Konsultacje z garstką osób: najwięcej kontrowersji wokół 512
15 maja 2014
Dwie i pół godziny trwało pierwsze spotkanie mieszkańców Targówka z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego. Najwięcej kontrowersji wzbudzają zmiany w kursowaniu linii 512.
- Niestety nie - odpowiedział Franków. - Większość ulic na Zaciszu jest tak wąska, że nie mieszczą się na nich nawet minibusy. Jedynymi ulicami wewnątrz osiedla, którymi mogą kursować autobusy, są Rolanda i Codzienna. W tym roku powinna powstać nowa pętla na Gilarskiej, dzięki której 512 w drodze na Zacisze przestanie jeździć dookoła przez Kondratowicza i Wincentego, ale pojedzie w obu kierunkach przez Rolanda i Codzienną. Świetnie rozumiem problemy komunikacyjne mieszkańców Zacisza, bo sam mieszkam na tym osiedlu.
Część obecnych na spotkaniu mieszkańców zastanawiała się, czy zamiast budować pętlę na Gilarskiej, nie lepiej wydłużyć 512 na Bródno, na przykład do pętli na Podgrodziu.
- To sprawiłoby, że linia kursowałaby rzadziej - odpowiadał Franków. - Ani MZA ani żadna z prywatnych firm, z których usług korzystamy, nie ma rezerwowych autobusów.
Tym, co wzbudza największe kontrowersje, jest jednak pomysł skrócenia 512 (a także 527) do stacji metra Dworzec Wileński. Wicedyrektor ZTM przekonywał, że uruchomienie podziemnej kolei na Pradze zmieni przyzwyczajenia komunikacyjne warszawiaków i większość mieszkańców i tak będzie wysiadać przy stacji metra. Ci, którzy zechcą kontynuować podróż do pl. Zamkowego i pl. Bankowego, będą mieli wygodną przesiadkę do kursującego często 190.
206 nie jest nową linią
Pojawił się również postulat, by linie 145 i 199 kursowały częściej. Franków przyznał, że linia 145 (a także 345) kursuje nieregularnie, ale niewiele można z tym zrobić: przyczyną jest przejazd kolejowy na Łodygowej, na granicy Warszawy i Ząbek.
Nieporozumienie wynikło przy omawianiu linii 160 i 260.
- Mówił pan, że nie macie więcej autobusów, ale tworzycie nową linię 260 - wytykała jedna z mieszkanek.
- 260 nie jest nową linią - ripostował wicedyrektor ZTM. - To wydzielona i kursująca na skróconej trasie część linii 160, której dla przejrzystości chcemy nadać inny numer.
W drugiej części spotkania rozmowa zeszła na temat lokalnych linii autobusowych. Mieszkańcy Zacisza wyrazili zapotrzebowanie na linię, łączącą ich osiedle z położonym wzdłuż Kondratowicza centrum dzielnicy Targówek. Z kolei mieszkańcy Bródna apelowali o wzmocnienie kursującego z opóźnieniami 156 lub przywrócenie zlikwidowanego przy okazji cięć finansowych 202.
- 156 rzeczywiście stoi w korkach na remontowanym moście Grota-Roweckiego - przyznał Franków. - Mogę obiecać, że bródnowski odcinek tej linii zostanie wzmocniony.
527: nie dla Targówka
ZTM zamierza wzmocnić także 527, które dzięki skróceniu do stacji metra na Pradze mogłoby kursować w godzinach szczytu nawet co trzy minuty. Wicedyrektor opowiedział się zdecydowanie przeciwko dodaniu na trasie jakiegokolwiek przystanku na żądanie.
- Głównym zadaniem 527 jest dowożenie do metra mieszkańców Zielonej Białołęki - wyjaśniał. - Zatrzymywanie na Radzymińskiej wypełnionego autobusu tylko po to, by wysiadło z niego kilka osób, jest nieekonomiczne.
Drugie i ostatnie spotkanie na Targówku odbędzie się 4 czerwca o 18.00 w Gimnazjum nr 141 przy Trockiej 4.
W ramach konsultacji społecznych ZTM chce uzyskać odpowiedzi na cztery pytania:
1. Czy zaproponowane zmiany ułatwią korzystanie z II linii metra?
2. Czy zaproponowane zmiany odpowiadają potrzebom pasażerów?
3. Co zmienić, aby dojazd do stacji II linii metra był komfortowy?
4. Co mogłoby być zmodyfikowane, aby przesiadki z komunikacji naziemnej do metra (i w drugą stronę) były bardziej komfortowe?
Swoje uwagi można przekazywać drogą mailową na adres konsultacje@ztm.waw.pl, w Punktach Obsługi Pasażerów lub pocztą (Żelazna 61, 00-848 Warszawa, z dopiskiem "Konsultacje").
DG