Pociągiem do Zegrza? Powrót pomysłu i planów
26 czerwca 2014
Mieszkańcy Zegrza powołali stowarzyszenie Wspólna Sprawa, które ma się zająć reaktywacją linii kolejowej do ich miejscowości. W wakacje rusza akcja zbierania podpisów.
- Zalew Zegrzyński to taki nasz Balaton pod Warszawą, dlatego trzeba zadbać też o wygodny dojazd do niego. Wierzę w to, że za stosunkowo niewielkie pieniądze można poprawić komunikację w całym rejonie. Brakuje nam tylko trzech kilometrów trakcji elektrycznej, a niedługo będzie szansa na kolejną transzę środków unijnych, więc warto o nie zawalczyć, choć na razie nie wiadomo, jaki to byłby konkretnie koszt - mówi założyciel stowarzyszenia Andrzej Śmietanko.
Dwa lata temu starostwo zrobiło analizy, z których wynika, że liczba mieszkańców w strefie oddziaływania korytarza transportowego drogi krajowej nr 61 i wojewódzkiej nr 633 wynosi ok. 73 tys., a te liczby wciąż rosną, dlatego każda kolejna stacja kolejowa to wymierna korzyść - zmniejszenie ruchu na drogach.
Koleje Mazowieckie, które podjęły ostateczną decyzję o likwidacji pociągu "Zegrzyk" jeżdżącego do Nieporętu (miał on zostać jedynie zawieszony na czas remontu), nie są już tak stanowcze w kwestii linii do Zegrza.
- W najbliższym czasie spółka Koleje Mazowieckie nie planuje wznowienia połączeń do Zegrza Południowego. Jednak w przypadku, gdy pojawi się więcej podobnych głosów od podróżnych zainteresowanych takim połączeniem, przeanalizujemy możliwość wznowienia kursowania pociągów w tym kierunku - mówi Jolanta Maliszewska z KM.
Czy zatem wznowienie kursowania połączeń do Zegrza jest realne? Rewitalizowany miałby być fragment linii kolejowej od rozwidlenia do Zegrza Południowego (na mapie zaznaczony na zielono). Na końcówce linii brakuje ok. 200 metrów torów, no i konieczna jest budowa trakcji elektrycznej. Wierzy w to starostwo, które zapowiada dołożyć wszelkich starań, by linię reaktywować.
- Będziemy zabiegać o rewitalizację tej linii kolejowej. Uruchomienie regularnych przejazdów, biorąc pod uwagę, że nie ma ich już od 20 lat, wymaga kompleksowej modernizacji. Dlatego też podczas tworzenia strategii dla Mazowsza wystąpiliśmy z wnioskiem do marszałka województwa mazowieckiego o umieszczenie tego przedsięwzięcia na liście zadań przeznaczonych do dofinansowania unijnego - mówi Joanna Kajdanowicz z legionowskiego starostwa.
Jak to wygląda obecnie? Pociągi SKM dojeżdżają do stacji Wieliszew. Rewitalizowany miałby być fragment linii kolejowej od rozwidlenia do Zegrza Południowego (na mapie zaznaczony na zielono). Na końcówce linii brakuje ok. 200 metrów torów, no i konieczna jest budowa trakcji elektrycznej. Peron jest do dziś, choć oczywiście wymaga remontu lub zburzenia i postawienia na nowo.
Od rozwidlenia w stronę Nieporętu prowadzi linia do Tłuszcza, którą regularnie, choć rzadko, kursują pociągi.
AS