Szkoła muzyczna na Tarchominie
13 stycznia 2006
Tarchomin jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic Warszawy. Niestety, jak to już u nas często bywa, rozwój infrastruktury nie zawsze nadąża za budową nowych osiedli. Zwłaszcza dotyczy to placówek kulturalnych, a także i oświatowych.
W bliskim sąsiedztwie nowych osiedli powstaje szkoła muzyczna, która swoją siedzibę będzie miała na ulicy Strumykowej. Jest to już trzeci warszawski oddział renomowanej Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia "Ogrodowa", prowadzonej przez Fundację Wspierania Edukacji Artystycznej, nad którą nadzór pedagogiczny sprawują Ministerstwo Kultury i Centrum Edukacji Artystycznej. Jako jedna z nielicznych szkół społecznych posiada uprawnienia szkoły publicznej nadane jej w 2004 roku przez Ministra Kultury. Co to oznacza w praktyce? Szkoła realizuje zatwierdzony w 2002 roku program nauczania dla szkół artystycznych, a kadrę stanowią wykwalifikowani fachowcy posiadający oficjalne uprawnienia. Uczniowie kończący tę szkołę mogą kontynuować swoją edukację muzyczną w szkołach II stopnia. Nastawienie na profesjonalizm jest tym, co może odróżniać Społeczną Szkołę Muzyczną I stopnia "Ogrodowa" od wielu tego typu społecznych szkół. W szkole prowadzone są zajęcia nauki gry na instrumentach, a także przedmioty teoretyczne, takie jak rytmika i kształcenie słuchu. Szkoła nie tylko uczy gry na instrumentach, ale także rozwija ogólne uzdolnienia muzyczne, rozbudza zamiłowanie do muzyki, kształtując tym samym wrażliwość estetyczną, przez co rozwój dzieci jest wszechstronny.
Nauka prowadzona jest w cyklu sześcioletnim, co odpowiada "dziecięcemu" działowi w państwowych szkołach muzycznych I stopnia. Zajęcia odbywają się popołudniami, dwa razy w tygodniu. Podczas indywidualnych zajęć nauki gry na instrumentach prowadzonych jako spotkania mistrza z uczniem, dzieci poznają technikę gry, ze szczególnym uwzględnieniem wykształcenia prawidłowego aparatu gry (w wielu "amatorskich" ośrodkach od razu przechodzi się do grania utworów zaniedbując jakże ważną technikę ułożenia rąk, co w rezultacie powoduje, że późniejsza nauka staje się męką, a nie przyjemnością). Po opanowaniu podstaw gry uczniowie uczą się także zasad interpretacji muzyki. Równolegle do zajęć indywidualnych odbywają się grupowe zajęcia z kształcenia słuchu i rytmiki. Dzieci zapoznają się z zasadami notacji muzycznej, z pojęciami muzycznymi, budową akordów, poznają także rodzaje muzyki, a poprzez naukę solfeżu rozwijają swoje zdolności słuchowe.
Naczelną myśl, jaka przyświeca twórcom Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia "Ogrodowa" można zamknąć w krótkim stwierdzeniu: "bawiąc - uczyć". Dlatego profesjonalne "treści programowe" podawane są w ciekawy i przede wszystkim przystępny sposób. Nauczyciele stosując zasadę, że aby czegoś nauczyć należy najpierw wzbudzić u ucznia zaciekawienie dbają o wielość rozmaitych form uczenia. Szkoła organizuje m.in. liczne koncerty uczniów, audycje, prezentacje, współpracuje z wybitnymi artystami. Czy taka polityka przynosi właściwe skutki? Zdecydowanie tak. Uczniowie Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia "Ogrodowa" występują w mediach, a także - co dla muzyków jest nawet ważniejsze - odnoszą sukcesy na konkursach.
Powstanie na Tarchominie szkoły muzycznej, do której już od przyszłego roku szkolnego będzie można zapisywać dzieci jest niesłychanie ważnym wydarzeniem, o którym powinni pamiętać rodzice.
Mariusz Tokarski
Społeczna Szkoła Muzyczna I stopnia "Ogrodowa"
www.ogrodowa.art.pl
tel. 0-506-141-696