NIE dla trasy S7. "Tragedia dla Bemowa"
23 października 2017
S8 już jest, czas na S7. W centrum naszej dzielnicy ma powstać gigantyczny węzeł tras szybkiego ruchu.
Sześć i pół roku po otwarciu bemowskiego odcinka trasy S8 powraca temat budowy przecinających naszą dzielnicę tras szybkiego ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chciałaby przeprowadzić nową wylotówkę z Warszawy na Gdańsk przez sam środek Bemowa, częściowo w tunelu. Pomysł ten ostro krytykują m.in. dzielnicowi radni i Spółdzielnia Mieszkaniowa "Wola".
22 km nowej drogi
Preferowany przez GDDKiA wariant zakłada wprowadzenie trasy S7 na Bemowo skrajem lotniska, gdzie powstałby węzeł z przedłużonymi ulicami Żołnierzy Wyklętych i Maczka. Przed skrzyżowaniem z Powstańców Śląskich i Piastów Śląskich samochody wjeżdżałyby do długiego na 1700 metrów tunelu, kończącego się przed Księcia Bolesława. S7 przechodziłaby pod tą ulicą w wykopie a następnie wznosiła się do góry tak, by utworzyć węzeł z trasą S8. Tam byłaby możliwość bezkolizyjnego skrętu w stronę Lazurowej lub w kierunku Trasy Prymasa Tysiąclecia. Na całym bemowskim fragmencie trasa miałaby po dwie jezdnie z trzema pasami ruchu.
Teoretycznie wciąż w planach jest dalszy odcinek trasy S7, którego budowę miałby sfinansować z własnych pieniędzy warszawski samorząd. Tworzyłby on węzły z Górczewską, Połczyńską, Al. Jerozolimskimi, al. Krakowską i Marynarską, gdzie łączyłby się z istniejącą drogą S79, biegnącą przy Lotnisku Chopina. Temat budowy tego odcinka jest całkowicie martwy. Rada Warszawy nie przyznała na tę inwestycję ani grosza i nic nie wskazuje na to, by miało się to stać w najbliższym czasie.
Dzielnica mówi NIE
18 października tematem budowy S7 zajęła się rada dzielnicy. Po długiej i burzliwej dyskusji, spowodowanej raczej politycznymi konfliktami, niż różnicami poglądów, udało się przyjąć dwa stanowiska o podobnym wydźwięku.
- Bemowo zostało już podzielone na pół trasą S8. Przy jej budowie nie zachowano norm środowiskowych, normy hałasu zanieczyszczeń są przekroczone, budynki narażone na ponadnormatywne drgania a zgłaszane problemy są ignorowane - czytamy w stanowisku przygotowanym przez komisję inwestycji, której przewodniczy radna Hanna Głowacka. - Kolejne podzielenie Bemowa jeszcze bardziej pogorszy komunikację w dzielnicy, odetnie mieszkańców od szkół i placówek zdrowia, doprowadzi do degradacji środowiska naturalnego oraz wprowadzi nowe źródło intensywnego hałasu i dużej ilości zanieczyszczeń. W bezpośredniej bliskości wlotów do tunelu znajdują się dwie szkoły podstawowe oraz bloki zamieszkałe przez kilkadziesiąt tysięcy ludzi.
Radni zwracają także uwagę, że zakończona ślepo trasa S7 dopychałaby kolejne samochody do S8, co najprawdopodobniej skutkowałoby ciągłym korkowaniem się zjazdów. Kontrowersje budzi też sam węzeł, w którym nowa droga przechodziłaby wiaduktem nad starą a obie byłyby połączone plątaniną ślimaków.
- Budowa tak wielkiego węzła dwóch tras szybkiego ruchu w środku osiedla byłaby tragedią dla całego Bemowa - piszą radni.
Co dalej?
Teoretycznie nadal w grze są dwa inne warianty przebiegu S7. Pierwszy z nich zakłada przebudowę Wisłostrady na odcinku od mostu Grota-Roweckiego do Łomianek, drugi - poprowadzenie nowej drogi skrajem Kampinoskiego Parku Narodowego oraz w miejscu zburzonych zabudowań aeroklubu i Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Wariant zakładający całkowite ominięcie Warszawy, na przykład przez tereny gminy Stare Babice do autostrady A2, nie jest obecnie analizowany.
- W ramach prac projektowych przeprowadzona została analiza wielokryterialna, która wskazała jako najkorzystniejszy wariant II, z tunelami na wysokości Chomiczówki i Bemowa - mówi Małgorzata Tarnowska z GDDKiA. - Pod uwagę były brane dwa kryteria główne: społeczno-środowiskowe oraz środowiskowo-techniczne. Tunele planujemy wykonać metodą odkrywkową.
Czy budowa S7 przez Bemowo będzie oznaczać czasowe zamknięcie lub likwidację lotniska? Jak wyjaśnia Tarnowska, okaże się to dopiero po przygotowaniu projektu drogi.
Szczegółowy rysunek wariantów trasy można ściągnąć ze strony stowarzyszenia SISKOM.
Swoje uwagi do inwestycji można zgłaszać do 25 października do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - warszawa@rdos.gov.pl.
(dg)