Potrzebna potrzebna od zaraz. Mieszkańcy Odolan odcięci od komunikacji miejskiej na stałe?
21 kwietnia 2023
W połowie stycznia zostało zawieszone kursowanie autobusu linii 228 ul. Potrzebną ze względu na katastrofalny jej stan. Jak się okazuje mieszkańcy tej części Odolan mogą już wkrótce zostać kompletnie odcięci od możliwości przejazdów autobusem.
W imieniu mieszkańców ul. Przyce 13, 15, 17A i 17B zwracam się z apelem o jak najszybsze wyremontowanie ul. Potrzebnej i przywrócenie kursowania nią autobusu linii 228 - jakiś czas temu zaapelowała do władz dzielnicy wolska radna Agata Pruszczyńska.
Jana Kazimierza bliżej remontu. Zapłacimy co najmniej 35 mln zł
Po latach zapowiedzi drogowcy wreszcie doszli do etapu, w którym mają na stole oferty na przebudowę Jana Kazimierza - jednej z głównych ulic dzisiejszej Woli. Główna ulica Odolan przejdzie gruntowną metamorfozę, za którą warszawski samorząd zamierza słono zapłacić.
Pętla "Odolany" niedostępna
- O potrzebie szybkiego wyremontowania ul. Potrzebnej pisałam już trzy lata temu w kontekście konieczności przywrócenia pętli "Odolany 01" dla autobusów linii 206, które kończyły trasę na przystanku "Wagonownia 01". Ponieważ stan techniczny ul. Potrzebnej już wtedy był dramatyczny - droga wyłożona trylinką, pełna dziur, wybrzuszeń i stojącej wody, bez chodników i latarń - napisałam w tej sprawie kolejną interpelację. Zarząd Transportu Miejskiego odmowę przywrócenia pętli "Odolany" tłumaczył złym stanem technicznym ul. Potrzebnej - opisuje radna. 3 lata po tamtych interwencjach radnej ZTM wykonał kolejny, niespodziewany krok zawieszając linię autobusową 228. Zawieszono bowiem funkcjonowanie przystanków Wagonowa 01, Gniewkowska 51 i 02 a także Sympatyczna 03. Jak przekonuje radna, mieszkańcy osiedla przy ul. Przyce 13, 15, 17A i 17B oraz pracownicy PKP Cargo (ul. Przyce 17) i SKM (ul. Potrzebna 54) zostali pozbawieni jedynego środka transportu komunikacji miejskiej do swoich miejsc pracy.
- Sytuacja taka jest niedopuszczalna. Zważywszy na to, że mieszkańcy enklawy na ul. Przyce nie mają dojścia do odległej ul. Jana Kazimierza i muszą w sposób nielegalny i niebezpieczny przedostawać się przez tory kolejowe, to jeszcze zawieszenie jedynej linii autobusowej, de facto pozbawia ich dostępu do tkanki miejskiej - informuje Agata Pruszczyńska.
Spółki PKP zarządzają terenem przy Potrzebnej
Jak przekonują urzędnicy, sprawa pilnego remontu ulicy Potrzebnej i przywrócenia linii 228 nie jest taka prosta. Zarząd Dróg Miejskich bowiem nie zarządza odcinkiem tej drogi, a jedynie odcinkiem biegnącym od ul. Świerszcza do ul. Gniewkowskiej. Odcinek od skrzyżowania z ul. Gniewkowską, skręcający w kierunku wschodnim, jest we władaniu Skarbu Państwa, a użytkownikiem wieczystym jest PKP, zaś sama trylinka nie posiada kategorii drogi publicznej.
- Jedyną możliwością zmiany obecnego stanu jest dokonanie przebudowy ulicy po uprzednim pozyskaniu decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Możliwe jest przy tym podjęcie wspólnej realizacji drogi we współpracy ze spółkami PKP. Po wybudowaniu, takiej drodze mogłaby zostać nadana kategoria drogi gminnej - odpowiada zastępca dyrektora Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju w Urzędzie Miasta Paweł Jaworski. - Równocześnie w związku z położeniem omawianego fragmentu ulicy Potrzebnej na terenach kolejowych, kwestia jej przyszłości pozostaje także ściśle powiązana z planami PKP PLK wobec Warszawskiego Węzła Kolejowego - dodaje. Póki co, planów kolejarzy nie znamy. Wątpliwe też, aby autobus linii 228 poprowadzić inną trasą.
ZTM ostrzega
Jak informuje ZTM, ze względu na zły stan techniczny jezdni ulicy Potrzebnej konieczne może być wycofanie z niej komunikacji autobusowej już na stałe.
- Byłoby to równoznaczne z pozbawieniem dostępu do komunikacji mieszkańców rozbudowującego się osiedla w rejonie przystanku Gniewkowska, osób pracujących w wagonowni oraz innych obiektach kolejowych oraz mieszkańców kilku budynków przy ul. Przyce - przestrzega dyrektor pionu administracyjno-organizacyjnego ZTM Renata Wiśniewska. Jak dodaje, propozycja urzędu dzielnicy, aby linię skierować na ul. Gniewkowską do ul. Ordona, wymagałaby kompleksowego przystosowania tej ulicy do prowadzenia komunikacji autobusowej. - Ulica musiałaby mieć m.in. jezdnię o odpowiedniej szerokości, być wyposażona w odpowiednią nawierzchnię oraz powinny zostać na niej wybudowane przystanki. Obecnie ul. Gniewkowska nie spełnia tych wymagań, a ze względu na brak dostępności terenu (teren należy do Skarbu Państwa) uruchomienie przystanków byłoby bardzo utrudnione - dodaje Renata Wiśniewska.
(db)
.