REKLAMA

Targówek

komunikacja »

 

Nie będzie tramwaju na Wincentego i Głębockiej? Burmistrz go nie chce

  8 lipca 2014

alt='Nie będzie tramwaju na Wincentego i Głębockiej? Burmistrz go nie chce'
źródło: warszawa.wikia.com

Trwa niekończący się spór Targówka i Białołęki o linię tramwajową, która miała biec ulicami Wincentego i Głębocką. Władze Targówka nie chcą tramwaju, ale chcą szerszej jezdni na Wincentego i... odnogi II linii metra na wschodnią Białołękę.

REKLAMA

Pierwotnie nowa trasa tramwajowa miała prowadzić ulicami Matki Teresy z Kalkuty, Wincentego, Głębocką (wiaduktem nad Trasą Toruńską) i Skarbka z Gór w rejon projektowanego węzła Trasy Mostu Skłodowskiej-Curie i Trasy Olszynki Grochowskiej. Dziś cała komunikacja miejska wschodniej Białołęki to linie autobusowe, głównie notorycznie przepełnione 527. Mieszkańcy Białołęki argumentują, że tramwaj umożliwiłby im niezależny od korków dojazd do centrum i obu linii metra (w przyszłości również mostem Krasińskiego do pl. Wilsona) i odciążyłby z samochodów ulice Targówka. Tymczasem burmistrz Targówka uważa, że priorytetem jest budowa drugiej jezdni na Wincentego.

- Rozbudowa ulicy św. Wincentego bez budowania linii tramwajowej będzie znacznie tańszą inwestycją a przez to możliwą do realizacji znacznie wcześniej - mówi burmistrz Grzegorz Zawistowski. - By wybudować tramwaj, należałoby m.in. wyburzyć most nad Kanałem Bródnowskim, który w projekcie został zastąpiony trzema przepustami rurowymi o długości ok. 100 m, i przesunąć urządzenia podziemne, które wcześniej już zbudowano z myślą o drugiej jezdni, a nie torach. Nie mówiąc o znacznym poszerzeniu nowej arterii. W obecnie obowiązujących planach zagospodarowania linia tramwajowa biegnie donikąd, kończy bieg tuż przed Trasą Toruńską. - Zdaniem zarządu dzielnicy Targówek najrozsądniejszy przebieg północnego odcinka II linii metra to rozwidlenie za stacją Zacisze na Bródno i wschodnią Białołękę - mówi burmistrz Zawistowski. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wyrazi zgody na budowę kolejnego wiaduktu albo tunelu przez wyremontowaną za pieniądze unijne trasą, bo to wiązałoby się m.in. z utratą gwarancji. Mieszkańcy Targówka, ale także Białołęki i wielu miejscowości podwarszawskich czekają już wiele lat na to, by druga jezdnia św. Wincentego stała się faktem. Stąd nasze wnioski dotyczące zmian w studium zagospodarowania m.st. Warszawy i determinacja, by ta inwestycja mogła być przeprowadzona jak najszybciej - podsumowuje burmistrz.

- Druga jezdnia na św. Wincentego momentalnie się zakorkuje - argumentuje Wojciech Tumasz, radny Białołęki i współzałożyciel Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM). - Ulica ma wąskie gardło, którym jest rondo Żaba. Przy przekroju 2x2 ta sama liczba samochodów co obecnie, po prostu dojedzie do ronda i stanie w korku bliżej centrum niż teraz. W korku staną również autobusy, więc konieczne stanie się wytyczenie buspasa... i w ten sposób dla samochodów znowu zostanie 2x1. Jeden tor tramwajowy ma wielokrotnie większą przepustowość od jezdni o dwóch pasach ruchu. Tramwaj może zabrać 250 pasażerów i kursować nawet co minutę, co daje przepustowość 15 tys. osób na godzinę. Dwa pasy ruchu na ulicy z sygnalizacją świetlną mają przepustowość 3 tys. osób na godzinę, a to i tak zawyżony rachunek, bo zakładający średnio 1,5 osoby w samochodzie. Rezygnacja z budowy nowej linii tramwajowej na Targówku usuwa także poważny argument za budową mostu Krasińskiego.

Burmistrz Targówka: metro na Białołękę

Radni i zarząd Białołęki oraz burmistrz Targówka są zgodni w jednym: wschodnia Białołęka potrzebuje metra. - Zdaniem zarządu dzielnicy Targówek najrozsądniejszy przebieg północnego odcinka II linii metra to rozwidlenie za stacją Zacisze na Bródno i wschodnią Białołękę - mówi burmistrz Zawistowski.

Zgodnie z ogłoszonymi ostatnio przez prezydent Hannę Gronkiewicz-Waltz planami stacje Targówek i Trocka zostaną oddane do użytku w 2018 r., natomiast stacje Zacisze, Kondratowicza i Bródno - cztery lata później. Stacja na wschodniej Białołęce mogłaby zacząć powstać dopiero po 2022 r. i byłaby już oddzielnie finansowana, co znacznie oddala możliwość jej powstania.

Kup bilet

Czy to ma sens?

Wygląda na to, że w sporze z Białołęką Targówek jest górą. Tyle tylko, że mieszkańcy i radni dzielnicy niekoniecznie popierają burmistrza Grzegorza Zawistowskiego w jego "prehistorycznym" podejściu do zagadnień komunikacji miejskiej. Upór włodarza Targówka w wymazywaniu tramwaju na Wincentego z wszelkich planów skończy się prawdopodobnie tak, jak prognozuje Wojciech Tumasz - Białołęka nie będzie miała ani metra (po 2022 niekoniecznie będzie dla nas unijne dofinansowanie), ani tramwaju (bo zostanie wykreślony z planów), a na rozbudowanej ulicy Wincentego będzie gigantyczny korek. Znacznie większy niż dziś - zgodnie z tzw. prawem Lewisa-Mogridge'a - jednym z podstawowych pojęć, z którym zapoznają się osoby odpowiedzialne za infrastrukturę w Europie Zachodniej. Mówi ono, że im szersze ulice, prowadzące do centrum aglomeracji, tym więcej przyciągają samochodów.

DG, oko

 

REKLAMA

Komentarze (25)

# ALS

08.07.2014 11:41

Burmistrz nie chce, ale mieszkańcy chcą. Kto jest dla kogo, mieszkańcy dla burmistrza czy burmistrz dla mieszkańców?

# molenda

08.07.2014 13:19

burmistrz jest nietutejszy dlatego tramwaj jest mu obcy.

# Taltos2

08.07.2014 13:34

Przy dużej ilości kasy koncepcja z rozwidleniem metra miałaby może sens. Ale ponieważ pieniędzy nigdy nie ma za dużo, to Zielona Białołęka zostałaby i bez metra i bez tramwaju. A docelowo tylko "szynówka" może być rozwiązaniem komunikacyjnym dla ZB. Dlatego mam propozycję dla burmistrza Targówka:
ZB rezygnuje z tramwaju, za to Targówek rezygnuje ze stacji metra Rembielińska (oczywiście z założeniem, że kiedyś może powstać) i od razu budujemy metro do stacji Grodzisk.
PS. Poszerzenie Wincentego niewiele da, bo Most Gdański już teraz zapycha się aż do Żaby. Chyba że od razu machniemy Praską obwodnicę od Żaby w kierunku Radzymińskiej i Wiatraka, wtedy tak.
PS 2. A może zamiast poszerzenia Wincentego do 2x2, dobudować tylko tramwaj (albo trambuspas)?

REKLAMA

# MARK2

08.07.2014 14:05

Zdrajca ten Zawistowski

# Baca

08.07.2014 15:10

To nie będe jeździł metrem doić moje krówki ? Szkoda.

# gmps

08.07.2014 21:11

Przeciez ten Burmistrz jest chory. Wie lepiej, n co się zgodzi GDDKIA a nawet nie wystąpił o zdanie. Pi9es ogrodnika - Białołece nie da, a z tramwaju od Zaby na Białłekę (do cemntarza już kiedyś był) skorzystałby też Targówek.

REKLAMA

# mana

09.07.2014 10:43

To śmieszne. Pan "nadęty" burmistrz Targówka wypowiada się o sprawach innej dzielnicy. Lepiej niech się zajmie swoim ogródkiem.
Tramwaj jest potrzebny, bo metro na ZB to mrzonka i tyle w temacie.

# zapytanie do przemyślenia

09.07.2014 10:43

Czy każda dzielnica Warszawy (skoro pan Zawistowski oponuje w sprawiach słusznych dla mieszkańców stolicy, a mieszkańcy Bródna i Derbów zasadniczo są mieszkańcami stolicy) stanowi osobne "księstewko" wyjęte ze struktur miasta ?
Jeżeli tak to władze Warszawy na placu Bankowym są zupełnie niepotrzebne.

# buahaha

09.07.2014 14:47

Ten Burmistrz Targówka to kawał squr.....
Najpierw nie zgodził się na tramwaj na ZB, więc radny Białołeki zaczęli walczyć o skierowanie metra na ZB, to wówczas Burmistrz Taergówka znowu zaczał zatykać się tramwajem, który to rzekomo miał wystarczyć dla ZB, a jak HGW zdecydowała, ze jednak metro do Rembielińskiej, to on znowu zabrał tramwaj i teraz mydli oczy rozgałęziem po 2022 metra na ZB! Twierdząc teraz, że jednak metro na ZB jest potrzebne. Co za bydl..!!!
Dobrze wie, ze to nierelane. Moze by tak rozwidlić metro na Bródna, a główna linia to na ZB, co Burmistrzu?
Taltos2 ma rację - powinno się mu postawić ultimatum - ZB zrezygnuje z tramwaju, jak Targówek zrezygnuje z metra przy Rembielińskiej.
A swoją droga - mocno podszyty jest ten jegomość!

REKLAMA

# 1234

12.07.2014 16:09

P.Burmistrz ma rację wincentego sto,i korek rano i popołudniu do tego jeszcze tramwaj, teraz już nie da się tutaj spać samochody cały dzień całą noc, rozbudowa wincentego wystarczy i tak będzie tutaj wielki hałas, dojdzie jeszcze tramwaj, mamy tutaj klub IMPREZY wiecznie huczne imprezy też nie dają spokoju w nocy.
Myślę że metro jest najlepsze powinna tutaj pójść większa kasa, przy tym większa ilość pracowników do budowy metra, to by przyśpieszyło prace

# Ńik

12.07.2014 16:43

Prawo Lewisa-Mogridge'a... na tej zasadzie trzeba by zaorać wszystkie ulice prowadzące do centrum oprócz dwóch. A ja wolę korek na szerokiej ulicy niż na wąskiej -- i posunąć karetce się łatwiej, i ew. ewakuacja miasta przebiegnie sprawniej, a są jeszcze wakacje, kiedy większość ludzi wybywa i poszerzenie może wręcz -- uwaga, uwaga -- zapewnić brak korka, jak myślą ludzie nie znający tego prawa! Więc najpierw miejmy jakiekolwiek drogi, a potem zastanawiajmy się, jak je podoptymalizować. Osobiście dziwię się, czemu wszyscy tak się podniecają transportem publicznym, a nikt nie zaproponuje np. obowiązku zapewnienia miejsc parkingowych przez każdego właściciela nowego (albo starego z dużym podwórkiem) budynku (liczba miejsc: liczba lokali *2, zasada -- mieszkańca parkującego na ulicy zamiast w garażu ściąga straż miejska) albo przerobienia siatki ulic na kratową z zamykaniem/zaginaniem starych dróg skośnych (warkoczyk na Służewiu i Służewcu jest dobrym polem do popisu: można by wpuścić Sikorskiego w (poszerzoną) zach. część Al. Wilanowskiej, Dolinę we wschodnią, a łącznik skrzyżować ze św. Bonifacego i przedłużyć od południa na Wilanów, od północy w (przeznaczone pod zabudowę?) działki).

# Wystarczy Chcieć

12.07.2014 21:59

Cwaniaczek. Nie chce tramwaju, chce dla Białołęki - łaskawca - metra.
Bo doskonale wie, że szansa na metro jest o wiele mniej realna niż tramwaj (koszty budowy). Nawet przy konieczności budowy nowego mostku nad Kanałem Bródnowskim i przy konieczności przesunięcia kolizyjnej infrastruktury.
Co do GDDKiA - ok, niech się tramwaj kończy (na razie) przy CH Targówek. Skończy się gwarancja, puści się tramwaj do Derbów i dalej...

REKLAMA

# Sławek

15.07.2014 18:04

Jako już były burmistrz Targówka mogę powiedzieć, że bardzo szkodliwe dla Targówka i całej Warszawy jest eliminowanie tramwaju ze Św. Wincentego. Trzeba niezwłocznie podjąć działania w kierunku przeprojektowania mostu na Kondratowicza (opartego na przepustach rurowych) i zaprojektowć go na podporach, a nie z głupim uporem eliminować tramwaj. Ta linia tramwajowa wzdłuż Matki Teresy z Kalkuty może zostać poźniej włączona w trasę Mostu Krasińskiego i Nowotrocką. Skąd ten upór o likwidację tramwaju zupełnie nie rozumiem. Może warto zapytać wprost obecnego burmistrza dlaczego działa na szkodę mieszkańców Targówka i Białołęki.

# Sławek

15.07.2014 18:17

Jako już były burmistrz Targówka zupełnie nie rozumiem takiego działania na szkodę mieszkańców. Przecież ten tramwaj doskonale wpisuje się poźniej w Trasę Mostu Krasińskiego i Nowotrocką. A wystarczy podjąć działania zmierzające do przeprojektowania mostu nad kanałem w ulicy Kondratowicza. Ustaliliśmy w ZTM rozmawiając o Metrze, że projektant rozważy rozwiązanie na podporach zamiast przepustów rurowych, co zabezpieczy spławność kanału. Nigdy nie podjąłbym działań usuwających z koncepcji tramwaj. Może warto zapytać obecnego burmistrzą dlaczego działa na szkodę mieszkańców Targówka, a szczególnie mieszkańców ul. Św. Wincentego, fundując im ogromne korki i wiele "świeżego"powietrza.

 Alek

17.07.2014 20:33

Smutne to jest ,ze Burmistrz Dzielnicy nie jest zainteresowany budową linii tramwajowej istotnej nie tylko dla Targówka i Białołęki ale dla wszystkich warszawiaków. Dobrze,ze Warszawska Wspólnota Samorządowa , która może wygra najbliższe wybory, ma inny pogląd na budowę nowych połączeń tramwajowych.

REKLAMA

# Lusia

18.07.2014 15:19

Jakie metro???? Kiedy? w 2035???? Po wyborach HGW powie, ze kryzys!
tylko tramwaj od żaby do Berensona coś zmieni!!!!!

# warszawiak

25.07.2014 11:38

my, mieszkańcy nie chcemy tego tramwaju, który będzie przejeżdzał przez naszą dzielnicę wozić ludzi spod Warszawy (czyt. Biała-Łąka)

# kokok

29.07.2014 16:26

a ja nie chcę tramwaju, wolę szerszą ulicę.

# kokok

29.07.2014 16:27

a ja nie chcę tramwaju wole szersza ulicę.

# houdini

01.08.2014 04:07, wpis modyfikowany 1 raz,ostatnio 01.08.2014 07:31

Po co ciągnąć metro na wieś? Nie przeszadzajmy z tym metrem na Białołękę.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024