Most i obwodnica otwarte. "Ograniczenie prędkości do 100 km/h"
22 grudnia 2020
Południowa obwodnica Warszawy wydłużyła się o 15 kilometrów. Do zakończenia budowy brakuje już tylko tunelu pod Ursynowem.
We wtorek 22 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że jeszcze tego samego dnia otwiera trasę S2 między węzłami Wilanów i Lubelska, wraz z nowym - na razie bezimiennym - mostem przez Wisłę. Udostępnione zostaną również kolejne relacje na węźle Lubelska, stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17.
Trasa S2 otwarta
- Kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu - przypomina GDDKiA. - Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z władzami Warszawy.
Na węźle Lubelska kierowcy będą mogli wjechać z S2 na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostaną również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte będą natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa, jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.
Most Południowy - otwarcie
Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej ok. 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość 534 m a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 343 m (po stronie Wilanowa) oraz 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i drogi rowerowej po obu stronach mostu.
- W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami - piszą drogowcy. - Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m, niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie 8715 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.
"Wanna" w Falenicy
Trasa ekspresowa S2 na wysokości Patriotów poprowadzona jest w tzw. "wannie szczelnej", nad którą wybudowane są cztery wiadukty: dwa dla samochodów w ciągu ulicy Patriotów zachodniej i wschodniej oraz dwa dla pociągów. Pierwotnie w tym miejscu miał powstać wiadukt kolejowy pod dwa obecne tory i rezerwę pod trzeci, jednak na mocy porozumienia z PKP PLK powstał dodatkowy obiekt pod czwarty tor. Przez teren Mazowieckiego Parku Krajobrazowego trasa S2 przechodzi dwiema estakadami o łącznej długości 552 m.
S2 - kiedy tunel pod Ursynowem?
Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to ok. 89%. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy GDDKiA wydłużyła czas na ukończenie robót do końca marca. Jak piszą drogowcy, powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w drugim kwartale przyszłego roku, po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment południowej obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
(dg)