Mamy most Anny Jagiellonki. Radni postawią kropkę nad "i"
8 czerwca 2021
Głosowanie Rady Warszawy to już tylko formalność. Otwarta w grudniu przeprawa przez Wisłę wreszcie doczekała się oficjalnej nazwy.
- Mostowi przez Wisłę, zlokalizowanemu w ciągu drogi ekspresowej S2, łączącemu dzielnice Wawer i Wilanów, nadaje się nazwę: Most Anny Jagiellonki - tak wygląda na papierze decyzja o nazwaniu mostu trasy S2, którą w czwartek 10 czerwca przegłosują warszawscy radni.
Najmłodszy most w Warszawie
Wśród propozycji patronów można było znaleźć marszałka Józefa Piłsudskiego, którego imieniem nazwano już plac w Śródmieściu i ulicę w Wesołej oraz Czesława Niemena, mającego plac na Żoliborzu Artystycznym. W marcu prezydent Rafał Trzaskowski zaproponował nazwanie mostu imieniem Anny Jagiellonki.
Doradzający radnym Zespół Nazewnictwa Miejskiego przekonywał, że Anna Jagiellonka patronuje już ulicy na Młocinach i zaopiniował propozycję prezydenta negatywnie. Pomysł spodobał się jednak radnym Wawra i Wilanowa, a głosowanie w Radzie Warszawy będzie już tylko kropką nad "i".
Kim była Anna Jagiellonka?
Anna Jagiellonka (1523-1596) zapisała się w historii jako ostatni polski monarcha z dynastii Jagiellonów, ale także przykład kobiety traktowanej przedmiotowo z powodu swojego pochodzenia i zmuszonej do nieszczęśliwego małżeństwa. Gdy zmarł jej brat Zygmunt August a kolejny król Henryk Walezy porzucił Rzeczpospolitą na rzecz Francji, część szlachty obwołała ją królem i dobrała za męża siedmiogrodzkiego księcia Stefana Batorego. Formalnie oboje byli równorzędnymi głowami państwa, ale z czasem Anna została zmarginalizowana a stosunki między parą były tak złe, że rozważano nawet unieważnienie małżeństwa.
Po śmierci Stefana Batorego królowa Anna zrzekła się praw do korony i poparła kandydaturę siostrzeńca, Zygmunta III Wazy. Ostatnie lata spędziła w Warszawie. Podobnie jak większość polskich monarchów została pochowana na Wawelu.
W historii Warszawy Anna Jagiellonka zapisała się m.in. za sprawą budowy drewnianego mostu przez Wisłę. Budowa pierwszej w historii miasta stałej przeprawy rozpoczęła się w 1568 roku z inicjatywy króla Zygmunta Augusta. Gdy monarcha zmarł, jego siostra Anna - jeszcze przed wstąpieniem na tron - dokończyła inwestycję z własnych pieniędzy. W 1603 roku most Zygmunta Augusta został zniszczony przez krę. Pamiątką po nim jest brama Mostowa z lat 1581-1582, stojąca poniżej Starego Miasta przy ul. Boleść.
(dg)