REKLAMA

Bielany

Komunikacja

 

Marymoncka z szybkim tramwajem. Wrzeciono protestuje

  20 maja 2016

alt='Marymoncka z szybkim tramwajem. Wrzeciono protestuje'

Po remoncie tramwaje z Tarchomina i Młocin znacznie przyspieszyły. Mniejsza liczba przystanków nie podoba się pasażerom z Wrzeciona.

REKLAMA

Tramwaje kursowały Marymoncką już w latach 30. ubiegłego wieku, zaś w obecnym kształcie linia istnieje od roku 1953. Budowano ją w czasach, kiedy komunikacja miejska wyglądała zupełnie inaczej, nie stawiano na transport szynowy i nikt nie spodziewał się, że na północ od Bielan wyrośnie jeszcze olbrzymi Tarchomin. Dziś większość tramwajów jadących Marymoncką to "siedemnastki", dowożące mieszkańców tego osiedla do Śródmieścia, zaś funkcję lokalnego środka transportu na Bielanach powinny przejąć autobusy. Kierując się tą logiką Tramwaje Warszawskie wyremontowały linię, nadając komunikacji szynowej priorytet i przy okazji likwidując przystanek "Las Bielański" (inny, przy Twardowskiej, zamknięto dwa lata temu). Dzięki temu czas przejazdu Marymoncką skrócił się aż o 30%.

- Według naszych analiz przystanki "Twardowska" i "Las Bielański" były wykorzystywane przez pasażerów rzadziej, niż inne na tej trasie a jednocześnie znajdowały się bardzo blisko siebie - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Średnia odległość pomiędzy przystankami na Marymonckiej to wciąż ok. 450 metrów, co jest wartością dużo niższą niż np. na Tarchominie, gdzie rozmieszczono je co ponad 650 metrów. Dlatego ich rolę przejęły przystanki autobusowe. W godzinach szczytu autobusy kursują średnio co około 5 minut. Warto podkreślić, że niektóre linie autobusowe zatrzymują na tych przystankach na żądanie, właśnie z powodu niskiej frekwencji.

Rozwiązanie nie podoba się przyzwyczajonym do starego rozwiązania mieszkańcom Wrzeciona, którzy poprosili o interwencję radnych.

- Przystanek "Las Bielański" był w tym miejscu "od zawsze", a jego lokalizacja jest bardzo przydatna dla mieszkańców - pisze Anna Czarnecka, radna Bielan. - Został zlikwidowany bez żadnych konsultacji społecznych. 27 kwietnia pojawił się skrawek papieru z krótką informacją o likwidacji. Taka forma kontaktu Zarządu Transportu Miejskiego z mieszkańcami wzbudziła ogólne oburzenie wśród osób na co dzień korzystających z tego przystanku. W imieniu mieszkańców Wrzeciona proszę o przywrócenie przystanku w możliwie najkrótszym terminie.

- Obecne rozmieszczenie przystanków autobusowych i tramwajowych na Marymonckiej stanowi kompromis pomiędzy dążeniem do zapewnienia jak najkrótszego czasu podróży (rola tramwaju) a większą dostępnością transportu publicznego (rola autobusu) - odpowiada rzecznik Tramwajów Warszawskich.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (39)

# eRDe

20.05.2016 18:03

Jak zwykle ratusz robi wszystko dla tarchomina, a mieszkańców Bielan ma wiadomo gdzie.

# R17

20.05.2016 22:24

A ja nie rozumiem problemu. Ile to dalej ten przystanek niz Lasek? 30-50m?

# eRDe

20.05.2016 22:36

Akurat na tym przystanku często wsiadały matki z dziećmi (również w wózkach). To dla nich jest utrudnienie.

REKLAMA

# mama

20.05.2016 22:59

Ja zawsze wsiadalam i wysiadalam na lasku bielanskim bo mialam blizej a teraz na okolo.. jestem za przywroceniem przystankow na lasku!!!

# r17

21.05.2016 14:35

#eRDe
Akurat to mnie nie przekonuje. Gdyby tam się pojawiły schody czy na prawdę na około, bo od strony starego przystanku nie było przejścia to tak. Ale tu jest ew z 80 m do przejścia więcej. Przystanki są jakimś kompromisem między odległością a szybkością jazdy. Dla mnie ten przystanek taki jest. Pasy i w prawo przystanek, wcześniejszy w lewo. A teraz zamiast dwóch jet jeden kosztem kilkudziesięciu metrów do przejścia dla jednych. Dla mnie to akceptowalne.
#mama
Nie na około a co najwyżej ciut dalej. Bo ciut dalej jest to prawda. Ale coś za coś jak pisałem wyżej.
p.s. z tymi 30-50 m to trochę przesadziłem jednak ;)

# max

21.05.2016 19:17

Nareszcie. Ilość przystanków jaka była na Marymonckiej to był obłęd.

REKLAMA

 basik

21.05.2016 21:24

Roznica w strone Centrum jest niewielka. Ale w przeciwna juz znaczna. I najlepsze - autobus skrecajacy w Podlesna zamiast tramwaju jadacego do Centrum ...

# Księżycowy

22.05.2016 14:11

Nie kursowały Marymoncką w latach 30 , bo teren był poza granicami Warszawy, a ulica a raczej droga nazywała się - droga Zakroczymska ....
Skoro można przystanek autobusowy zrobić ,,na żądanie" to na pewno i tramwajowy można ....
tylko trzeba chcieć ....

# eRDe

22.05.2016 15:35

Na tym odcinku nie kursowały, ale na przykład pętla przy Twardowskiej już była. Pętlę miała tam piętnastka, jechała z Czystego jeśli mnie pamięć nie myli. Pętla nazywała się CIWF Bielany. Tramwaj jechał Marymoncką, Słowackiego do Wilsoniaka, a później przez Muranów.

REKLAMA

# Księżycowy

22.05.2016 17:02

Kraniec Bielany CIWF nazywał się od momentu otwarcia w 1933r i kursowała tam na początku 15A (15 w owym czasie jeździła od Marymontu czyli Hali Marymonckiej), a po 46r pętla nazywała się Twardowska.
Nie potrafię natomiast określić kiedy kraniec zamienił się w pętlę czyli 1 tor i maszynista przechodził na koniec składu (do niedawna tak kursowały tramwaje na Boernerowie 1 tor chociaż pętle miały)

# eRDe

22.05.2016 19:02

Dzięki za uzupełnienie. W 1938 jeździła tam już tylko piętnastka, 15a zostało zlikwidowane (nie mam 100% pewności czy w 1938). Pętla powstała w okresie międzywojennym, ale nie mam pojęcia kiedy dokładnie (była przerwa w kursowaniu tramwaju do tego krańca u schyłku 20-lecia międzywojennego, może wtedy?). Na zdjęciach z 1935 r. widać jeszcze kraniec. Od początku trakcja wzdłuż Marymonckiej była przystosowana do dwóch torów. Ogólnie Bielany są mało obecne na dawnych zdjęciach, stąd problem z dokładnym ustaleniem wielu spraw.
Kilka lat temu było trochę szumu w mediach w sprawie likwidacji starych słupów trakcyjnych na tej pętli (słupy kratownicowe, nitowane, wspominane jako atrakcja tej pętli). Wtedy zostały stare, ale i tak w końcu je wymieniono.

# Księżycowy

22.05.2016 22:23

No, ja tych czasów oczywiście nie pamiętam, tylko z relacji dziadka śp już niestety ...
Natomiast pamiętam,że zdaje się po 81r (stan wojenny) 6 i 5 z Twardowskiej zostały przeniesione pod hutę
i pętla służyła jako awaryjna w przypadku remontu torów i oczywiście istniała już zbudowana trakcja od huty poprzez Nocznickiego i dalej ....
Zresztą problem linii w latach 30 i nawet do końca wojny dotyczył głównie torów (obowiązywał radziecki rozstaw osi ) i dlatego tramwaje kursowały dzielnicami , tak w wielkim skrócie.

REKLAMA

# eRDe

22.05.2016 22:44

Też tego nie pamiętam;) Coraz mniej osób pamiętających tamte czasy. Mój dziadek zmarł 26 lat temu i o wiele rzeczy nie zdążyłem spytać. Poszperałem trochę i znalazłem informację, że pętla przy CIWF powstała w 1937 roku. W 1961 roku pociągnięto tory do huty. Tory przekuwano na węższy standard od 1946 roku. Nie od razu, ponieważ krążyły po Warszawie różne składy. Nasz odcinek zmienił rozstaw szyn około 1950 roku.

# hutnik

23.05.2016 08:27

Nie sobie ratusz zlikwiduje przystanek Świderska, na którym nikt nie wsiada. Słoje z Tarchomina chcą o minutę szybciej dojechać do Mordoru to niech zlikwidują Świderską. Ratusz spaprał sprawę z tramwajem na Żerań to trzeba kosztem Bielan znaleźć rozwiązanie. Biurwy yebane!!!!

# moja

23.05.2016 09:03

Tarchomin HAŃBĄ WARSZAWY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oddać przystanek w imię dobra socjalistycznej stolYcy dla wszystkich :D
P.S. Przystanek przesunięty o 300 m i 400 w drugą stronę.

REKLAMA

# ONR

23.05.2016 09:58

Do wszystkich Słojów i Buraków z gorszego sortu mieszkaniowego na Tarchominie YEBCIE się ze swoimi szybkimi tramwajami. Przystanek LASEK BIELAŃSKI powróci a Wy będziecie skomleć bo minutę później zjecie schabowego ze słoika. Taka prawda i nic na to nie poradzicie
CZOŁEM WIELKIEJ POLSCE

# cycu

23.05.2016 17:11

Gwarantuję ci czubie ,że ludzie z Tarchomina mają cię serdecznie w du... ,tym bardziej, że oczerniasz ich bezpodstawnie ...
Pretensję możesz mieć tylko do władz dzielnicy ,które nie zainterweniowały w tej sprawie i ewentualnie do zarządu ZTM.

# max

24.05.2016 09:28

#ONR napisał(a) 23.05.2016 09:58
Do wszystkich Słojów i Buraków z gorszego sortu mieszkaniowego na Tarchominie YEBCIE się ze swoimi szybkimi tramwajami. Przystanek LASEK BIELAŃSKI powróci a Wy będziecie skomleć bo minutę później zjecie schabowego ze słoika. Taka prawda i nic na to nie poradzicie
CZOŁEM WIELKIEJ POLSCE

Lepszy sort? Ale z rozumkiem coś u ciebie nie tak.

REKLAMA

# drugastrona

24.05.2016 13:06

Super, że skasowano ten przystanek! Jaki jest sens robić takie zagęszczenie przystanków? Ten przystanek był za blisko poprzedniego i dobrze, że go nie ma. Umówmy się, tramwaj jest przede wszystkim dla ludzi jadących do pracy do centrum, a nie dla turystów do lasu. A bielańczycy z łaski swojej odstosunkujcie się od nas tarchominiaków, bo Wy macie metro, więc bluzgając na władze Warszawy ostro grzeszycie. A jeżeli u nas tak fajnie i wszyscy tylko o nas dbają, to nic prze stoi na przeszkodzie, żebyście się tu przeprowadzili.

# właściwa strona

24.05.2016 14:50

Pogadaj z Hanią to ci wybuduje metro na Tarchomin tak jak chciał PiS-ior L.Kaczyński. Ale Hania lepiej wie gdzie metro budować-deweloperom a nie ludziom!!!!!
1.Z Bielan imbecylu ludzie też jeżdżą do pracy nie koniecznie metrem.
2.Mi dobrze na Bielanach.
3.Grzeszy to HGW siedząc w fotelu prezydenta drugą kadencje.
4. Ratusz zyebał tramwaj przez Żerań na Tarchomin to HGW wymyśliła szybki tramwaj przez Bielany-macie z tej wsi dojazd pod samo wejście do merta, żaden tramwaj tak nie zatrzymuje się jak (2) i mało Wam słoje?
5. Super, że przystanek wróci na swoje miejsce!!!
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy