78 milionów na projekt absurdalnego metra. Decyzja zapadła
23 lutego 2024
Warszawski ratusz ignoruje głosy wzywające do racjonalnego inwestowania w metro, prąc do budowy "pętelki" ze Stadionu na Gocław. Zamówione przez urząd miasta analizy wykazały, że budowa takiego odcinka nie ma uzasadnienia, ale decyzja już zapadła. Sam projekt będzie kosztować 78 mln zł.
Przypomnijmy: w ubiegłym roku warszawski ratusz zatwierdził schemat docelowej sieci metra, zakładający budowę do 2050 roku pięciu linii. W analizach najlepiej wypadła linia M4, mająca połączyć Tarchomin, Marymont, Żoliborz, Wolę, Ochotę, Służewiec, Stegny i Wilanów.
Linia metra M3 w Warszawie
Mimo to urząd miasta zdecydował, że po dokończeniu linii M2 (Lazurowa, Chrzanów, Karolin) skupi się na linii M3, rozpoczynającej się na stacji Stadion Narodowy.
Dlaczego OC w Warszawie jest takie drogie?
OC w Warszawie kosztuje znacznie więcej niż w mniejszych miejscowościach. Różnica jest naprawdę spora - nawet kilkaset złotych w skali roku! Gdzie tkwi źródło tych dysproporcji? Jakie czynniki determinują wysokość składek OC w stolicy? Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o przyczynach wyższych składek OC w stolicy.
Dojedziemy stamtąd na stacje Dworzec Wschodni, Mińska, Wiatraczna, Ostrobramska, Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Metro będzie jechać dookoła dzielnicy Praga Południe. Wszystkie analizy wykazują, że taka inwestycja nie ma sensu ekonomicznego i nie poprawi dojazdu z Grochowa czy Gocławia do centrum Warszawy. Prezydent Rafał Trzaskowski uważa jednak inaczej.
- Nowa linia zbliży Pragę do centrum - twierdzi. - W zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą - dodaje zapominając, że dojazd z Gocławia na Dworzec Wschodni i Stadion Narodowy już teraz trwa właśnie kilkanaście minut. Co więcej, pasażerowie z Gocławia czy Grochowa nie dojadą metrem do centrum Warszawy - będą zmuszeni do przesiadki po schodach ruchomych na inny peron stacji Stadion Narodowy. Dopiero w dalszej przyszłości linia M3 ma zostać wydłużona na lewy brzeg Wisły, na Siekierki i Mokotów, aż do stacji Żwirki i Wigury.
Dziwna inwestycja w Warszawie
Komisja przetargowa potwierdziła już wybór oferty w postępowaniu na wykonanie prac projektowych dla odcinka Stadion Narodowy - Gocław. Zaprojektuje go konsorcjum ILF Consulting Engineers Polska - Metroprojekt, które otrzyma 78 mln zł. Projektowanie krótkiego odcinka potrwa... trzy lata.
Budowa metra na Gocław rozpocznie się w 2028 roku. Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla linii M4.
(jok)
.