REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Pociągiem do Zegrza? Dzięki Unii może być realne!

  14 stycznia 2015

alt='Pociągiem do Zegrza? Dzięki Unii może być realne!'
Dworzec kolejowy w Zegrzu (1915-1917)
źródło: Fotopolska

Jeśli Unia Europejska znajdzie pieniądze na dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza, nad wodę wygodnie dojedziemy pociągiem. A jest to bardzo możliwe, bowiem rozwój komunikacji szynowej - jako ekologicznej i efektywnej - jest jednym z priorytetów wspólnoty.

REKLAMA

Wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych kilku lat rozpocznie się długo oczekiwana rewitalizacja linii kolejowej, dzięki czemu będziemy mogli dojechać nad Zalew Zegrzyński pociągiem. Nie trzeba będzie więcej stać w korkach podczas dojazdu przez Legionowo, nie trzeba będzie rozpaczliwie szukać miejsca na zapakowanie auta. To również nadzieja i szansa na to, że mieszkańcy Zegrza wygodnie i bez przesiadek dojadą do pracy w Warszawie.

Urzędy zgodne

W połowie grudnia starosta Jan Grabiec rozwiązał umowę z firmą Logis, która dzierżawiła tereny w Zegrzu Południowym, przez który przebiega końcówka starej, zniszczonej już linii kolejowej. Rozpoczęły się też konkretne rozmowy na temat przywrócenia połączenia, z którego zrezygnowano w 1994 roku. Przypomnijmy: po likwidacji pociągów do Zegrza przez dwa lata (2006-2008) w okresie wakacyjnym na tej trasie kursował "Zegrzyk". Od sześciu lat nie ma możliwości dojazdu pociągiem nad Zalew.

Inicjatorem przedsięwzięcia jest legionowskie starostwo, które od jesieni ubiegłego roku prowadzi w tej sprawie rozmowy i szuka pieniędzy na inwestycję. Wygląda na to, że projekt ma poparcie wszystkich zainteresowanych stron.

- Linia nr 28 Wieliszew-Zegrze, wraz z Zegrzem Południowym wymaga rewitalizacji. Szansą na przystosowanie linii do przewozów pasażerskich jest perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Poza remontem samych torów bardzo potrzebna jest budowa parkingu przy stacji w Zegrzu i określenie na nowo funkcji terenu wokół stacji. Dlatego też wraz z władzami gminy Nieporęt mamy zamiar ogłosić konkurs urbanistyczny - mówi Jan Grabiec. Jeśli Urząd Marszałkowski uzna za zasadne ujęcie linii w regionalnym programie operacyjnym, to PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. włączą się w przedsięwzięcie - deklaruje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Co na to Urząd Marszałkowski? - Reaktywacja linii to bez wątpienia szansa na aktywizację terenów i poprawę ich sytuacji komunikacyjnej. A to jest ważne nie tylko dla turystów, ale i mieszkańców powiatu. Dlatego władze województwa umieściły inwestycję w projekcie Regionalnego Programu Transportowego (wśród kilku pozycji kolejowych). Obecnie oczekujemy na zatwierdzenie RPO przez Komisję Europejską - mówi Marta Milewska z biura prasowego.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Parking, peron, co jeszcze?

Koszt inwestycji nie jest mały - to 15-20 mln zł.

- Konieczna jest gruntowna przebudowa torów od Wieliszewa, budowa trakcji i remont peronu w Zegrzu Południowym - wylicza rzeczniczka starostwa Joanna Kajdanowicz. Szczegółowy zakres remontu musi ustalić inwestor, a zarazem właściciel infrastruktury, czyli PKP PLK S.A. - uzupełnia, a starosta Jan Grabiec podkreśla, że zmian wymaga też teren przy stacji.

- Poza remontem samych torów bardzo potrzebna jest budowa parkingu przy stacji w Zegrzu i określenie na nowo funkcji terenu wokół stacji. Dlatego też wraz z władzami gminy Nieporęt mamy zamiar ogłosić konkurs urbanistyczny - mówi Jan Grabiec.

REKLAMA

Kiedy?

Władze powiatu chcą, by decyzje dotyczące inwestycji zapadły szybko. Co nie oznacza, że szybko ruszą prace.

- Nie możemy składać deklaracji odnośnie terminu podjęcia decyzji, a tym bardziej realizacji inwestycji, ponieważ to nie powiat legionowski będzie w tym przypadku inwestorem. Starosta chce zaproponować podpisanie porozumienia wielostronnego, obejmującego wszystkie podmioty i instytucje niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia. Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska wyraziły zainteresowanie realizacją usług przewozowych na linii do Zegrza Południowego, za wcześnie jednak na przesądzanie o planowanych przystankach oraz o fakcie, czy w rozkładzie znajdą się bezpośrednie połączenia kolejowe z Warszawą - podkreśla Joanna Kajdanowicz.

AS

 

REKLAMA

Komentarze (6)

# nostalgia

21.01.2015 19:14

ach ten bufet 3-ej klasy dla podróżnych 4-tej kategori

# malpa

13.02.2015 09:29

przedłużyć o 1 przystanek zegrze jakie planowanie przystanków o czym ta kobieta mówi od PKP Wieliszew do PKP Zegrze jest ok. 2.8 km do max 3 km.
To normalnie niech będzie przedłużona s9 i s3 o 1 przystanek

# Pawik Show

13.02.2015 16:32

Konieczna jest także budowa przystanku - peronu w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z droga 631 - w tym rejonie jest planowane duże osiedle mieszkaniowe. Warto w kolejnej perspektywie (2020-2016) zająć się bocznicą kolejową na Wodociąg Północny w celu dostosowania jej do ruchu pasażerskiego.

REKLAMA

# Pawik Show

13.02.2015 16:33

Konieczna jest także budowa przystanku - peronu w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z droga 631 - w tym rejonie jest planowane duże osiedle mieszkaniowe. Warto w kolejnej perspektywie (2020-2026) zająć się bocznicą kolejową na Wodociąg Północny w celu dostosowania jej do ruchu pasażerskiego.

# Wieliszew Cegielnia

15.04.2015 09:49

I ta wredna propaganda o pieniądzach unijnych...

# kopia ze strony www.ztm.waw.pl

16.10.2015 22:05

Dyrektor ZTM Wiesław Witek podpisał, wraz z przedstawicielami Samorządu Województwa Mazowieckiego, Powiatu Legionowskiego, PKP Polskich Linii Kolejowych, Powiatu Pułtuskiego oraz gmin Legionowo, Nieporęt, Wieliszew, Serock, Pułtusk, Winnica i Pokrzywnica list intencyjny o współpracy w zakresie rewitalizacji i utrzymania linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew-Zegrze Południowe. Dzięki temu mieszkańcy północnej części aglomeracji warszawskiej będą mogli do Warszawy dojechać szybko i wygodnie pociągiem.
Linia kolejowa do Zegrza kiedyś tętniła życiem. W letnie niedziele tłumy warszawiaków jechały wypoczywać nad jezioro Zegrzyńskie. Niestety, z czasem stan techniczny linii się pogarszał i jednocześnie dynamicznie wzrastała liczba samochodów co spowodowało spadek zainteresowania. W konsekwencji, w 1994 r. przewozy kolejowe na linii do Zegrza zawieszono, a do 2000 r. kursowały jeszcze do Legionowa autobusy kolejowej komunikacji zastępczej. Tory zarosły drzewami, sieć trakcyjną zdemontowano, a budynek dworcowy z lat 70-tych

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy