REKLAMA

Legionowo

inwestycje »

 

Szybsza kolej przez Legionowo. Jakie warianty wybrano?

  16 listopada 2022

alt='Szybsza kolej przez Legionowo. Jakie warianty wybrano?'
DB

Po konsultacjach społecznych w sprawie rozbudowy linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk kolejarze ostatecznie wykreślili z terenu powiatu legionowskiego pięć wariantów trasy, pozostawiając już tylko dwa. Którędy mogą przebiegać nowe tory?

REKLAMA

Ostatecznie wykreślono najbardziej kontrowersyjny przebieg torów. Zakładał on rozjazd z dotychczasowymi torami na wysokości warszawskich Płud. Nowe tory poprowadzone zostałyby obok kościoła przy Klasyków, przez lasy i Dąbrówkę Szlachecką. Linia kolejowa przez park pałacu w Jabłonnie? Niewiarygodne plany PKP PLK Linia kolejowa przez park pałacu w Jabłonnie? Niewiarygodne plany PKP PLK
To co wydaje się niewiarygodną fikcją, na mapach kolejowej spółki PKP PLK już istnieje. Nowa linia kolejowa, którą miałyby kursować pociągi w kierunku Nasielska przed wjazdem do Jabłonny przecięłaby Modlińską i jechałaby wzdłuż wału wiślanego tnąc zabytkowy park pałacu w Jabłonnie. Inne warianty przewidują dodatkowe tory przez Legionowo.
Linia przecinać miała wiaduktem ulicę Modlińską, a następnie przebiegać wzdłuż wału wiślanego, przez teren zabytkowego parku pałacowego w Jabłonnie, potem z powrotem musiałaby przeciąć ulicę Modlińską, tym razem na wysokości Rajszewa. Dalej: Krubin, Czarnowo, Miękoszynek oraz Studzianki. Dlatego właśnie dodatkowy czwarty tor na terenie Białołęki zostanie poprowadzony obecnym szlakiem - tam nic się nie zmieni. A co może się zmienić w Legionowie?

Dwa warianty nowych torów przez Legionowo

W ramach opracowywanej dokumentacji studialnej wybrane zostały korytarze przebiegu nowego odcinka linii kolejowej.

- Podczas prac studialnych w I kwartale 2023 roku zaplanowano kolejne spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, którzy będą mogli zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami i przekazać swoją opinię. Wnioski ze spotkań pozwolą wyłonić najlepsze rozwiązanie dla przyszłej inwestycji - informuje rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski. Planowane zakończenie studium wykonalności to III kwartał 2024 roku. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2024 roku.

- W ramach analizy wielokryterialnej i uwzględniając opinie zebrane z konsultacji z 2020 oraz 2021 roku wybrano dwa z siedmiu korytarzy, dla których przygotowane zostaną szczegółowe analizy techniczne - dodaje PKP PLK Karol Jakubowski. A jakie korytarze ostatecznie dotarły do "fazy finałowej"? PKP PLK proponuje nam korytarz 4 lub 6.

Wstąp do księgarni

Co to oznacza?

Korytarz nr 4, to linia kolejowa przebiegająca wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie na Bukowcu przy wjeździe do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim przecinając spokojne, domkowe osiedle Grudzie i dalej tunelem pod Centrum Szkolenia Policji. Potem w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten dość mocno ingeruje w zabudowę Legionowa i sąsiedniego Wieliszewa (można się spodziewać sporych protestów). Zapewne będzie też dużo droższy w realizacji niż korytarz nr 6 ze względu na konieczność przeprowadzenia na dość długim odcinku torów kolejowych pod ziemią oraz wypłaty odszkodowań za wywłaszczenia wielu domostw. Czy warto ponieść te wielomilionowe koszty dla kilku minut szybszej podróży pasażerów linii dalekobieżnych?

REKLAMA

Korytarz nr 6 najkorzystniejszy?

Wspomniany alternatywny wariant zapewne będzie mniej ingerował w tkankę miejską Legionowa i w większości pominie tereny zabudowane Wieliszewa. Powinien być też znacznie tańszy gdyż tutaj nie przewiduje się wpuszczenia torów w tunel. Będzie się jednak wiązał z wywłaszczeniami i też wielomilionowymi odszkodowaniami dla mieszkańców za utracone nieruchomości gdyż jest to szlak kolejowy przebiegający wzdłuż linii nr 9, przez Legionowo w kierunku Chotomowa (będzie zatem chodziło o poszerzenie dotychczasowego torowiska). Tuż za Chotomowem, a jeszcze przed Janówkiem, tor odbija od starych torów tworząc nową linię kolejową o przebiegu po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.

(db)

.
 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe