Niewydolna poczta. "Listonosz zawsze awizuje dwa razy"
6 lutego 2019
Klienci placówek pocztowych na Bielanach masowo zgłaszają problemy z dostarczaniem przesyłek.
- Zauważyliście problem z listonoszami w waszych rejonach? Siedząc w domu, dostałem dziś dwa awiza od dwóch różnych listonoszy. Z niecierpliwością czekam na trzecie. Z pozdrowieniami dla Poczty Polskiej - ironizuje na facebookowej grupie "Warszawskie Bielany - Mieszkańcy" pan Kacper i - jak się okazuje - wielu mieszkańców zgłasza podobne problemy. Listonosz zawsze dzwoni dwa razy? To już dawno nieaktualne. Teraz tylko awizuje. Od miesięcy nie widziałam naszego listonosza - opowiada pani Katarzyna.
Awizo zamiast paczki
- Oni najczęściej nie biorą paczki, która może nie zmieścić się w skrzynce, więc od razu mają przygotowane awizo. Z jednej strony się nie dziwię, ludzie wysyłają listem całkiem spore rzeczy. Od paczek jest inny listonosz, tego wyposażyli w samochód. A zwykły ma tylko wózeczek na kółkach - usprawiedliwia postępowanie listonoszy pani Milena. - W jednej z warszawskich placówek zauważyłem oficjalne ogłoszenie, że listonosz nosi tylko listy w gabarycie A. Jak coś jest większe, czyli w gabarycie B, to dostarcza tylko awizo. Na Bielanach mają chyba te same przepisy - komentuje pani Magda. Problemy z dostarczaniem poczty to na Bielanach żadna nowość. Często mówią o nich sami pracownicy, zrzucając winę na niskie płace listonoszy oraz niewystarczającą obsadę placówek pocztowych ze względu na kłopoty ze znalezieniem kadry. Czy jest szansa na zmianę?
Należy składać reklamacje
- Obowiązkiem listonosza jest podjęcie próby doręczenia przesyłki adresatowi. Awiza są zostawiane w sytuacji nieobecności adresata. Są jednak przesyłki, np. krajowe gabarytowe oraz usługi Prime Expres, kiedy awiza pozostawiane są bez próby doręczenia - zgodnie z ustawą Prawo Pocztowe. Natomiast awizo powtórne listonosz pozostawia bez próby doręczenia przesyłki - wyjaśnia zasady doręczania przesyłek Kamila Supron-Kalinowska z biura prasowego Poczty Polskiej S.A.
Dodaje, że każdy przypadek niedoręczenia przesyłki jest wyjaśniany indywidualnie, dlatego warto składać reklamacje.
- Prosimy naszych klientów o wszystkie informacje, które pozwolą nam zidentyfikować przyczynę zdarzenia, w tym: numer przesyłki, informacje na temat adresów nadawcy, odbiorcy, daty nadania. Każdorazowe sprawdzenie sprawy indywidualnej pozwala nam eliminować tego typu zdarzenia - deklaruje Kamila Supron-Kalinowska. Reklamacje można składać poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej Poczty Polskiej lub poprzez na druku formularza dostępnego w każdej placówce pocztowej.
"Listonosz to też człowiek"
Kamila Supron-Kalinowska podkreśla jednocześnie, że często utrudnieniem w pracy listonosza są strzeżone osiedla, na które trudno jest mu się dostać, czy też zepsute domofony bądź windy. Należy też zwrócić uwagę, że listonosz odwiedza wiele domów. Niestety, często narażony jest na ataki ze strony czworonogów, z powodu nawału pracy dźwiga też kilkukilogramową torbę, co po kilku godzinach pracy daje się we znaki, dlatego często wygodniej jest mu wrzucić awizo do skrzynki, niż wdrapywać się na trzecie czy czwarte piętro.
- Warto pamiętać, że nasi klienci mogą skorzystać z wygodnej opcji elektronicznego awizo oraz doręczania przesyłek poleconych prosto do skrzynki, bez potwierdzania odbioru - informuje Kamila Supron-Kalinowska. Usługa "Polecony do skrzynki" nie obejmuje jednak przesyłek z potwierdzeniem odbioru oraz takich, które nie mieszczą się w skrzynce.
(DB)