REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Pokonać wiatraki ZTM-u

  12 maja 2006

Sąd nad warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego miał miejsce na ostatniej sesji rady powiatu. Wszyscy byli zgodni, że potrzebne są zmiany. Postulowano przede wszystkim koordynację rozkładów jazdy.

REKLAMA

Przedstawiciele Społecznej Rady Pasażerów przywołali przykład Trójmiasta, w któ-rym powstał Związek Komunikacyjny z budżetem 300 mln zł. Takie aglomeracyjne rozwiązanie jest koniecznością w Warszawie i okolicach. Jego brak odczuli ostatnio mieszkańcy Jabłonny. Postawa wójta Grzegorza Kubalskiego przyczyniła się do tego, że zaczęto głośno domagać się ukrócenia dyktatu warszawskiego ZTM. Teraz to warszawski przewoźnik dyktuje warunki, a porażka Jabłonny w sporze ze stolicą jest tego najlepszym dowodem. Osoby zabierające głos na powiatowej sesji nie zostawiły na ZTM-ie suchej nitki. Oprócz wszystkich publicznie znanych argu-mentów dorzucili, że rozkłady jazdy są przestarzałe i nie dostosowane do godzin szczytu, które są nieco inne, niż kiedyś, bo z powodu korków ludzie wcześniej wyjeżdżają do pracy. Krytykowali też zmniejszoną liczbę autobusów w soboty. Zdaniem radnych i przedstawicieli Społecznej Rady Pasażerów konieczne jest zwiększenie częstotliwości kursowania w soboty.

Mieszkańcy Legionowa postulują przedłużenie do Legionowa kończącej się na białołęckim Bukowie linii 511. Rzecznik ZTM odpowiedział niegdyś dziennikarzowi "Echa", że nie jest to możliwe, bo 511 nie jest autobusem podmiejskim. Nie będziemy pisać, co na temat takiej odpowiedzi powiedzieli nam mieszkańcy Legio-nowa.

Ustawa aglomeracyjna jest konieczna. Postulują ją wszyscy podwarszawscy samorządowcy. Czekają na nią niezadowoleni z komunikacji mieszkańcy miejsco-wości podstołecznych.

Podwarszawscy prezydenci, burmistrzowie i wójtowie spotkali się niedawno w Piasecznie. - Jeśli będzie sprawna komunikacja publiczna, mniej samochodów wjedzie do Warszawy i dzięki temu znacznie zmniejszą się korki nie tylko na wylotówkach, lecz także w samym centrum - mówił wówczas gospodarz spotkania Józef Zalewski, burmistrz Piaseczna.

Gminy podwarszawskie chcą wymusić na władzach Warszawy, by rozwijały komunikację podmiejską i wydłużały trasy do nowo budowanych osiedli. Walczą też o przywrócenie wspólnego biletu PKP i ZTM. O wykorzystanie istniejących w stolicy i wokół niej torów kolejowych w komunikacji aglomeracyjnej walczą też warszawiacy. Uważają, że łatwo, tanio i szybko można zorganizować transport masowy, co byłoby znakomitą alternatywą dla ślimaczącej się budowy metra. Problem w tym, że władzom miasta i PKP nie udało się od 15 lat dogadać w sprawie wspólnego biletu.

- W chwili obecnej pojęcie "aglomeracja warszawska" nie jest określone, ani w sensie prawnym, ani terytorialnym - mówił kilka tygodni temu w rozmowie z dziennikarzem "Echa" dyrektor stołecznego biura drogownictwa i komunikacji Mieczysław Reksnis, odpowiedzialny m.in. za działania zmierzające do faktycznego wdrożenia elementów warszawskiej komunikacji aglomeracyjnej. - W obecnych uwarunkowaniach prawnych robimy to poprzez podpisywanie z sąsiednimi gminami porozumień na funkcjonowanie linii transportu publicznego wykraczającego poza granice miasta.

Sedno problemu tkwi w tym, że umowy te podwarszawscy samorządowcy uwa-żają za wymuszone przez ZTM i niesprawiedliwe. Nie wszyscy jednak podejmują drastyczne działania, jak wójt Jabłonny. Większość płaci i płacze.

W aglomeracji warszawskiej mieszka jedna dziesiąta mieszkańców Polski. Samorządowcy Mazowsza, stolicy i okolicznych gmin od lat nie radzą sobie z roz-wiązaniem problemów komunikacji. Czas najwyższy na uregulowania ustawowe.

oko

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024