REKLAMA

Legionowo

Historia

 

Podkowa z Legionowa. Niezwykła historia przedwojennej firmy

  3 maja 2016

alt='Podkowa z Legionowa. Niezwykła historia przedwojennej firmy'
Motocykl Podkowa 98 źródło: Muzeum Techniki w Warszawie/wikipedia

O balonach i namiotach z Legionowa słyszał zapewne każdy mieszkaniec miasta. Mało komu obiła się o uszy historia nieco mniej znanego, choć bardzo słynnego, przedwojennego zakładu - "Podkowa" z Michałowa Reginowa.

REKLAMA

Zakłady "Podkowa" w podlegionowskim Michałowie zaczęły działać w 1930 roku. Wcześniej firma założona przez inżyniera Jana Folmana działała od 1921 roku w Sosnowcu. Po przeniesieniu w okolice Legionowa na potrzeby "Podkowy" zbudowano nawet przystanek kolejowy o nazwie Poniatów.

Początkowo głównym produktem nowego zakładu były... podkowy i wkręcane w nie śruby, potocznie nazywane hacelami. Miały one zapobiegać ślizganiu się koni na podmokłym lub oblodzonym podłożu. Zużywały się szybko, więc często trzeba było je wymieniać. Nawet co kilka dni. Zapotrzebowanie było wiec duże, na czym "Podkowa" korzystała i interes kręcił się świetnie.

Z czasem jednak znacząca rola konia w polskiej gospodarce się zmniejszała, "Podkowa" szukała zatem innego asortymentu produkcji. I znalazła. W 1933 roku w Michałowie uruchomiana została szlifiernia szkieł optycznych. "Podkowa" była pierwszą w Polsce fabryką tego typu w Polsce! Specjalistę w tej dziedzinie sprowadzono potajemnie z Niemiec bez zgody naszych i tamtejszych władz. Z czasem "Podkowa" stała się drugim po warszawskich Polskich Zakładach Optycznych producentem szkieł okularowych w kraju. Od 1935 roku jako oficjalną siedzibę szefostwo spółki podawało Legionowo, gdzie otwarto przedstawicielstwo handlowe.

Ale "Podkowa" wciąż szukała nowych obszarów działalności. Tuż przed rozpoczęciem wojny, w 1938 roku w Michałowie wyprodukowano serię próbną dziesięciu motocykli nazwanych Podkowa 98. Zbudowany na wzór angielskiego Bakera motocykl był tani i małolitrażowy. Licencję od angielskiej firmy Villers wykupił inżynier Adam Skalski, który też dostosował projekt do polskich warunków. Produkcja ruszyła w lutym 1939 roku. Do września z zakładu wyjechało od 100 do 150 egzemplarzy, z których do dziś przetrwało 21. Gotowymi motocyklami pracownicy jechali w kolumnie do sklepu Zorel w Warszawie, który zajmował się ich dalszą sprzedażą. Pierwszy przejazd kolumny motocykli przez miasto był ponoć w życiu ówczesnego Legionowa wielkim wydarzeniem. Pięć Podków98 szefostwo zakładu podarowało wojsku. Produkcja nie osiągnęła nigdy masowej skali. Plany takie udaremnił wybuch wojny.

We wrześniu 1939 roku w bombardowanej Warszawie zginął właściciel firmy Jan Folman. Zakład przejęli w zarząd Niemcy. "Podkowa" przestała istnieć w marcu 1943 roku, gdy spłonął budynek główny zakładu. Resztę zabudowań zniszczyła ofensywa armii sowieckiej. Dziś stoją tu domki jednorodzinne...

(wk)

)
 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA