Kolejny cud wyborczy. Ruszają przymiarki do metra na Tarchomin
15 marca 2024
Na trzy tygodnie przed wyborami samorządowymi Rada m.st. Warszawy przeznaczyła 56 mln zł na prace przedprojektowe dla linii M4, która połączy Tarchomin, Rudę, Marymont, Żoliborz, rondo Daszyńskiego i pl. Zawiszy z Rakowcem, Służewcem i Wilanowem.
Będzie mieć długość 26 km, połączy Tarchomin z Wilanowem, a na jej trasie znajdą się 23 stacje. W czwartek 14 marca warszawscy radni przeznaczyli 56 mln zł na prace przedprojektowe dla linii M4. W tegorocznym budżecie Warszawy jest rekordowa dziura budżetowa w wysokości 3,24 mld zł, ale kwietniowe wybory samorządowe sprawiają, że samorząd "niespodziewanie" znajduje pieniądze, których nie miał przez ostatnich pięć lat.
78 milionów na projekt absurdalnego metra. Decyzja zapadła
Warszawski ratusz ignoruje głosy wzywające do racjonalnego inwestowania w metro, prąc do budowy "pętelki" ze Stadionu na Gocław. Zamówione przez urząd miasta analizy wykazały, że budowa takiego odcinka nie ma uzasadnienia, ale decyzja już zapadła. Sam projekt będzie kosztować 78 mln zł.
Metro M4 w Warszawie
- Nowoczesna i wygodna komunikacja miejska to dla nas absolutny priorytet. Tylko w trakcie tej kadencji oddaliśmy do użytku 11 stacji metra, a obecnie trwa budowa trzech kolejnych na linii M2. Po zakończeniu prac podróżni będą mogli korzystać w Warszawie z 42 stacji, a długość metra w stolicy wynosić będzie prawie 44 km - mówi prezydent Rafał Trzaskowski. - Ale na tym nie poprzestajemy. W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzeciej linii metra, a Rada Warszawy zdecydowała o przeznaczeniu pieniędzy na prace przedprojektowe czwartej linii. Tworzymy dobrze zaplanowaną siatkę połączeń komunikacyjnych. Tylko w taki sposób transport publiczny w Warszawie może funkcjonować jako system naczyń połączonych - dodaje.
Rada Warszawy wpisała do Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta pieniądze na prace przedprojektowe czwartej linii metra w wysokości 56 mln zł. Linia M4 połączy dzielnice Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów.
Gdzie będzie metro?
Na jej trasie będzie kilka węzłów przesiadkowych do linii metra M1 (Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do Szybkiej Kolei Miejskiej, tramwajów i autobusów.
Zapewnienie pieniędzy przez miejskich radnych umożliwi ogłoszenie jeszcze przed wyborami samorządowymi przetargu na prace przedprojektowe dla całej planowanej czwartej linii metra. Uzyskane analizy i dokumentacja pozwolą na precyzyjną lokalizację tuneli, stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy linią metra i komunikacją naziemną.
Linia metra M4
Celem prac przedprojektowych jest m.in. potwierdzenie możliwości budowy stacji metra w danym miejscu. Wybrany w przetargu wykonawca sprawdzi zarówno kwestie związane z warunkami geologicznymi, ewentualnymi kolizjami sieci, istniejącą lub planowaną zabudową.
Ważne są również sprawy związane z kolejnymi krokami realizacji, kolejnością etapowania budowy itp. Analizowane będą również kwestie technologii i późniejszej eksploatacji, np. prowadzenia ruchu pociągów. Prace przedprojektowe linii M4 powinny zakończyć się w 2028 roku. Kolejnych kilka lat zajmie projektowanie, więc budowa mogłaby ruszyć dopiero w latach 30. Wcześniej samorząd chce zbudować "ogryzek" linii metra M3 ze Stadionu Narodowego przez rondo Wiatraczna na Gocław, który według analiz będzie przewozić mniej pasażerów, niż tramwaje, i nie zapewni dojazdu do centrum Warszawy.
(jok)
.