Obwodnica coraz bliżej. "Nieodwracalna degradacja Wawra"
6 lipca 2017
Mieszkańcy wciąż wierzą, że da się zmienić projekt S2 tak, by trasa przeszła pod Patriotów w tunelu a nad parkiem krajobrazowym - na długim wiadukcie. Petycję z uwagami do inwestycji podpisało w ciągu kilku dni prawie 300 osób.
Oficjalnie budowa południowej obwodnicy Warszawy na Ursynowie i w Wawrze rozpoczęła się w ubiegłym miesiącu, ale minie jeszcze dużo czasu, zanim mieszkańcy prawego brzegu Wisły zobaczą prace konstrukcyjne. Póki co wawerski odcinek nie ma jeszcze zgody na realizację inwestycji drogowej, a to oznacza, że teoretycznie "piłka nadal jest w grze".
O co gramy?
Wśród mieszkańców Wawra ogromne kontrowersje budzi fakt, że obwodnica ma przejść pod Patriotów i torami kolejowymi nie w tunelu, ale w tzw. wannie szczelnej, czyli wykopie.
- Wykonawca zaproponował dwa rozwiązania przejścia trasy S2 w rejonie Patriotów: w wannie szczelnej lub górą - przypomina Małgorzata Tarnowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Nie zgodziliśmy się na przeprowadzenie obwodnicy górą. Rozwiązanie węzła w rejonie Patriotów polegające na przeprowadzeniu trasy S2 pod linią kolejową i Patriotów, lecz bez pełnego przykrycia przestrzeni pomiędzy wiaduktami, było przedmiotem dotychczas opracowanej dokumentacji oraz istniejącego projektu koncepcyjnego. Takie rozwiązanie projektowe stanowiło także załącznik do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej z 2011 roku i przy takich założeniach projektowych została w 2015 roku podpisana umowa z firmą Warbud.
"Nieodwracalna degradacja"
- Domagamy się budowy przykrytego tunelu o długości co najmniej 250 m, co zapewni zachowanie lub odtworzenie terenów zielonych w miejsce obecnie istniejących - czytamy w petycji, którą w ciągu kilku dni podpisało prawie 300 mieszkańców. Ich zdaniem aktualny projekt trasy "w rażący sposób odbiega od założeń uprzednio zatwierdzonej decyzji środowiskowej".
Przeciwnicy planowanego kształtu trasy S2 domagają się także przeprojektowania odcinka biegnącego przez Mazowiecki Park Krajobrazowy. Ich zdaniem zastosowanie zamiast dłuższych wiaduktów kombinacji nasypów i estakad uniemożliwi korzystanie z lasu nie tylko ludziom, ale też dzikim zwierzętom, i zniszczy równowagę biologiczną.
- Większość wawerczyków mieszka tu z wyboru, nie z konieczności, właśnie ze względu na walory środowiskowe - piszą. - Realizacja inwestycji według aktualnego projektu spowoduje nieodwracalną degradację tych terenów. Nie protestujemy przeciwko inwestycji, która jest potrzebna Warszawie. Domagamy się, aby była ona wykonana z uwzględnieniem dobra społecznego i dbałością o środowisko.
GDDKiA: "Wszystko jest w porządku"
- Aktualne rozwiązanie drogi ekspresowej S2 w rejonie węzła Patriotów są zgodne z warunkami kontraktowymi z wykonawcą, decyzją środowiskową, czynionymi dotychczas uzgodnieniami oraz informacjami przekazywanymi lokalnej społeczności i władzom samorządowym - zapewnia Małgorzata Tarnowska.
Ostateczne rozwiązania techniczne dla trasy S2 zostaną wskazane w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
(dg)