REKLAMA

Bemowo

Komunikacja

 

Nie tędy droga dla Jelonek

  16 marca 2015

alt='Nie tędy droga dla Jelonek'

Czy rzeczywiście dla uzyskania satysfakcjonującego poziomu bezpieczeństwa, przy ulicach należy ustawić szpaler znaków, a kierowców nauczyć korzystania z dróg? Z pewnością nie! W moim odczuciu edukacją z zakresu inżynierii ruchu należałoby objąć co najwyżej urzędników.

REKLAMA

Radosna twórczość bemowskiego urzędu w kwestii organizacji ruchu nastała wraz z wyborem kierunku jazdy na jednokierunkowym odcinku Siemiatyckiej, a następnie Tkaczy. W efekcie wydłużono o blisko kilometr pętlę ruchu lokalnego, decydującą o długości drogi pokonywanej przez mieszkańców. Wadliwa organizacja nie uchroniła Jelonek Południowych również przed alternatywnym przejazdem praktykowanym przez kierowców chcących ominąć "czerwoną falę" na Człuchowskiej i Lazurowej. Szczotkarska, Sternicza i Brygadzistów czekają na znaki Szczotkarska, Sternicza i Brygadzistów czekają na znaki
Do tej pory mało kto słyszał na Bemowie o takich ulicach jak choćby Szczotkarska. Teraz to się zmienia, bo w okolicy powstają nowe bloki, do których wprowadzają się setki osób. I ruszają samochodami na wąskie, nieprzystosowane do zwiększonego ruchu uliczki.

Problem oraz koncepcję jego rozwiązania przedstawiłem bemowskim urzędnikom pisemnie niemal pięć lat temu, sugerując m.in. odwrócenie ruchu na jednokierunkowym odcinku Siemiatyckiej, przekształcenie odcinka Drzeworytników w strefę zamieszkania oraz budowę skrzyżowań wyniesionych na całym obszarze Jelonek Południowych, potraktowanym jako strefa Tempo 30 (ze wszystkimi skrzyżowaniami równorzędnymi). Niestety urzędnicy nie skorzystali z przedmiotowej koncepcji, proponującej kompleksowe rozwiązanie problemu w oparciu o przejrzyste zasady ogólne ruchu i eliminację większości znaków (poza podniesieniem tarcz kilku skrzyżowań). W zamian realizują własną wizję "miasteczka ruchu drogowego". Jej efekty można oglądać choćby na Borowej Góry, gdzie nie tylko liczba znaków, ale także ich wzajemne wykluczanie się obrazuje poziom kompetencji bemowskiego organizatora ruchu.

Co istotne, bemowscy urzędnicy nie tylko nie skorzystali z przekazanej nieodpłatnie merytorycznej koncepcji, ale wręcz rozpoczęli swoiste jej torpedowanie. Z prośbą o wydanie opinii w sprawie zasadności proponowanych rozwiązań, zwrócił się do miejskiego inżyniera ruchu ówczesny wiceburmistrz Bohdan Szułczyński. Opinia inżyniera potwierdziła zasadność zaproponowanych rozwiązań w koncepcji mojego autorstwa. Potwierdziła i... trafiła do szuflady. Bemowscy urzędnicy (i niektórzy radni) najwyraźniej wiedzą lepiej niż inżynierowie, jak organizować ruch. Albo tak im się przynajmniej wydaje.

Marcin Banach
specjalista transportu

Odpowiada Zbigniew Maraszkiewicz, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Dzielnicy Bemowo:

Z zaproponowanych dla Jelonek Południowych rozwiązań autorstwa Marcina Banacha zastosowaliśmy wprowadzenie strefy zamieszkania przy przebudowie Drzeworytników na odcinku Legionowa - Słomiana oraz wyniesienie skrzyżowania przy przebudowie Legionów na odcinku Drzeworytników - Gabriela. Jeśli chodzi o zmianę kierunków ruchu na Siemiatyckiej i Tkaczy, to do tematu należy podejść ostrożnie (może przeprowadzić konsultacje), ponieważ tego typu zmiany wywołują liczne protesty mieszkańców. Na Tkaczy jest szkoła, która generuje duży ruch. Wprowadzenie obecnego kierunku ruchu na tej ulicy zostało zaakceptowane przez radę rodziców.

Druga kwestia to temat organizacji ruchu na Borowej Góry. Obecnie ta ulica nie jest jeszcze w zarządzie dzielnicy. Zarządcą drogi jest Spółdzielnia Mieszkaniowa Jelonki..

 

REKLAMA

Komentarze (27)

# bemowanka

16.03.2015 16:40

Ruch w jednym kierunku na odcinku ulicy Tkaczy, został wprowadzony po wielu petycjach pod którymi podpisywali się rodzice i nauczyciele SP306. w porannym i popołudniowym szczycie był tam taki ruch że zagrażało to bezpieczeństw dzieci które samodzielnie wracają do domu.

# Rodzic przyszłego ucznia

17.03.2015 12:37

Jeden kierunek na Tkaczy dał miejsca parkingowe i w tym temacie jest OK, ale odwrócenie go jest wskazane. Rano ruch wcale nie zm alał , a po południu dojazd do szkoły i powrót do domu jest kłopotliwy.Gdyby to zmieniono nie było by problemu wjechać od Połczyńskiej. Wyjechać zawsze można Słomianą i Sterniczą. Dzisiaj to niemożliwe.

# dpg

17.03.2015 15:46

Co złego w obecnym kierunku ruchu na Siemiatyckiej? Dzięki niemu przejazd przy łączniku z Okrętową jest płynny chociaż w jednym kierunku (po prawej stronie jest podporządkowany wyjazd z parkingu), a problem mają ewentualnie ci, którzy parkują pod blokami. Ale w najbliższych latach spółdzielnia chce zabudować pierzeję Człuchowskiej m.in. sporą liczbą miejsc parkingowych - nie ma co zachęcać do parkowania pod oknami.
Swoją drogą przepisy ogólne - reguła prawej dłoni na licznych w okolicy skrzyżowaniach równorzędnych - spowalniają ruch i zwiększają emisję spalin. Zdarzają się z tego powodu dzwony, np. na skrzyżowaniu Legionowej z Drzeworytników, która wygląda jak wyjazd z parkingu.

REKLAMA

# zmienić kierunek

17.03.2015 16:52

Absolutnie należy zmienić kierunek. Teraz żeby wjechać na Siemiatycką z Człuchowskiej trzeba jechać dalej do zawrotki i wracać. Faktycznie droga jest dłuższa niż gdyby wjeżdżać od Drzeworytników, a wyjeżdżając skręcać tylko w prawo w Człuchowską. Dodatkowy bonus to możliwość wjazdu od Połczyńskiej i zamknięcie przelotu dla WZ-tów z Babic i okolic rano naszą ulicą.

# zmotoryzowany mieszkaniec

17.03.2015 17:54

@dpg: Pytając co złego jest w obecnym kierunku na Siemiatyckiej, wystawiasz sobie kiepską ocenę ze znajomości przepisów ruchu drogowego. Złe oczywiście jest jeżdżenie prawie pod Lazurową żeby zrobić nawrotkę, złe jest też to, że organizacja ruchu ułatwia omijanie korków na Człuchowskiej przez osiedle i koło szkoły właśnie.Teraz przejazd nie jest płynny, bo są same lewoskręty:
1) z Siemiatyckiej w łącznik do Okrętowej z koniecznością ustąpienia jadącym od poczty,
2) z łącznika w Okrętową z koniecznością ustąpienia jadącym od Sterniczej,
3) z Cokołowej w Drzeworytników ( no chyba że wolisz opcję Okrętową do Człuchowskiej, plus dodatkowe światła)
Co do zabudowy parkingów przez SM Rozłogi masz równie kiepską wiedzę. Parkingi mają zostać zajęte przez kilka wysokich bloków z usługami, a podziemne garaże nie pomieszczą aut nowych lokatorów i obecnie parkujących na parkingu. Dlatego powstaną nowe po zachidniej stronie bloków Siemiatycka 5, 7, 9 a problem złej organizacji jeszcze bardziej da o sobie znać. Pomysł zmiany kierunku ruchu jest bardzo dobry i oczekiwany zwłaszcza przez mieszkańców w.w. bloków. Konieczne jest przywrócenie parkowania skośnego po "dzikiej" stronie ulicy.

# złotówa

17.03.2015 18:42

Wiadomo że warszawski złotówa to cwaniak i złodziej który tylko patrzy jak nabić w butelke biednego słoika. Z tego punktu widzenia organizacja na Siemiatyckiej powinna mi pasować, ale pan złotówa sam siebie rolować nie lubi. Bym napisał więcej, ale po obszernym wpisie powyżej wszystko jest w temacie. Ruch bez dyskusji trzeba puścić w drugą stronę i obowiązkowo przywrócić skośne parkowanie, Pana z Siemiatyckiej 11 wnioskującego w imieniu całej ulicy znam nie od dziś i przy każdym kursie temat dyskutujemy.

REKLAMA

# Głos z Siemiatyckiej 7

17.03.2015 19:40

Popieram zmianę kierunku ruchu proponowaną przez autora listu. Temat stary jak świat, ale urząd ma nas w nosie. Cztery bloki robiły petycję i cisza. Mam wrażenie, że Ratusz na Bemowie jest po prostu bardzo złośliwy. Jakie konsultacje chcecie jeszcze robić. Powinniście teraz szybko i bez gadania poprawić to, co zepsuliście. Przepraszam bardzo, ale jak robiliście ruch jednokierunkowy na Siemiatyckiej, to nikogo nie pytaliście o zdanie. Niech pan naczelnik nie mydli ludziom oczu.

# dpg

17.03.2015 21:14

@zmotoryzowany mieszkaniec
Czyli napisałeś mniej więcej to samo co ja: zmiana kierunku ma służyć głównie wygodzie amatorów darmowego parkowania pod oknami bloków. Rzekomy uciążliwy tranzyt Siemiatycką to mit, nie rzeczywistość. Przejazd jest płynny Siemiatycką w stronę poczty - w przeciwnym kierunku nie będzie.
Bloki przy Człuchowskiej będą mieć duży zapas miejsc w garażach. Przykład Lazurowej 14E pokazuje, jak to się kończy: spółdzielnia nie ukrywa, że jednym z celów nadbudowy garażu było odzyskanie kasy zamrożonej w miejscach postojowych. Bez wymuszenia zakupu miejsca wraz z mieszkaniem - byłby problem. Parkowanie w cywilizowanych warunkach niestety kosztuje parę groszy, więc i przy Człuchowskiej miejsca nie pójdą na pniu. Za to amatorów darmochy nie zabraknie nigdy...
Parkingi po zachodniej stronie - a gdzie Ty chcesz je upchnąć??? Zamiast ogródka jordanowskiego i ścieżek spacerowych, czy może pół metra od okien?
PS. Nie wypowiadaj się w imieniu wszystkich mieszkańców, bo choćby ja jestem przeciw.
PS2. Imponujący wysyp jednobrzmiących komentarzy w ciągu paru godzin. :) Jeszcze wczoraj tematu Siemiatyckiej nie komentował nikt...

# kierowca

17.03.2015 21:19

Czy obowiązujący kierunek ruchu jest właściwy, widać dobrze po zachowaniu kierowców łamiących nagminnie zakaz wjazdu. Może urzędnicy pójdą w końcu po rozum do głowy i dostosują ruch do potrzeb mieszkańców.

REKLAMA

# kierowca

17.03.2015 21:38

Mam jeszcze uwagę do dpg. To że pan/ pani nie posiada samochodu, nie oznacza że ruch na ulicy ma być źle zorganizowany. Nikt nikomu pod oknem nie parkuje, tylko na miejscach parkingowych na ulicy. Co do parkingów wewnątrz osiedla to kiepski pomysł, ale zdaje mi się że takie są plany likwidacji placu zabaw i budowy parkingu.To nieuniknione jeśli likwiduje się parkingi.

# dpg

18.03.2015 11:29

Nie trzeba dużej bystrości by zauważyć, że uliczka przy 13-kondygnacyjnych blokach nie zapewnia miejsc dla wszystkich, którzy chcieliby parkować tuż pod blokiem. Zmiany będą raczej szły w kierunku cywilizacji, nie trzeciego świata, więc nie wierzę w likwidację ogródka (spółdzielnia oficjalnie nie ma takich planów). Młodsi ludzie potrzebują gdzieś wyjść z dzieckiem, zwykle też rozumieją, że parkowanie auta musi coś kosztować.
W tej chwili Siemiatycka jest cichą lokalną uliczką, strefa rozpędzania aut jest przy Człuchowskiej, gdzie nie ma bloku. Część ruchu w stronę poczty wchodzi Okrętową. Po odwróceniu kierunku zwiększyłby się ruch tranzytowy, a samochody rozpędzałyby się przy blokach 5/7. Skoro piszesz o potrzebach mieszkańców, to cicha okolica jest jedną z takich potrzeb, nawet mającą przełożenie na ceny mieszkań. Jeszcze raz apeluję, by własnych potrzeb nie utożsamiać z potrzebami wszystkich.

# Z Siemiatyckiej 11

18.03.2015 14:39

Większych bzdur niż wypisywane przez użytkownika dpg dawno nie czytałem.Tranzyt to ruch niezwiązany z obsługą obszaru przez który przebiega.Tranzytem nie jest więc dojazd do bloków na osiedlu. Tranzyt należy oczywiście eliminować z miejsc zamieszkania, ale utrudnianie dojazdu mieszkańcom poprzez wydłużanie drogi??? O co chodzi? o wzrost zużycia paliwa i emisji spalin? To nie jest normą cywilizowanego świata. Jest nią natomiast taka zmiana organizacji, aby wyeliminować pierwszeństwo i skłaniającą do szybkiej jazdy nadrzędność, tak by zmusić kierowców do ostrożnej jazdy po lokalnych uliczkach. Dla opornych przewiduje się progi zwalniające, najlepiej na skrzyzowaniach, tak jak proponuje autor listu. Po odwróceniu ruchu tranzyt zostanie wyeliminowany, bo nie ma możliwości skrętu z Siemiatyckiej w Człuchowską w lewo -w kierunku Lazurowej. Nie wiem jak kto i gdzie mógłby rozpędzić się przy blokach Siemiatycka 5/7 skoro na odcinku do Siemiatyckiej 9/11 są dwa progi zwalniające.

REKLAMA

# zmotoryzowany mieszkaniec

18.03.2015 19:25

@dpg: Trzeba niewielkiej bystrości żeby bronić obecnego rozwiązania, używając przy tym argumentów z kapelusza. Ciężko z tobą dyskutować, więc ja nie zamierzam tego robić.

# kierowca

18.03.2015 20:37

Panie dpg, chyba masz Pan coś z łepetyną. Ruch na pocztę i do szkoły (tej koło poczty) nie odbywa się Okrętową, tylko Siemiatycką. Wjazd jest teraz od Człuchowskiej, więc nawet dziwne by było, gdyby ktoś celowo ominął Siemiatycką i pojechał dalej do Okrętowej, po to żeby później wracać do Siemiatyckiej tym połączeniem koło dawnej piekarni., Gdyby ruch odwrócili, to wtedy wjazd na pocztę byłby przez Okrętową, a najpewniej przez Drzeworytników i Okrętową, bo Okrętowa na odcinku od Człuchowskiej do Cokołowej z zaparkowanymi samochodami jest raczej nieprzejezdna dla pocztowego Stara i wielkich autokarów jeżdżących pod szkołę

# w temacie

21.03.2015 16:12

Ktoś organizujący ruch na Siemiatyckiej najwyrażniej chciał być mądrzejszy od projektanta,ale nie wiedział co czyni. Patrząc na oznakowanie poziome, widać wyrażnie do którego kierunku projektant chciał ulicę dostosować. Mówi też o tym (a raczej krzyczy) jej geometria i być może dokumentacja do której dpg (urzędnik broniący swojej głupiej decyzji?) ma prawdopodobnie dostęp. Pisząc odcinek rozbiegowy o fragmencie ulicy vis a vis budynku Siemiatycka 11, nieopatrznie ujawnił skrywaną tajemnicę zmiany projektu przez niekompetentnych gryzipiórków z urzędu. Przy obecnym (wadliwie wybranym) kierunku ruchu, ten odcinek może być co najwyżej odcinkiem tłumienia prędkości. Tyle w temacie.

REKLAMA

# dpg

29.03.2015 18:22

I dalej wpisy jednej osoby pod różnymi nickami (z 18.03). Ciągle te same argumenty o ruchu na pocztę czy do szkoły - oczywiście tylko od strony Lazurowej, bo kto by jechał od Powstańców! Tylko jakoś tego ruchu na Siemiatyckiej nie widać...
Myślę, że dalsza dyskusja jest jałowa, skoro zaczynają lecieć argumenty ad personam. Więc tylko jeszcze obrazek z Walnego Zgromadzenia spółdzielni. Przeciw inwestycjom przy Człuchowskiej najmocniej protestowała grupka niemłodych już osób, które obawiały się utraty miejsc postojowych. Ale nie dlatego, że zabraknie miejsc na parkingach wielopoziomowych - owszem będą, tyle że dla nich to będzie za drogo.
Co najważniejsze - te osoby zostały przegłosowane przez innych mieszkańców i natychmiast opuściły WZ. Gdyby dorwały się do takiego forum jak to, zaraz mielibyśmy wysyp komentarzy o natychmiastowym wstrzymaniu planów, bo taka jest potrzeba "wszystkich mieszkańców", o mitycznej petycji "czterech bloków", o tym że jak ktoś ma inne zdanie, to nie ma samochodu, niewiele wie i oczywiście ma coś z głową!

# zorientowany

30.03.2015 16:50

Ty jesteś dpg czy może DG, hmm? Mało masz pojęcia o rzeczach ' o których mędrkujesz. W sprawie organizacji ruchu już się zbłażniłeś, a teraz jeszcze paranoiczne wizje, heh. Pisałem 18-tego, ale raz więc na pewno nie jestem odosobniony w opinii na temat beznadziejnej organizacji ruchu. Co do parkingów, to nawet sam Kordas czy Kordos powiedział kiedyś, że samochody w końcu wjadą w środek osiedla. Niestety, ale to jest efekt polityki spieniężania gruntu z parkingami. Niezależnie od tego organizacje ruchu na Siemiatyckiej trzeba poprawić, między innymi z myślą o tych, którzy jadą od Powstańców i obecnie muszą jeżdzić do zawrotki przy Rozłogi.

# Mieszkanka SM Rozłogi

16.02.2016 13:43

A Siemiatycka 7, 9, 11 i 13 nadal czeka na odwrócenie kierunku ruchu. Ciekawe gdzie utknęła podpisana przez nas petycja?

REKLAMA

# yelonky

11.10.2016 10:58

ku_rwa mać, sam się pierwszy położę na placu zabaw przeciw budowie czegokolwiek (bloku, parkingu etc)
ludzie !! chodzić na zebrania i uwalać chore wizje zarządu, likwidacja parkingów, budowa nowych bloków, a jak zajdzie potrzeba odwołać zarząd

# kazach

11.10.2016 10:59

kuuuurrwa mmaaaać, sam się pierwszy położę na placu zabaw przeciw budowie czegokolwiek (bloku, parkingu etc)
ludzie !! chodzić na zebrania i uwalać chore wizje zarządu, likwidacja parkingów, budowa nowych bloków, a jak zajdzie potrzeba odwołać zarząd
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025