Asfalt czy beton? Wykonawca obwodnicy: "Nawierzchnię narzucili drogowcy"
9 lutego 2021
Nie ustają kontrowersje wokół betonowej nawierzchni trasy szybkiego ruchu. Według okolicznych mieszkańców to właśnie ona jest winna hałasowi na niemal pustej drodze.
Czy wawerski i wilanowski odcinek trasy S2 są wyjątkowo głośne z powodu betonowej nawierzchni? Choć tunel pod Ursynowem wciąż nie jest ukończony i natężenie ruchu na południowej obwodnicy Warszawy jest na razie niewielkie, mieszkańcy dwóch dzielnic nieustannie skarżą się na nieprzyjemny szum. Beton kontra asfalt
- Nawierzchnia betonowa czy nawierzchnia bitumiczna. Którą wybrać? To odwieczne pytanie i dyskusja zwolenników jednej i drugiej technologii budowy dróg - pisze Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - W 2020 roku przybyło 74 km dróg betonowych a bitumicznych (asfaltowych) blisko 64 km. Obecnie na sieci dróg krajowych jest 781 km odcinków wybudowanych w technologii betonowej. Z tego ponad 700 km to odcinki dróg szybkiego ruchu. W realizacji jest obecnie 1225 km, z czego 402 km w technologii betonowej a 732 km w bitumicznej.
Według drogowców nie ma większego znaczenia, czy trasa jest pokryta asfaltem czy betonem, ponieważ kryteria i parametry jakościowe, funkcjonalne i eksploatacyjne są jednakowe dla wszystkich dróg szybkiego ruchu.
Mieszkańcy: "Wykonawca zaoszczędził"
Stowarzyszenie Ekrany Akustyczne dla Wawra dotarło do raportu prof. Antoniego Szydły "Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych", przygotowanego trzy lata temu na Politechnice Wrocławskiej. Wynika z niego, że na etapie budowy kilometr drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową jest o 29-33% tańszy od podobnej drogi z nawierzchnią asfaltową.
- Po 30 latach eksploatacji droga ekspresowa betonowa jest, w zależności od kategorii ruchu, o 55-57% tańsza w stosunku do nawierzchni asfaltowej - pisze stowarzyszenie. - Nawierzchnia betonowa opłaca się GDDKiA i wykonawcy. Najmniej "opłaca się" mieszkańcom terenów przylegających do takiej drogi, bo jest głośniejsza. Nie dziwi fakt, że na ponad 780 km odcinków w technologii betonowej wykonanych do tej pory w Polsce, ani jeden oprócz południowej obwodnicy Warszawy nie przebiega przez gęsto zaludnione tereny.
Warbud zrobił swoje
- Program funkcjonalno-użytkowy (dalej PFU), będący integralną składową umowy z GDDKiA i podstawowym dokumentem, a zarazem zbiorem szczegółowych wytycznych projektowania, zawiera ścisłe wymagania dotyczące konstruowania nawierzchni - mówi Barbara Janaszek z Warbudu. - Zgodnie z zapisami PFU należało zastosować betonową konstrukcję jezdni głównej w ciągu drogi ekspresowej S2. W dodatku wykończenie nawierzchni należało, co się stało, wykonać w technologii odkrytego kruszywa. Oczywiście na obiektach inżynierskich i strefach przejściowych jest zastosowana nawierzchnia bitumiczna. Jako wykonawca nie mieliśmy zatem wpływu na wybór konstrukcji nawierzchni ani jej wykończenia. Było to narzucone warunkami kontraktu.
(dg)