Metrem na Bemowo. Co z parkingami P+R?
5 lutego 2019
Jeśli przy Górczewskiej i Połczyńskiej nie powstaną duże parkingi przesiadkowe, Jelonki i Górce mogą zostać zalane autami spoza Warszawy.
Na styczniowej sesji Rada Warszawy uchwaliła rekordowy budżet, planując na ten rok wydatki w wysokości 19,1 mld zł (przy dziurze wynoszącej 2 mld zł). Na samą tylko budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej dołożono 180 mln zł, zaś na budownictwo "społeczne" w latach 2019-2024 zapowiedziano 272 mln zł. Wobec takich wydatków budowa dwóch parkingów P+R to niemal kropla w morzu. Okazuje się jednak, że nie jest ona priorytetem. Zarząd Transportu Miejskiego wciąż nie dostał na nie ani grosza.
- W Wieloletniej Prognozie Finansowej nie ma obecnie zapisanych środków na parkingi "Parkuj i Jedź" Lazurowa i Karolin - przyznaje Marta Plasota z Urzędu m.st. Warszawy.
Jeśli oba parkingi nie zostaną otwarte równolegle z metrem, Jelonki, Górce i Karolin czeka los Wrzeciona. Mieszkańcy tego osiedla od 2008 roku, od powstania stacji Młociny, nieustannie zmagają się z zalewem samochodów z Białołęki i spoza Warszawy. Na parkingu P+R przy Kasprowicza jest - po trzech rozbudowach - już prawie 1600 miejsc, ale to nadal za mało.
"Drugie Młociny"
Ostatnia stacja II linii metra (Karolin) powstanie przy skrzyżowaniu Połczyńskiej i Sochaczewskiej, w pobliżu pętli autobusowej i hipermarketu. ZTM przewiduje budowę w tym miejscu dużego węzła przesiadkowego, będącego odpowiednikiem Młocin dla zachodniej Warszawy. W planach jest nowa pętla autobusowa, mogąca przyjąć dziesięć autobusów przegubowych jednocześnie, oraz kolejnych dziesięć stanowisk dla autokarów dalekobieżnych. Powstałyby także poczekalnia, toalety, pomieszczenie do przewijania dzieci, lokale usługowe i gastronomiczne oraz miejsca kiss&ride.
Parking P+R miałby początkowo mieścić 1000 samochodów, ale projekt ma uwzględniać możliwość rozbudowy o kolejnych 1000 miejsc. Podobny obiekt jest planowany przy skrzyżowaniu Górczewskiej z Lazurową, obok stacji Lazurowa - tam miałoby parkować 800 aut, a w razie rozbudowy - 1500.
Lata lecą
Parking P+R przy stacji Lazurowa to jedna z wielu warszawskich inwestycji, o których mówi się od lat, ale nie widać żadnych efektów.
Budowa metra pod bemowskim odcinkiem Górczewskiej zacznie się w ciągu najbliższych miesięcy. Jeśli prace nad parkingami P+R będą postępować w takim tempie, jak do tej pory, wkrótce może się okazać, że zabraknie czasu na ich zbudowanie.
(dg)