Odwrócenie kierunku ruchu autobusów na pętli Metro Trocka? W jakim celu?
26 kwietnia 2023
Pomysły radnych w wielu przypadkach potrafią zaskakiwać - tak jest i w tym przypadku. Radny Witold Harasim zaproponował odwrócenie kierunku ruchu autobusów na pętli Metro Trocka. W jakim celu i co na to Zarząd Transportu Miejskiego?
Zdaniem radnego obecnie wyjazdy autobusów z pętli w ulicę Korzona powodują nadmierne korki na skrzyżowaniu z ulicą Borzymowską.
- Zwracam się z prośbą o spowodowanie zmiany wjazdów i wyjazdów autobusów miejskich na pętli przy Borzymowskiej w taki sposób, żeby wjazdy następowały z ulicy Borzymowskiej w ulicę Korzona a wyjazdy z pętli w ulicę Borzymowską - radny Harasim podaje receptę na płynniejszą organizację ruchu przy pętli Metro Trocka. Czy Zarząd Transportu Miejskiego posłucha tej podpowiedzi?
Odwrócenie kierunku ruchu autobusów na pętli Metro Trocka?
Jak się okazuje ZTM przeprowadził już "szczegółową analizę" przedstawionej przez radnego propozycji.
Kiedy powstanie parking park&ride przy Trockiej?
Choć decyzja o budowie stacji metra Trocka zapadła kilkanaście lat temu, zaś pasażerowie już od trzech lat mogą z niej korzystać, sąsiedni parking park&ride nadal pozostaje w sferze marzeń.
- Przeprowadzona analiza wykazała, że wprowadzenie postulowanego rozwiązania wiązałoby się z ograniczeniem pojemności pętli. Obecnie łączna długość peronów umożliwiających obsługę pasażerów wynosi 220 metrów. Po odwróceniu ruchu, z uwagi na łuki peronów dostosowane do obecnego kierunku ruchu oraz brak możliwości obsługi przystanku znajdującego się na wjeździe na pętlę (Metro Trocka 14) długość peronów zostałaby skrócona do ok. 170 metrów. Spowodowałoby to, że pętla mogłaby obsługiwać o 2 pojazdy przegubowe lub nawet 4 pojazdy 12-metrowe mniej niż obecnie - wyjaśnia dyrektorka pionu administracyjno-organizacyjnego ZTM Renata Wiśniewska.
Trudności z manewrami i dodatkowe koszty
Zmiana sposobu obsługi pętli mogłaby także wiązać się z utrudnieniami dla autobusów przy skręcie w prawo z ul. Trockiej w Korzona.
- Parametry tego skrzyżowania powodują, że skręcające w kierunku pętli autobusy mogłyby mieć problem z wykonaniem tego manewru z zachowaniem bezpiecznej odległości od pojazdów jadących ul. Korzona z przeciwnego kierunku (od strony ul. Samarytanka). Obecnie wjazd autobusów na pętlę odbywa się bezkolizyjnie, jezdnią przeznaczoną wyłącznie dla autobusów - dodaje Renata Wiśniewska. Ponadto odwrócenie ruchu autobusów na pętli wiązałoby się z dodatkowymi kosztami, gdyż konieczny by był demontaż znajdujących się na pętli wiat przystankowych, a następnie ich ponowna instalacja w sposób odpowiadający nowej organizacji ruchu. Takie działania mogłyby z kolei pociągnąć za sobą konieczność dalszej ingerencji w infrastrukturę pętli, w celu dostosowania jej do nowych lokalizacji wiat.
Pasażerowie mieliby dalej do pętli Metro Trocka
- Zmiana ustawienia autobusów na pętli Metro Trocka spowodowałby także oddalenie przystanków autobusowych od budynków znajdujących się przy ulicy Askenazego. Obecnie pasażerowie mogą dojść do przystanków linii 160 bez konieczności przechodzenia przez jezdnię. Przy odwróceniu ruchu na pętli, aby dotrzeć na wybrany przystanek, w każdym przypadku pasażerowie musieliby przekraczać co najmniej jedną jezdnię, co wydłużyłoby drogę dojścia do przystanku. Zaznaczamy, że podjazdy autobusów linii 160 na pętlę Metro Trocka zostały wprowadzone w odpowiedzi na wnioski pasażerów, którzy postulowali skrócenie drogi dojścia do autobusów tej linii - przypomina Renata Wiśniewska i dodaje: - W opinii ZTM obecny sposób funkcjonowania pętli Metro Trocka jest optymalny zarówno z punktu widzenia wygody pasażerów, jak i ruchu autobusów. W związku z tym nie planujemy wprowadzenia postulowanej zmiany organizacji ruchu.
(db)
.