Przebudowa linii kolejowej: nie będzie parkingów P+R, ekrany niepewne
2 grudnia 2021
Im bliżej modernizacji torów na linii Warszawa - Otwock, tym więcej pytań zadają mieszkańcy Wawra. Nie wszystkie odpowiedzi są zgodne z ich oczekiwaniami.
Przypomnijmy: w sierpniu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 519 mln zł brutto umowę na przebudowę odcinka od Dworca Wschodniego do stacji Wawer. Do końca 2023 roku firma Trakcja powinna m.in. zbudować stację Grochów w pobliżu szpitala przy Szaserów, przesunąć stację Gocławek do wiaduktu Marsa oraz dodać dwa tory umożliwiające oddzielenie Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich od pociągów dalekobieżnych. Odcinek od stacji Wawer na południe będzie remontowany w drugim etapie - na razie nie znamy jego wykonawcy ani harmonogramu.
Linia otwocka - nadchodzi remont
Radna Barbara Wielowieyska postanowiła zebrać pytania zainteresowanych inwestycją mieszkańców Wawra i przekazać je kolejarzom. W skierowanym do PKP PLK piśmie zapytała m.in. o wycinkę drzew i plany budowy kontrowersyjnego wiaduktu między Międzylesiem a Radością.
- Wycinka drzew i krzewów przeprowadzona zostanie w miejscach wyłącznie niezbędnych - zapewnia wicedyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Romuald Mądry. - Odnośnie planowanego przeplotu torów na odcinku Międzylesie - Radość informuję, że przy projektowaniu wiaduktu kolejowego brano pod uwagę przede wszystkim teren niezbędny do budowy tego obiektu, warunki gruntowo-wodne oraz najbliższe zagospodarowanie terenu. Z uwagi na separację rodzajów ruchu w układzie czterotorowym, gdzie pociągi aglomeracyjne i regionalne będą poruszać się po istniejącej linii kolejowej nr 7, a pociągi dalekobieżne po linii nr 506 (projektowane nowe tory) konieczne jest zaprojektowanie przejścia dwóch torów dla ruchu lokalnego wiaduktem nad czwartym torem - dalekobieżnym. Alternatywne rozwiązanie w postaci przejścia czwartego toru nad istniejącymi obecnie torami spowodowałoby konieczność znacznego wyjścia inwestycji poza teren kolejowy, przez co obiekt z czwartym torem poprowadzonym górą byłby dwa razy dłuższy.
160 km/h przez Wawer
Radna Wielowieyska chciała rozwiać także wątpliwości związane z prędkością poruszających się po modernizacji torów pociągów. W związku z tym zapytała, czy jest brane pod uwagę ograniczenie prędkości składów przejeżdżających przez Wawer do... 80 km/h.
- Celem projektu jest m.in. zwiększenie przepustowości linii kolejowej, co wiąże się z podniesieniem prędkości pociągów - odpowiada wicedyrektor Mądry. - Projektowana prędkość dla pociągów pasażerskich po torach istniejących wynosi 120 km/h, zaś po torach przewidzianych do budowy - 160 km/h. Te drugie tory będą obsługiwały pociągi dalekobieżne.
Ekrany pod znakiem zapytania
Z perspektywy osób mieszkających w pobliżu torów najważniejszą kwestią jest ewentualny montaż ekranów akustycznych. Opracowana do tej pory dokumentacja projektowa nie uwzględnia ich budowy. PKP PLK zaznacza jednak, że dla odcinka między Dworcem Wschodnim a Wawrem prowadzona jest ponowna ocena środowiskowa. Zostanie wykonana także analiza akustyczna i niewykluczone, że montaż ekranów okaże się konieczny. Zdecydowanie jaśniejsza jest przyszłość ewentualnych parkingów P+R: kolejarze nie zamierzają ich budować.
- Projekt nie uwzględnia projektowania parkingów P+R - pisze wicedyrektor Mądry. - Parkingi obecnie zlokalizowane na terenie kolejowym, poza stacją Wawer, kolidują z zaprojektowaną infrastrukturą. Opracowywana dokumentacja projektowa uwzględnia parkingi dla rowerów przy każdej stacji i przystanku.
(db)