Trasa S2 nie daje spać. Szum nawet 2 km od obwodnicy
7 lutego 2023
Minął ponad rok od oddania do użytku ostatniego odcinka południowej obwodnicy Warszawy (S2) oraz pół roku od usunięcia na niej ograniczeń dla ruchu ciężarowego. Mieszkańcy Wawra i Wilanowa narzekają na unoszący się nad trasą szum.
W poniedziałek 6 lutego obok jednego z odcinków nieosłoniętych ekranami akustycznymi odbyła się konferencja prasowa posłanki Aleksandry Gajewskiej i wilanowskich radnych.
Hałas z trasy S2
Posłanka i samorządowcy przypomnieli, że od momentu otwarcia ruchliwej arterii mieszkańcy Wawra i Wilanowa, przekonani o przekroczeniach dopuszczalnych norm hałasu, domagali się niezwłocznego przeprowadzenia pomiarów. Chcieliby także, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jak najszybciej zamontowała ekrany akustyczne na całej długości obwodnicy.
Autostrada do Łodzi zostanie poszerzona. Ogłosili przetarg na projekt
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła postępowanie przetargowe na dokumentację do przebudowy autostrady A2 między Łodzią a Warszawą, która zyska dodatkowy pas ruchu na długości 89 km.
Druga estakada Marsa wreszcie otwarta
Pierwsi kierowcy pojechali dziś nową estakadą nad skrzyżowaniem Żołnierskiej z Marsa na pograniczu Wawra i Rembertowa. Zmiany na lepsze odczują nie tylko mieszkańcy najbliższej okolicy, ale również kierowcy korzystający z węzła przy wjeździe do centrum Warszawy.
GDDKiA odpowiadała na postulaty mieszkańców oraz radnych, że badania zostaną przeprowadzone w terminie 12 miesięcy od uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie.
Hałas stał się jeszcze bardziej odczuwalny w sierpniu, kiedy GDDKiA zezwoliła ciężarówkom na poruszanie się po trasie bez ograniczeń tonażowych i czasowych. W październiku przedłużyła zezwolenie. Drogowcy przypomnieli, że południowa obwodnica Warszawy powstała m.in. z myślą o tirach a wzrost ich liczby był od sierpnia nieznaczny. Pod koniec ubiegłego roku GDDKiA ogłosiła przetarg na tzw. analizę porealizacyjną budowy trasy S2 na odcinku między węzłami Puławska i Lubelska, a więc dla odcinków przez Wilanów i Wawer oraz tunelu pod Ursynowem.
Zbadają hałas obwodnicy
- Opracowanie to będzie zawierać m.in. wyniki pomiarów poziomu hałasu, które poznamy w raporcie pod koniec roku. Dla mieszkańców Wilanowa oznacza to kolejny rok życia w hałasie i oczekiwania na powrót do normalności sprzed budowy południowej obwodnicy Warszawy. A mieszkańcy czekają już na to ponad dwa lata - przypomina Paweł Czarnecki, radny Wilanowa.
- Od momentu otwarcia południowej obwodnicy Warszawy otrzymujemy skargi od mieszkańców o nieustającym hałasie. Dociera on nawet do domów oddalonych o dwa kilometry od trasy. W tym czasie, wraz z władzami dzielnicy, podejmowaliśmy szereg działań, aby ograniczyć skutki inwestycji oddanej przez GDDKiA, które są uciążliwe dla mieszkańców Wilanowa, ale i Wawra oraz Ursynowa. Stworzyliśmy petycję podpisaną przez tysiąc osób o pilne uzupełnienie brakujących ekranów, wnioskowaliśmy o zainstalowanie odcinkowego pomiaru prędkości, aby ograniczyć prędkość samochodów poruszających się obwodnicą. Niestety Główny Inspektorat Transportu Drogowego odpowiedział, że analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie daje podstaw do podjęcia decyzji o jego realizacji - mówi Urszula Włodarska-Sęk, radna Wilanowa. - Proponowaliśmy nasadzenia zieleni wzdłuż pasa, gdzie nie ma dzisiaj ekranów. Wreszcie sami zleciliśmy przeprowadzenie pomiarów badań akustycznych. Pierwsze pomiary wykonane na początku roku 2021 wskazywały na hałas dochodzący punktowo, w okolicy ul. Sytej, do poziomu nawet 70 dB. Następnie w budżecie dzielnicy Wilanów zostały zabezpieczone pieniądze na przeprowadzenie przez akredytowane laboratorium pomiarów akustycznych wzdłuż południowej obwodnicy Warszawy. Badania były realizowane w kilku miejscach, w różnych okresach czasowych, przy zmiennych warunkach atmosferycznych - dodaje radna.
Trasa S2 jest za głośna
Pomiary przeprowadzone w ubiegłym roku na zlecenie Urzędu Dzielnicy Wilanów wykazały, że wzdłuż obwodnicy dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu. Sprawozdania przekazano do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, który teoretycznie mógłby nakazać drogowcom zajęcie się problemem.
- Mamy niezbite dowody na przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu z południowej obwodnicy Warszawy - mówi posłanka Aleksandra Gajewska. - Zabiegamy wspólnie z władzami Warszawy o wszczęcie przez marszałka województwa mazowieckiego postępowania nakładającego na GDDKiA obowiązek uzupełnienia brakujących ekranów, czyli adekwatnego zabezpieczenia mieszkańców dzielnicy Wilanów przed nadmiernym hałasem z POW - dodaje.
(jok)
.