Z Gocławia na Stadion i... przesiadka. Zaczynają projektować linię M3
8 marca 2024
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie posłuchał analiz, które sam zamówił i podpisał 8 marca wartą 78 mln zł umowę na projekt odcinka linii M3 z Gocławia na Stadion. Przy okazji stwierdził, że ukończona linia okrążająca Mokotów i Gocław będzie dla Warszawy... linią obwodową.
"Ponad 8 km długości i 6 nowych stacji będzie liczył pierwszy odcinek III linii metra na Gocław. Dziś prezydent m.st.
78 milionów na projekt absurdalnego metra. Decyzja zapadła
Warszawski ratusz ignoruje głosy wzywające do racjonalnego inwestowania w metro, prąc do budowy "pętelki" ze Stadionu na Gocław. Zamówione przez urząd miasta analizy wykazały, że budowa takiego odcinka nie ma uzasadnienia, ale decyzja już zapadła. Sam projekt będzie kosztować 78 mln zł.
Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał umowę na zaprojektowanie nowej trasy kolei podziemnej przez konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Budowa linii M3 rozpocznie się w 2028 roku" - informuje warszawski ratusz.
Metro na Gocław
W rozesłanym do mediów komunikacie urzędnicy znów napisali, że linia metra M3 "zbliży Pragę do centrum", choć w rzeczywistości nie będzie kursować między Pragą a centrum. Pasażerowie jadący z Gocławia czy Grochowa nie dojadą linią M3 do centrum Warszawy, ale będą zmuszeni do przesiadki po schodach ruchomych na inny peron stacji Stadion Narodowy lub do Szybkiej Kolei Miejskiej. Mimo to warszawski ratusz wciąż nazywa pierwszy odcinek linii M3 "metrem na Pragę".
Dopiero w dalszej przyszłości linia M3 ma zostać wydłużona na lewy brzeg Wisły, na Siekierki i Mokotów, aż do stacji Żwirki i Wigury. Według prezydenta Trzaskowskiego powstanie w ten sposób "linia obwodowa". Byłaby to zapewne pierwsza w historii metra na świecie linia obwodowa, która nie okrąża obszaru śródmiejskiego.
Kiedy powstanie metro M3?
Projekt będzie powstawać trzy lata. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Etap projektowania powinien zakończyć się w 2027 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok, tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
- Na budowę tej linii potrzebujemy ogromnych środków, około 5 miliardów złotych. Tak kosztownej inwestycji nie da się zrealizować bez wsparcia środkami z Krajowego Planu Odbudowy czy z budżetu unijnego. Mam jednak nadzieję, że pieniądze się znajdą i będziemy mogli rozpocząć budowę linii M3 już za cztery lata. Równolegle zaczniemy prace przedprojektowe dotyczące czwartej linii metra - obiecuje prezydent Rafał Trzaskowski.
(jok)
.