Rusza zwężanie Marszałkowskiej. Zero zapowiedzi, ekspresowe tempo
6 sierpnia 2021
W najbliższych dniach drogowcy przeprowadzą prace na skrzyżowaniu z Królewską. Jeden pas Marszałkowskiej w tym rejonie zostanie zlikwidowany.
Zarząd Dróg Miejskich niemal z dnia na dzień zapowiedział dużą przebudowę skrzyżowania Marszałkowskiej z Królewską. Wprowadzanie zmian rozpoczęło się od usuwania awarii sygnalizacji i prac przygotowawczych. Przebudowa pełną parą ruszy 14 sierpnia i potrwa zaledwie dziewięć dni.
Wielkie zmiany w centrum Warszawy. Koniec schodzenia pod ziemię
Naziemne przejścia dla pieszych, przebudowane przystanki tramwajowe i znacznie więcej zieleni - to główne zmiany, jakie czekają Marszałkowską i Al. Jerozolimskie.
Zwężenie Marszałkowskiej
- Docelowe prace ruszą w sobotę 14 sierpnia około godz. 7:00 - zapowiada ZDM. - W ich trakcie zmienimy nieco geometrię skrzyżowania. Północny wlot zachodniej jezdni Marszałkowskiej zostanie przesunięty o metr w stronę zachodnią. Po to, aby w przyszłości również na zachód przesunąć pas dzielący i jezdnię wschodnią pod poszerzenie przystanku tramwajowego Królewska 05 o około półtora metra.
Na jezdni Marszałkowskiej w kierunku pl. Bankowego zamiast czterech będą trzy pasy ruchu: do skrętu w prawo lub jazdy na wprost, do jazdy na wprost i do skrętu w lewo. Czwarty pas, służący do lewoskrętu, ustąpi miejsca azylowi na przejściu dla pieszych. Po co? Jak wyjaśniają drogowcy: "aby tramwaje nie poruszały się tuż przed nosem przechodniów przekraczających jezdnię". Azyl na tym samym przejściu po zachodniej stronie torowiska zostanie nieco poszerzony. Piesi zyskają jeszcze dwa azyle: pierwszy na przejściu przez północny wlot Marszałkowskiej i drugi na zebrze na zachodnim wlocie Królewskiej. Z kolei na wlocie wschodnim o 30 metrów przesunięty zostanie przystanek autobusowy w kierunku pl. Małachowskiego. Dzięki temu zatrzymujące się autobusy nie będą sprawiać, że auta za nimi będą częściowo stały na przejściu dla pieszych.
- Na skrzyżowaniu i w jego obrębie wymienimy nawierzchnię - zapowiadają drogowcy. - Marszałkowską zaasfaltujemy na odcinku 170 metrów, a Królewską na 70 metrach. Nowy asfalt przed osiadaniem zabezpieczymy specjalną siatką z włókna szklanego, którą ułożymy między warstwami wiążącą a ścieralną. Całość zmian dopełni zieleń. W trzech narożnikach skrzyżowania rozpłytujemy zbędną kostkę, a w jej miejscu posadzimy ostnicę i ożankę.
Marszałkowska - co się zmieni?
Dzisiejsza Marszałkowska powstała w latach pięćdziesiątych XX wieku kosztem znacznej części zniszczonej zabudowy Śródmieścia. W zamyśle ówczesnych planistów miała być jedną z trzech szerokich arterii, biegnących przez dzielnicę z północy na południe, obok al. Jana Pawła II (d. Marchlewskiego) i Krakowskiego Przedmieścia, na którym były wówczas cztery pasy ruchu. Odcinek między pl. Konstytucji a pl. Defilad miał dodatkowo funkcję propagandowo-reprezentacyjną: łączył dwa zespoły socrealistycznej zabudowy i był przystosowany do organizacji parad wojskowych. Teraz Marszałkowska ma stać się aleją pełną drzew. Zarząd Dróg Miejskich jest w trakcie wyboru firmy, która zaprojektuje przebudowę odcinków od pl. Konstytucji do Nowogrodzkiej i od Królewskiej do pl. Bankowego.
- Koncepcja zakłada wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie więcej zieleni - pisze ZDM. - Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie.
Na obu odcinkach chodnik zostanie przebudowany i oddzielony od drogi rowerowej. Po stronie wschodniej przejazd rowerem będzie możliwy od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego, a po stronie Pałacu Kultury - od pl. Konstytucji do pl. Bankowego. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy Żurawiej i Wilczej. Przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na wysokości parku Saskiego i pomnika Kościuszki. Przebudowane zostaną również przystanki tramwajowe, a sygnalizacja na całej ulicy będzie ustawiona na priorytet dla komunikacji zbiorowej.
(dg)
.