REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Prezes SKM: "Chcemy produkować własny prąd"
REKLAMA

REKLAMA

Prezes SKM: "Chcemy produkować własny prąd"

Rozmowa z Alanem Beroud, prezesem Szybkiej Kolei Miejskiej.

REKLAMA


REKLAMA

Gdy piszemy o tym, że Warszawa stawia na autobusy napędzane prądem, tramwaje i pociągi, czytelnicy często mają wątpliwości, czy to w pełni ekologiczne środki transportu. Energia jest przecież produkowana w elektrowniach węglowych.

Rzeczywiście, większość energii w Polsce powstaje z węgla. Mamy świadomość zgubnego wpływu zanieczyszczeń na środowisko naturalne, a co za tym idzie - na zdrowie i warunki życia - i dlatego zwracamy szczególną uwagę na kwestie przyszłego sposobu pozyskania energii elektrycznej. Rozpatrujemy zwiększenie udziału energii tak zwanej czystej.


REKLAMA

Jak chcecie to osiągnąć?

Poprzez wprowadzenie nie powodujących zanieczyszczeń źródeł o wysokiej wydajności, takich jak fotowoltaika czy elektrownie wiatrowe, zlokalizowane możliwie blisko naszych tras dla produkowania energii elektrycznej. Byłyby to połączone układy, rozproszone po gminach sąsiadujących z Warszawą, charakteryzujące się wysoką sprawnością. Rolą Szybkiej Kolei Miejskiej byłoby działanie jak ogniwo łączące dostawcę know-how i częściowo kapitału oraz jednego z głównych nabywców wyprodukowanej energii elektrycznej. Niestety pandemia dotknęła i tę dziedzinę, uniemożliwiając racjonalną ocenę inwestycji oraz utrudniając finansowanie, co przesuwa projekt w dalszą przyszłość.


REKLAMA

Dużo mówi się także o rosnących cenach prądu. W jaki sposób SKM minimalizuje zużycie energii?

Energia elektryczna jest tracona już podczas przesyłania z elektrowni do pojazdów oraz podczas przetwarzania do wartości wymaganych w kolejnictwie. Szacuje się, że do pociągów dociera tylko 30% energii z elektrowni, dlatego bardzo ważne jest, by pojazd odzyskiwał energię podczas hamowania. Podobnie jak nowe modele samochodów elektrycznych i hybrydowych, nasze pociągi hamując przetwarzają energię kinetyczną na elektryczną, dzięki czemu jest ona bardziej efektywnie wykorzystywana. Prawie cała nasza flota ma taką możliwość.

Ostatnim krzykiem mody w dziedzinie kolei są pociągi napędzane wodorem. Czy pojawią się także u nas?

Na pewnym etapie rozważaliśmy wykorzystanie pociągów wodorowych. Zrezygnowaliśmy z tego pomysłu między innymi dlatego, że muszą one posiadać na pokładzie ciężki zbiornik z wodorem, ogniwo paliwowe, akumulator i pełne wyposażenie elektryczne. Ale to nie oznacza, że całkiem rezygnujemy z zalet wodoru.

Co to oznacza?

Uznaliśmy, że większy sens ma wykorzystanie zalet wodoru w rozwiązaniach stacjonarnych zintegrowanych ze źródłami prądu. W sytuacji, gdy nie wieje wiatr i nie świeci słońce, można skorzystać właśnie z wodoru jako czystego paliwa do produkcji energii elektrycznej. Z kolei w okresach, kiedy pogoda sprzyja fotowoltaice i wiatrakom, nie trzeba urządzeń produkcyjnych wyłączać, ale można produkować wodór na zapas. Wtedy nasze pociągi będą mogły korzystać w pełni z zalet wodoru, ale pozostaną lekkie, a więc efektywne energetycznie. Tradycyjne pociągi są również znacznie tańsze, co jest szczególnie istotne podczas kryzysu gospodarczego.

(rozm. dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica




Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...


  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA