Pociągiem do Zegrza? Dzięki Unii może być realne!
14 stycznia 2015
Jeśli Unia Europejska znajdzie pieniądze na dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza, nad wodę wygodnie dojedziemy pociągiem. A jest to bardzo możliwe, bowiem rozwój komunikacji szynowej - jako ekologicznej i efektywnej - jest jednym z priorytetów wspólnoty.
Urzędy zgodne
W połowie grudnia starosta Jan Grabiec rozwiązał umowę z firmą Logis, która dzierżawiła tereny w Zegrzu Południowym, przez który przebiega końcówka starej, zniszczonej już linii kolejowej. Rozpoczęły się też konkretne rozmowy na temat przywrócenia połączenia, z którego zrezygnowano w 1994 roku. Przypomnijmy: po likwidacji pociągów do Zegrza przez dwa lata (2006-2008) w okresie wakacyjnym na tej trasie kursował "Zegrzyk". Od sześciu lat nie ma możliwości dojazdu pociągiem nad Zalew.
Inicjatorem przedsięwzięcia jest legionowskie starostwo, które od jesieni ubiegłego roku prowadzi w tej sprawie rozmowy i szuka pieniędzy na inwestycję. Wygląda na to, że projekt ma poparcie wszystkich zainteresowanych stron.
- Linia nr 28 Wieliszew-Zegrze, wraz z Zegrzem Południowym wymaga rewitalizacji. Szansą na przystosowanie linii do przewozów pasażerskich jest perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Poza remontem samych torów bardzo potrzebna jest budowa parkingu przy stacji w Zegrzu i określenie na nowo funkcji terenu wokół stacji. Dlatego też wraz z władzami gminy Nieporęt mamy zamiar ogłosić konkurs urbanistyczny - mówi Jan Grabiec. Jeśli Urząd Marszałkowski uzna za zasadne ujęcie linii w regionalnym programie operacyjnym, to PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. włączą się w przedsięwzięcie - deklaruje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Co na to Urząd Marszałkowski? - Reaktywacja linii to bez wątpienia szansa na aktywizację terenów i poprawę ich sytuacji komunikacyjnej. A to jest ważne nie tylko dla turystów, ale i mieszkańców powiatu. Dlatego władze województwa umieściły inwestycję w projekcie Regionalnego Programu Transportowego (wśród kilku pozycji kolejowych). Obecnie oczekujemy na zatwierdzenie RPO przez Komisję Europejską - mówi Marta Milewska z biura prasowego.
Parking, peron, co jeszcze?
Koszt inwestycji nie jest mały - to 15-20 mln zł.
- Konieczna jest gruntowna przebudowa torów od Wieliszewa, budowa trakcji i remont peronu w Zegrzu Południowym - wylicza rzeczniczka starostwa Joanna Kajdanowicz. Szczegółowy zakres remontu musi ustalić inwestor, a zarazem właściciel infrastruktury, czyli PKP PLK S.A. - uzupełnia, a starosta Jan Grabiec podkreśla, że zmian wymaga też teren przy stacji.
- Poza remontem samych torów bardzo potrzebna jest budowa parkingu przy stacji w Zegrzu i określenie na nowo funkcji terenu wokół stacji. Dlatego też wraz z władzami gminy Nieporęt mamy zamiar ogłosić konkurs urbanistyczny - mówi Jan Grabiec.
Kiedy?
Władze powiatu chcą, by decyzje dotyczące inwestycji zapadły szybko. Co nie oznacza, że szybko ruszą prace.
- Nie możemy składać deklaracji odnośnie terminu podjęcia decyzji, a tym bardziej realizacji inwestycji, ponieważ to nie powiat legionowski będzie w tym przypadku inwestorem. Starosta chce zaproponować podpisanie porozumienia wielostronnego, obejmującego wszystkie podmioty i instytucje niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia. Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska wyraziły zainteresowanie realizacją usług przewozowych na linii do Zegrza Południowego, za wcześnie jednak na przesądzanie o planowanych przystankach oraz o fakcie, czy w rozkładzie znajdą się bezpośrednie połączenia kolejowe z Warszawą - podkreśla Joanna Kajdanowicz.
AS