REKLAMA

Bemowo

inwestycje »

 

Brakuje pieniędzy na dokończenie drugiej linii metra

  8 września 2022

alt='Brakuje pieniędzy na dokończenie drugiej linii metra'
źródło: Miasto Warszawa

Warszawskie Metro otrzymało pozwolenia na budowę kolejnych stacji na Bemowie: Karolin i Chrzanów. Czy oznacza to rychły start prac?

REKLAMA

Warszawskie Metro pochwaliło się otrzymaniem pozwolenia na budowę stacji Karolin oraz Chrzanów. - Liczymy, że niedługo uzyskamy kolejne, między innymi dla STP Karolin. Na tym odcinku mają powstać trzy stacje - Karolin, Chrzanów i Lazurowa - czytamy. Nagły zwrot na Bemowie. Autobusy 112, 171, 190 wracają na stare trasy Autobusy 112, 171 i 190 wracają na stare trasy
Linie autobusowe 112 (Karolin - CH Marki), 171 (Nowe Bemowo - Torwar) i 190 (Os. Górczewska - CH Marki) już 19 września (poniedziałek) wrócą na swoje trasy! Dodatkowo linia 122 ma być wydłużona przez Radiową i Kaliskiego do Os. Górczewska, a ulicą Pełczyńskiego pojedzie lokalna, nowa linia! - To efekt ciężkiej pracy mieszkańców, radnych i bemowskich urzędników - mówi Jarosław Dąbrowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Bemowo.

Kiedy pozwolenia?

Nieco więcej dowiedzieliśmy się w biurze prasowym, m.in. że stacja Lazurowa również powinna wkrótce otrzymać pozwolenie na budowę. A co z tunelami? - Liczymy, że w najbliższym czasie uzyskamy pozwolenia dla kolejnych obiektów stacyjnych i STP Karolin (stacja techniczno-postojowa). Teraz przed nami procedura przekazania terenu wykonawcy budowy i organizacja placu budowy. - Pozwolenia na tunele są zawarte w zamierzeniach dotyczących stacji i wentylatorni, czyli są obecnie procedowane. Mając na uwadze aktualny stan postępowań w zakresie pozwoleń na budowę, można oszacować, że komplet pozwoleń powinien być wydany na przełomie września i października br. - poinformowała rzeczniczka Warszawskiego Metra Anna Bartoń.

Kup bilet

Unia pomoże?

Jednak nad dokończeniem inwestycji na Bemowie zebrały się kolejne ciemne chmury, bo brakuje pieniędzy. Firma Gulermak nie chce budować za kwotę wpisaną do umowy zawartej 3,5 roku temu. Władzom Warszawy nie udało się uzyskać dofinansowania w ramach instrumentu finansowego "Łącząc Europę", zarządzanego przez Komisję Europejską, ani przekonać rządu, by wsparł budowę metra w ramach Krajowego Planu Odbudowy po pandemii covid-19.

Stąd obecność na otwarciu dwóch ostatnich stacji metra unijnej sekretarz ds. spójności i reform Elisy Ferreiry. Prezydent Rafał Trzaskowski liczy na wielomilionowe unijne wsparcie dla tej inwestycji i zapewne przekonywał unijną urzędniczkę, że dokończenie drugiej linii metra jest ważne.

REKLAMA

Pieniądze zostały wydane na inne cele

- Jesteśmy w trakcie rozmów z wykonawcą. Ewentualna decyzja o zwiększeniu kwoty będzie uzależniona od wyniku ugody sądowej i decyzji rady miasta - wyjaśnia Anna Bartoń. Czy jest ryzyko, że otwarta 30 czerwca stacja metra Bemowo będzie na długo ostatnią stacją zachodniego odcinka II linii?

- To scenariusz, który na pewno nie spodoba się mieszkańcom Warszawy. Dla nas też jest to nie do zaakceptowania - zapewnia na antenie RMF FM prezes Warszawskiego Metra Jerzy Lejk i dodaje: - Stacja techniczno-postojowa jest nam potrzebna do tego, żeby serwisować pociągi i je tam przechowywać. Ten scenariusz jest tylko teoretyczny. Należy dokończyć II linię metra.

Przypomnijmy, że wiedząc doskonale, jak bardzo wzrosły koszty trzech ostatnich stacji metra, władze Warszawy nie zawahały się wydać kilkuset milionów na: most pieszo-rowerowy przez Wisłę, nową siedzibę dla Teatru Rozmaitości na pl. Defilad, rozbetonowanie stawu na Polu Mokotowskim, bardzo drogą koncepcję dobudowania dwóch stacji na pierwszej linii metra (już wiadomo, że 7 mln zł zostało najprawdopodobniej zmarnowane, bo nie będzie pieniędzy na realizację tego pomysłu), koncepcję trzeciej linii metra, projekt zwężenia Alej Jerozolimskich i Marszałkowskiej czy rozbudowę stadionu Polonii.

(db)

.
 

REKLAMA

Komentarze (27)

# Eins, zwei, drei, vier usw.

08.09.2022 11:27

Po co budować metro na ( wciąż jeszcze ) pola kapuchy na Chrzanowie ? Mam nadzieję, że jednak "zabraknie środków" na realizację tego idiotyzmu. M2 powinna się w obecnym wariancie przebiegu i rozbudowy 3+2 kończyć na obecnej C04. Nie ma tam żadnych szans na potoki pasażerskie uzasadniające budowę tam stacji M2

# Pan M

08.09.2022 11:45

#Eins, zwei, drei, vier usw. napisał(a) 08.09.2022 11:27
Po co budować metro na ( wciąż jeszcze ) pola kapuchy na Chrzanowie ? Mam nadzieję, że jednak "zabraknie środków" na realizację tego idiotyzmu. M2 powinna się w obecnym wariancie przebiegu i rozbudowy 3+2 kończyć na obecnej C04. Nie ma tam żadnych szans na potoki pasażerskie uzasadniające budowę tam stacji M2

Słuszna uwaga co do zasady, tyle tylko że stacją końcową powinna być Lazurowa (Osiedle Górczewska). Jednocześnie powinien być zlikwidowany kikut tramwajowy na ulicy Górczewskiej, a linie 10 i 26 w drodze ze Śródmieścia skierowane odpowiednio na pętle Metro Młociny oraz Nowe Bemowo, linia 11 skasowana, a 28 docelowo pozostawiona na trasie objazdowej Plac Narutowicza - Wola - Jelonki - Nowe Bemowo - Piaski - Dworzec Gdański - Praga II - Targowa - Dworzec Wschodni.

# Eins, zwei, drei, vier usw.

08.09.2022 13:25

#Pan M napisał(a) 08.09.2022 11:45

Słuszna uwaga co do zasady, tyle tylko że stacją końcową powinna być Lazurowa (Osiedle Górczewska).

Powinna, ale w obecnej sytuacji raczej już nie opłaca się także budowa tylko jednej stacji, czyli C03 ( przetarg na wykonanie, koszt nowego projektu i cała ta karuzela biurokratyczna prowadząca do wydania PnB/PnU ). Obecnie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby, postulowane przez Pana, przedłużenie "siedemsetek" babickich do Cm. Wolskiego, ale imho lepiej do NB, a ożarowsko-piastowskich do Os. Górczewska via C04.

REKLAMA

# Pan M

08.09.2022 13:42

@Eins, zwei, drei, vier usw. :
Absolutna zgoda. Na chwilę obecną, ale też jeżeli budowa kolejnej (oby ostatniej) stacji trwale spadnie z planu, faktycznie należałoby wrócić do tego rozwiązania które zaproponowałem jako przejściowe i alternatywne dla kłopotliwego krańca przy Konarskiego i pierdyliarda dowowozówek.

# lideksynubeka

08.09.2022 15:19

Szczajkowski przehulał forsę na pierdóły i metra nie będzie. Rowerami niech jeżdzą z Chrzanowa miłośnicy POstępu

# BeMózg

08.09.2022 20:06

Linię M2 zaplanowano do końcówki na Karolinie dlatego, że tam ma być umiejscowiona kolejna stacja techniczno-postojowa. A stacja ma być na Karolinie z wielu powodów, oto najważniejsze z nich:
- teren ten jest położony tuż przy stacji kolejowej, a stacja techniczno-postojowa musi mieć połaczenie z siecią kolejową;
- druga linia metra musi mieć swoją stację, bo odległość od jej końcówek do stacji na Kabatach jest zbyt duża;
- stacja na Kabatach nie była zprojektowana do docelowej obsługi kilku linii metra (a jeżeli nie zostanie wybudowana stacja techniczno-posttojowa na Koziej Górce, to stacja na Karolinie będzie obsługiwała również linę M3);
- miasto jest właścicielem terenu na Karolinie;
- są to tereny przemysłowe, więc uciążliwości generowane przez stację nie będą oddziaływały na mieszkańców (na Kabatach mieszkańcy pobliskich domów narzekją na hałas pociągów i smród impregnatu, którym zabezpieczone są podkłady kolejowe).

REKLAMA

# Pan M

08.09.2022 20:44

@BeMózg:
Po rozbudowie zaplecza na STP Kabaty (hala wschodnia) oraz wprowadzeniu większej liczby taboru niewymagającego obsługi codziennej, STP Karolin projektowana pod wagony serii 81 jest zbędna. Składy mogą być odstawiane i sprzątane w torach odstawczych oraz przy peronach wybranych stacji po zakończeniu ruchu. Zwłaszcza że w realiach Warszawy (dystans i częstotliwość) druga linia jest tylko skromnym dodatkiem do pierwszej. Na przeglądy okresowe składy mogą zjeżdżać rotacyjnie na Kabaty. Kwestię hałasu Metro Warszawskie już dawno mogłoby rozwiązać podwyższając płot STP w formie estetycznego ekranu z puszczoną roślinnością jak np. przy ulicy Maczka. Problem impregnatu na Kabatach można rozwiązać łatwo, wykonując zielone torowiska na STP. Wszystko.

# Eins, zwei, drei, vier usw, uj

08.09.2022 21:14

nie zesrajta sie specialisty

# eciw

08.09.2022 21:56

żałosne, ale mieszkańcy takie rządy tolerują

REKLAMA

# Eins, zwei, drei, vier usw

08.09.2022 22:19

#Eins, zwei, drei, vier usw, uj napisał(a) 08.09.2022 21:14
nie zesrajta sie specialisty
Z ciebie za to taki specjalista, który wziął kredyt na 30 lat, na kilkakrotnie przepłaconą klitę, aby w niej zamieszkać na polu kapuchy. Wsiochu zrobiony w wała metodą "na metro".

# Kris86

08.09.2022 22:44

Te trzy stacje są bardzo potrzebne. Na Chrzanowie mieszka już w tej chwili bardzo dużo ludzi. A stacja ja Karolinie pozwoli ze ludzie dojeżdżający autami z kierunku Ozarowa czy obwodnicy, przesiądą się do metra i szybko dojada do centrum!

# Pan M

09.09.2022 00:01

#Kris86 napisał(a) 08.09.2022 22:44
Te trzy stacje są bardzo potrzebne. Na Chrzanowie mieszka już w tej chwili bardzo dużo ludzi. A stacja ja Karolinie pozwoli ze ludzie dojeżdżający autami z kierunku Ozarowa czy obwodnicy, przesiądą się do metra i szybko dojada do centrum!
Z S8 można równie dobrze zjechać na Górczewską do stacji Lazurowa gdzie powinien powstać kompaktowy terminal multimodalny - w tym garaż systemu P+R. Potok z transportu indywidualnego od strony Ożarowa powinna przejmować planowana linia SKM z Ożarowa lub Błonia. Jak słusznie zauważył już wcześniej jeden z uczestników tej dyskusji, Chrzanów z niską zabudową nigdy nie będzie generował potoków na miarę zdolności przewozowej metra. Gdyby nie było S8, linia M2 biegłaby jak pierwotnie planowano z Tarchomina na Jelonki, należałoby stworzyć nowe założenie urbanistyczne oparte o ulicę Człuchowską stanowiącą na wzór KEN jego kręgosłup i ciągnąć intensywną zabudowę wysoką pod Bronisze w pasie o szerokości wyznaczonej przedłużeniem ulic Doroszewskiego oraz Sterniczej i Sochaczewskiej. Z uwagi na zawalenie się całej planistyki po 1990 roku, niską zabudową Chrzanowa, a także powstanie trasy S8 stanowiącej przeszkodę w dalszej ekspansji miasta, za docelowo końcową powinno się przyjąć stację Osiedle Górczewska.

REKLAMA

# Panjan

09.09.2022 17:59

#Pan M
"Chrzanów z niską zabudową nigdy nie będzie generował potoków na miarę zdolności przewozowej metra". No nie wiem. Docelowo na Chrzanowie ma mieszkać ponad 30 000 mieszkańców. Głównie ludzi młodych, którzy będą dojeżdzać do pracy do innych dzielnic (na Bemowie jest mało zakładów pracy). Ze stacji Chrzanów korzystać będą też dojeżdzający z powiatu Warszawskiego zachodniego. A okoliczne miejscowości (takie jak Ożarów) zamieniają się w osiedla mieszkaniowe chyba nawet szybciej niż sam Chrzanów. Piszę o tym bez entuzjazmu, po prostu stwierdzam fakt.

# stacja końcowa ;)

09.09.2022 21:32

Oj tam , oj tam - zamiast się cieszyć z kładki to wydziwiają o Chrzanowie !

# pZz

09.09.2022 22:46

A mnie tylko zastanawia czy znow na 3 lata rozpizdza Gorczewska podczas budowy stacji Lazurowa.

REKLAMA

# dude

11.09.2022 16:04

#Eins, zwei, drei, vier usw. napisał(a) 08.09.2022 11:27
Po co budować metro na ( wciąż jeszcze ) pola kapuchy na Chrzanowie ? Mam nadzieję, że jednak "zabraknie środków" na realizację tego idiotyzmu. M2 powinna się w obecnym wariancie przebiegu i rozbudowy 3+2 kończyć na obecnej C04. Nie ma tam żadnych szans na potoki pasażerskie uzasadniające budowę tam stacji M2
W cywilizowanym świecie jest tak, że buduje się matro zanim powstaną osiedla. Przypominam, że kiedyś wysiadając na kabatach również wychodziło się niemal w szczerym polu.

# jkk

11.09.2022 19:33

Sytuacja jako żywo przypomina tę ze starego dowcipu z czasów ZSRR. Zebranie partyjne miało w porządku 3 punkty: 1. Budowa szkoły, 2. Budowa drogi, 3. Budowa komunizmu. Prowadzący zebranie zaproponował aby wobec braku pieniędzy na budowę szkoły oraz drogi przejść od razu do punktu 3.
Debatujemy nad różnymi opcjami czegoś co rodzi się w wielkich bólach, z różnych zresztą powodów.
Być może najlepszym rozwiązaniem byłoby zakończenie drugiej linii metra przy Lazurowej w okolicy obecnego Kauflanda. Przyjęto jednak inną opcję do realizacji. Nie da się, w nieco dalszej perspektywie czasowej, wykluczyć budowy kolejnych linii metra, które połączyć mogą Chrzanów z kolejnymi rejonami miasta (Włochy, Ursus itd.).
Sporo buduje się domów w okolicy Babic oraz Ożarowa, ich mieszkańcy najczęściej pracować będą w Warszawie. Lepiej jeśli swoje samochody zostawią na parkingach przy stacjach metra. Boję się jedynie o to aby miasto budowy takich parkingów nie przespało. Przy Lazurowej na wystarczająco duży parking nie ma już miejsca.
Po zabudowaniu 200 hektarów chrzanowskich pól pasażerów dla metra nie zabraknie.

# Vvv

13.09.2022 09:22

W sumie, a dlaczego poprzestać na tym chrzanowie i nie dorzucić jeszcze jednej stacji na ursusie, która łączyłaby się z pkp.

REKLAMA

# W Śródmieściu

13.09.2022 11:10

#Vvv napisał(a) 13.09.2022 09:22
W sumie, a dlaczego poprzestać na tym chrzanowie i nie dorzucić jeszcze jednej stacji na ursusie, która łączyłaby się z pkp.
Nie "na Ursusie", lecz "w Ursusie".

# Jacques

15.09.2022 17:40

#Eins, zwei, drei, vier usw. napisał(a) 08.09.2022 11:27
Po co budować metro na ( wciąż jeszcze ) pola kapuchy na Chrzanowie ? Mam nadzieję, że jednak "zabraknie środków" na realizację tego idiotyzmu. M2 powinna się w obecnym wariancie przebiegu i rozbudowy 3+2 kończyć na obecnej C04. Nie ma tam żadnych szans na potoki pasażerskie uzasadniające budowę tam stacji M2
Dawno nie było Cię na Chrzanowie, pól coraz mniej. A zanim M2 tam powstanie, pewnie nie będzie ich wcale...
A poza tym, nawet gdyby... to może w końcu warto najpierw myśleć o infrastrukturze, a potem pozwalać na budowę osiedli deweloperom?
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy