"Podwarszawiak" wykorzystywany przez ZTM?
7 listopada 2013
Od stycznia zostanie wprowadzona trzecia, ostatnia planowana podwyżka cen biletów na komunikację zbiorową, organizowaną przez warszawski Zarząd Transportu Miejskiego. To oznacza sporą podwyżkę dla mieszkańców podwarszawskich gmin, tym dotkliwszą, że ich stołeczni sąsiedzi będą mogli korzystać z Karty Warszawiaka, która złagodzi wzrost cen. - Legionowo płaci Warszawie grube miliony za transport ludzi do pracy i z powrotem. Mieszkańcy dostają w zamian kolejne podwyżki cen biletów, a są traktowani jak pasażerowie gorszej kategorii - komentują internauci.
Teoretycznie są: zamiast kupować bilety długookresowe, można się przerzucić na tańsze przesiadkowe. ZTM wprowadzi bilet 75-minutowy, który ma zastąpić "jednorazówki". Będzie kosztował 4,40 zł, ale jest jeden haczyk. Ma obowiązywać tylko i wyłącznie w pierwszej strefie biletowej, zatem jego przydatność dla mieszkańców Jabłonny czy Legionowa jest żadna. - Na liniach podmiejskich będzie ważny bilet 90-minutowy - mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM. Tyle tylko, że ważny przez półtorej godziny bilet wyceniono na 7 zł. Tym samym, zakładając kasowanie dwóch takich biletów w drodze do Warszawy i z powrotem, w ciągu 30 dni zapłacimy 420 zł, nie odliczając weekendów, świąt czy urlopów. Dwa razy drożej niż za miesięczny. Teoria z praktyką w tym przypadku ma niewiele wspólnego.
Warto zmienić urząd skarbowy?
- Mam wrażenie, że sprawa Karty Warszawiaka otworzyła puszkę Pandory - mówiła pod koniec sierpnia Anna Szwarczewska z legionowskiego magistratu zapytana przez "Echo" o kontrpropozycję dla płacących podatki w Legionowie właśnie. - Nasi mieszkańcy mogą czuć się pokrzywdzeni i dyskryminowani. Pasażerowie komunikacji miejskiej mogą zdecydować się płacić swoje podatki w Warszawie. A to będzie miało negatywne przełożenie dla rozwoju Legionowa. Mimo wysokich dopłat do komunikacji ze stolicą - rocznie jest to około 5 mln zł z budżetu miasta - legionowianie, w których mieście pociągi SKM zatrzymują się tylko na dwóch stacjach, a autobusy z każdą zmianą rozkładu jeżdżą coraz rzadziej, płacą nieporównywalnie więcej za bilety, niż mieszkańcy Warszawy. Obawiamy się, że jeśli różnice w cenach będą znaczące, pasażerowie komunikacji miejskiej zdecydują się płacić swoje podatki w Warszawie. A to będzie miało negatywne przełożenie dla rozwoju Legionowa.
Teraz także Legionowo nie ma dobrych wieści dla swoich mieszkańców. - Opłaty za komunikację są i tak dużym obciążeniem dla naszego budżetu, miasta nie stać na to, by dopłacać do biletów dla mieszkańców - przyznaje rzeczniczka Szwarczewska. - Pozostaje żonglerka biletami 20-minutowymi w połączeniu z okresowym biletem na pierwszą strefę. Oczywiście, że obawiamy się odpływu mieszkańców do urzędów skarbowych w Warszawie.
Zmienić urząd skarbowy może każdy, kto ma możliwość "zamieszkania" w stolicy, np. u rodziców, dziadków czy u cioci - podatki można bowiem opłacać nie w miejscu zameldowania, ale właśnie zamieszkania. W tym wypadku fikcyjnego, ale kto to sprawdzi? W ten budżety gmin podwarszawskich mogą stracić pokaźne kwoty. Wprowadzenie Karty Warszawiaka jest więc podwójnie niesprawiedliwe - po pierwsze, może powodować finansowe kłopoty ościennych miejscowości, z których będą odpływać podatnicy skuszeni wizją tańszych biletów, a po drugie - wprowadza podział na "lepszych" i "gorszych" pasażerów. Ci pierwsi to ci, którzy mogą nie być zameldowani w stolicy, ale przynajmniej płacą tu podatki. Ci drudzy - to ci, którzy teoretycznie pieniędzmi ze swoich PIT-ów Warszawy nie wspierają. To jednak de facto oni - mieszkańcy Legionowa, Chotomowa, Jabłonny, Nieporętu, Marek, Ząbek czy Zielonki - także utrzymują warszawską komunikację. To ich samorządy wpłacają niebagatelne przecież kwoty do skarbca Warszawy w zamian za autobusy jeżdżące coraz rzadziej i coraz mniej punktualnie. I zakładając, że jeśli rzeczywiście sporo mieszkańców podwarszawskich powiatów zmieni swój urząd skarbowy - lepszej komunikacji nie będzie, bo nie będzie z czego dopłacać Warszawie za dociągnięcie autobusu poza miejskie rogatki.
(wt)