Remont linii średnicowej - duże zmiany dla Wawra
2 lipca 2013
Początek wakacji to niestety również początek zamieszania komunikacyjnego - w związku z pracami prowadzonymi przez Polskie Linie Kolejowe od 29 czerwca do 1 września zamknięta zostanie podmiejska linia średnicowa na odcinku od Warszawy Zachodniej do Warszawy Wschodniej. Spowoduje to duże zmiany w kursowaniu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej oraz Kolei Mazowieckich.
Przekazanie terenu wykonawcy i rozpoczęcie prac przygotowawczych nastąpiło 7 czerwca. Sam remont zostanie podzielony na dwa etapy: pierwszy dotyczy torów linii podmiejskiej i zakończy się 1 września. Drugi to remont torów linii dalekobieżnej, ale jego rozpoczęcie zaplanowane jest dopiero na wiosnę 2014 roku.
Organizacja ruchu kolejowego
Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, w czasie zamknięcia dopuszczony zostanie jedynie ruch wahadłowy na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Śródmieście.
W czasie wyłączenia pociągi będą kursowały zasadniczo po torach dalekobieżnych. Większość pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich będzie dojeżdżała jedynie do Dworca Zachodniego i Wschodniego. Przez Dworzec Centralny będą kursować tylko wybrane pociągi KM (w tym pociągi linii lotniskowej) oraz pociągi SKM linii S3.
Zmiany w kursowaniu pociągów SKM
Linia S1, która obsługuje mieszkańców Wawra, zostanie podzielona na trzy:
Zastępcza komunikacja tramwajowa
Pasażerowie pociągów będą mogli korzystać z regularnych linii tramwajowych, których trasy pokrywają się z linią średnicową, czyli: 7, 8, 9, 22 i 24. Żeby maksymalnie wzmocnić komunikację tramwajową między Dworcem Wschodnim a pl. Zawiszy, uruchomione zostaną także dwie nowe linie tramwajowe: 45 i 77.
Linia 77 będzie kursowała na trasie: Banacha - Grójecka - Al. Jerozolimskie - al. Zieleniecka - Kijowska - Dworzec Wschodni. Tramwaje będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut w godz. szczytu, co 15 minut poza szczytem i w soboty, a co 20 minut w dni świąteczne.
Linia 45 będzie dodatkowo wzmacniała komunikację w ciągu al. Jerozolimskich, ale tylko w dni powszednie w godzinach szczytu. Będzie kursowała z częstotliwością co 10 minut na trasie: Wiatraczna - Al. Jerozolimskie - Grójecka - pl. Narutowicza.
Zawieszone za to zostanie kursowanie linii 25.
Zastępcza komunikacja autobusowa
Pasażerowie, podobnie jak w przypadku tramwajów, będą mieli do dyspozycji liczne regularne linie autobusowe, które kursują wzdłuż linii średnicowej: 117, 127, 128, 158, 175, 517 i 521.
Uruchomiona zostanie nowa linia 313, która umożliwi, w dni powszednie w godzinach szczytu, dojazd do centrum Warszawy z Dworca Wschodniego. Autobusy tej linii będą odjeżdżały z pętli od strony ul. Lubelskiej. Linia będzie kursowała z częstotliwością co 10 minut na trasie: Dw. Wschodni (Lubelska) - Skaryszewska - Targowa - Kłopotowskiego - Jagiellońska - al. Solidarności - Marszałkowska - Al. Jerozolimskie - Emilii Plater - Dw. Centralny (powrót: Dw Centralny - Emilii Plater - pl. Grzybowski - Królewska - Marszałkowska - al. Solidarności - Jagiellońska - Marcinkowskiego - Targowa - Lubelska - Dw. Wschodni (Lubelska).
Honorowanie biletów
Bilety ZTM i KM honorowane będą w pociągach PKP IC oraz Przewozów Regionalnych na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia (szczegółowe zasady honorowania biletów w tym przypadku są jeszcze w trakcie ustalania).
Bilety ZTM będą honorowane w pociągach KM kursujących między stacjami Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia przez Warszawę Centralną.
Bilety KM będą honorowane w wahadłowych pociągach SKM pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Śródmieście, a także w środkach komunikacji miejskiej, których trasy pokrywają się przebiegiem z odcinkiem linii średnicowej Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia.
sb