Przetarg na drugą jezdnię Światowida lada dzień. Tramwaj do Winnicy wciąż daleko
25 lutego 2015
Serial pt. "Jak ma wyglądać ul. Światowida?" dobiega końca. W tym roku hitem będzie co innego: w ramach inwestycji "Tramwaj na Tarchomin" powstaną głównie... jezdnie. I to znacznie szybciej niż tory tramwajowe.
Zarząd Transportu Miejskiego i Tramwaje Warszawskie mają dobrą informację dla mieszkańców Nowodworów i złą dla Winnicy, która poczeka na komunikację szynową jeszcze długo. Ale po kolei: inwestycja została podzielona na kilka etapów.
- Na przełomie lutego i marca chcemy ogłosić przetarg na zaprojektowanie ul. Światowida aż do Winnicy wraz z łącznikiem z ul. Modlińską - mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM. - Realizacja inwestycji byłaby wtedy w przyszłym roku. W czerwcu zostanie ogłoszony przetarg na przedłużenie linii tramwajowej o zaledwie dwa przystanki: Stefanika i Nowodwory. Odcinek do Winnicy będzie realizowany - i tu nic nie zmienia się od lat - "w późniejszym terminie".
Przetarg będzie obejmować budowę drugiej jezdni ul. Światowida (z dwoma pasami ruchu i zewnętrzną drogą rowerową) od Modlińskiej do Dzierzgońskiej i budowę od podstaw przedłużenia ulicy od Dzierzgońskiej do Modlińskiej. Na odcinku biegnącym przez Winnicę będą od początku 2x2 pasy ruchu i co najmniej jedna droga rowerowa. Dlaczego instytucje odpowiedzialne za komunikację miejską inwestują w budowę dróg dla samochodów? Odpowiedź jest prosta: "specustawa drogowa", dzięki której prace nad inwestycjami postępują znacznie szybciej (m.in. możliwe jest wywłaszczanie właścicieli działek, które przetnie droga). Polskie prawo umożliwia sprawne budowanie w ten sposób dróg publicznych. Także takich, którym towarzyszą tory tramwajowe.
Pod koniec II kwartału, czyli prawdopodobnie w czerwcu, zostanie ogłoszony przetarg na przedłużenie linii tramwajowej o zaledwie dwa przystanki: Stefanika i Nowodwory. Odcinek do Winnicy będzie realizowany - i tu nic nie zmienia się od lat - "w późniejszym terminie". Wygląda na to, że instytucje miejskie próbują jak najbardziej odsunąć w czasie rozstrzygnięcia na najbardziej problematycznym odcinku. To właśnie w Winnicy kilka lat temu protestowano przeciwko budowie dwóch jezdni, przebiegających blisko domów jednorodzinnych, a potem przeciwko proponowanemu przez ZTM przebiegowi linii tramwajowej.
Ubiegły rok upłynął pod znakiem protestów przeciwko budowie drugiej jezdni na istniejącym odcinku ul. Światowida, po których projekt budowy ulicy w przekroju 2x3 trafił do śmietnika. Przez kilka miesięcy wydawało się nawet, że jej budowa nie ruszy nigdy, a w miejscu rezerwy terenu powstał malowniczy pas błota, na którym rezydują wrony i mewy.
Kolejny sezon serialu o ul. Światowida i tramwajach rozpoczęty. Czy w najbliższych odcinkach czekają nas kolejne protesty?
Dominik Gadomski