Kontrowersyjny plan dla Żerania. "Trzeba zwęzić Jagiellońską"
9 grudnia 2019
Wyremontowana rok temu arteria nie pasuje do koncepcji zabudowy, planowanej przez warszawski ratusz na terenie Fabryki Samochodów Osobowych.
Propozycja zwężenia Jagiellońskiej znalazła się w "masterplanie dla terenów dawnej Fabryki Samochodów Osobowych", przygotowanej dla warszawskiego samorządu przez zespół prof. Krzysztofa Domaradzkiego z pracowni Dawos. Architekci i urbaniści proponują przekształcenie terenu FSO w nowy kwartał miasta, nad którym dominowałby stojący w pobliżu Trasy Toruńskiej 70-metrowy wieżowiec. W miejscu fabryki powstałyby bloki, ale także szkoły, przedszkola i skwery.
Co z Jagiellońską?
- Przewidziano doraźne zachowanie przekroju drogi dwie jezdnie z trzema pasami ruchu (2x3) przy docelowym ograniczeniu do dwóch w każdym kierunku (2x2) w miarę rozwoju zabudowy na obszarach Żerania FSO - pisze Dawos. - Trzeci pas ruchu będzie wykorzystywany do relacji skrętnych przy skrzyżowaniach, dla potrzeb uzupełniania zieleni przyuliczne lub do parkowania.
W opracowaniu czytamy, że "ograniczenie przepustowości będzie miało wpływ na wzrost popytu na przejazdy komunikacją tramwajową". Innymi słowy: przewidywane są takie korki, że kierowcy zostaną zmuszeni do przesiadki do tramwajów. Do "masterplanu" dołączono prognozę przewozów pasażerskich, w której uwzględniono linię tramwajową wzdłuż Modlińskiej, linię metra łączącą Dworzec Zachodni, Stadion Narodowy i Gocław oraz... most Krasińskiego z linią tramwajową.
Remont już był
W ubiegłym roku Zarząd Dróg Miejskich wydał 7,55 mln zł na budowę drogi rowerowej od Trasy Toruńskiej do ronda Starzyńskiego, wymianę oświetlenia, remont chodników i zatok autobusowych, modernizację sygnalizacji świetlnej oraz zasadzenie ponad 40 drzew. Jezdnie były także frezowane, więc aż do 2028-2030 roku nie powinny wymagać większych napraw.
(dg)