściła się rozdzielnia prasy, w której przywożone na wózkach z DSP gazety dzielono (przydzielano) na województwa i do terenowych placowek (ekspozytur) RSW, z reguły już powiatowych. W powiatowych ekspozyturach przywiezione z Warszawy gazety dzielono i dostarczano do lokalnych kiosków Ruchu. Przy budynku RSW od strony ul. Wroniej był spory plac spedycyny dla ciężarówek, którymi rozdzielone w sortowni gazety wieziono do terenowych ekspozytur. Część gazet wieziono stąd na dworzec, bo w niektóre rejony Polski, dokąd można było szybko gazety dowieźc koleją, korzystano i z tego transportu, do czego służyły kursujące wówczas kolejowe wagony pocztowo-bagażowe. To tyle, jeśli chodzi o wykorzystanie tajemniczego ponoć tunelu.
Wejścia do niego nie pilnowali funkcjonariusze sił specjalnych, a zwykli strażnicy ze straży przemysłowej DSP. Miałem okazję nim przejść w lutym 1982 r.

# Wredny Kocur

09.12.2022 10:54

Rozumiem, że jako schron się nie przyda

REKLAMA

# Loko

09.12.2022 18:26

Jak łatwo nam przychodzi niszczenie wszystkiego co kiedyś powstało. Żeby nie mieć problemu to trzeba go zalać betonem. A nie lepiej trochę poszerzyć horyzonty i go wyremontować, a w razie czego posłużył by jako schron podziemny. Niszczymy wszystko, co mogłoby w przyszłości uratować ludzkie życie
więcej na forum

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje
Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl    Stanowią one własność prawnie chronioną należącą do Wakacje.pl S.A. i/lub jej partnerów.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA