Brakuje pieniędzy na dokończenie drugiej linii metra
8 września 2022
Warszawskie Metro otrzymało pozwolenia na budowę kolejnych stacji na Bemowie: Karolin i Chrzanów. Czy oznacza to rychły start prac?
Warszawskie Metro pochwaliło się otrzymaniem pozwolenia na budowę stacji Karolin oraz Chrzanów. - Liczymy, że niedługo uzyskamy kolejne, między innymi dla STP Karolin. Na tym odcinku mają powstać trzy stacje - Karolin, Chrzanów i Lazurowa - czytamy.
Autobusy 112, 171 i 190 wracają na stare trasy
Linie autobusowe 112 (Karolin - CH Marki), 171 (Nowe Bemowo - Torwar) i 190 (Os. Górczewska - CH Marki) już 19 września (poniedziałek) wrócą na swoje trasy! Dodatkowo linia 122 ma być wydłużona przez Radiową i Kaliskiego do Os. Górczewska, a ulicą Pełczyńskiego pojedzie lokalna, nowa linia! - To efekt ciężkiej pracy mieszkańców, radnych i bemowskich urzędników - mówi Jarosław Dąbrowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Bemowo.
Kiedy pozwolenia?
Nieco więcej dowiedzieliśmy się w biurze prasowym, m.in. że stacja Lazurowa również powinna wkrótce otrzymać pozwolenie na budowę. A co z tunelami? - Liczymy, że w najbliższym czasie uzyskamy pozwolenia dla kolejnych obiektów stacyjnych i STP Karolin (stacja techniczno-postojowa). Teraz przed nami procedura przekazania terenu wykonawcy budowy i organizacja placu budowy. - Pozwolenia na tunele są zawarte w zamierzeniach dotyczących stacji i wentylatorni, czyli są obecnie procedowane. Mając na uwadze aktualny stan postępowań w zakresie pozwoleń na budowę, można oszacować, że komplet pozwoleń powinien być wydany na przełomie września i października br. - poinformowała rzeczniczka Warszawskiego Metra Anna Bartoń.
Unia pomoże?
Jednak nad dokończeniem inwestycji na Bemowie zebrały się kolejne ciemne chmury, bo brakuje pieniędzy. Firma Gulermak nie chce budować za kwotę wpisaną do umowy zawartej 3,5 roku temu. Władzom Warszawy nie udało się uzyskać dofinansowania w ramach instrumentu finansowego "Łącząc Europę", zarządzanego przez Komisję Europejską, ani przekonać rządu, by wsparł budowę metra w ramach Krajowego Planu Odbudowy po pandemii covid-19.
Stąd obecność na otwarciu dwóch ostatnich stacji metra unijnej sekretarz ds. spójności i reform Elisy Ferreiry. Prezydent Rafał Trzaskowski liczy na wielomilionowe unijne wsparcie dla tej inwestycji i zapewne przekonywał unijną urzędniczkę, że dokończenie drugiej linii metra jest ważne.
Pieniądze zostały wydane na inne cele
- Jesteśmy w trakcie rozmów z wykonawcą. Ewentualna decyzja o zwiększeniu kwoty będzie uzależniona od wyniku ugody sądowej i decyzji rady miasta - wyjaśnia Anna Bartoń. Czy jest ryzyko, że otwarta 30 czerwca stacja metra Bemowo będzie na długo ostatnią stacją zachodniego odcinka II linii?
- To scenariusz, który na pewno nie spodoba się mieszkańcom Warszawy. Dla nas też jest to nie do zaakceptowania - zapewnia na antenie RMF FM prezes Warszawskiego Metra Jerzy Lejk i dodaje: - Stacja techniczno-postojowa jest nam potrzebna do tego, żeby serwisować pociągi i je tam przechowywać. Ten scenariusz jest tylko teoretyczny. Należy dokończyć II linię metra.
Przypomnijmy, że wiedząc doskonale, jak bardzo wzrosły koszty trzech ostatnich stacji metra, władze Warszawy nie zawahały się wydać kilkuset milionów na: most pieszo-rowerowy przez Wisłę, nową siedzibę dla Teatru Rozmaitości na pl. Defilad, rozbetonowanie stawu na Polu Mokotowskim, bardzo drogą koncepcję dobudowania dwóch stacji na pierwszej linii metra (już wiadomo, że 7 mln zł zostało najprawdopodobniej zmarnowane, bo nie będzie pieniędzy na realizację tego pomysłu), koncepcję trzeciej linii metra, projekt zwężenia Alej Jerozolimskich i Marszałkowskiej czy rozbudowę stadionu Polonii.
(db)
.