Koleją do Zegrza. Kiedy?
21 października 2015
Przywrócenie kolei do Zegrza wydaje się być już "tylko" kwestią czasu. Co wiemy o tej inwestycji?
- Od stycznia 2015 roku linia kolejowa nr 28 Wieliszew - Zegrze jest jednak zamknięta ze względu na zły stan techniczny toru spowodowany licznymi kradzieżami i dewastacjami. Dzierżawcy zrezygnowali z użytkowania bocznic na tej linii w grudniu ubiegłego roku właśnie ze względu na powtarzające się akty wandalizmu - mówi Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
O przywrócenie regularnych kursów pasażerskich, umożliwiających dotarcie nad Zalew Zegrzyński nie tylko nam, ale i warszawiakom wsiadającym na stacji Warszawa Gdańska, starał się m.in. był starosta a obecny wiceminister administracji Jan Grabiec. Teraz inwestycja została w końcu uwzględniona w Krajowym Projekcie Kolejowym do 2023 roku, jako projekt rezerwowy planowany do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Co oznacza dla nas hasło "lista rezerwowa"?
- Należy podkreślić, iż umieszczenie powyższej inwestycji na liście rezerwowej nie umniejsza znaczenia projektu - wyjaśnia przedstawiciel PKP PLK, a były starosta podkreśla, że monitoruje sytuację. Pracy pozostało sporo. Aby pociągi mogły powrócić do Zegrza, niezbędna jest odbudowa toru na stacji oraz na brakującym odcinku pomiędzy terenem P.P.H. Fermata a stacją oraz gruntowna odnowa nieużywanego obecnie peronu. - Rozmawiałem kilka tygodni temu z prezesami PKP PLK i nie widzą przeszkód w szybkim zrealizowaniu inwestycji. Podpisano porozumienie, a to oznacza, że niebawem ruszy projektowanie - mówi Jan Grabiec. Dodaje też, że tak niewielka inwestycja, jak linia do Zegrza w ogóle nie musiała się znajdować w Krajowym Programie, żeby być realizowana. - Zabiegaliśmy o wpisanie jej do programu, bo to oznacza pewność realizacji - bez względu na to, czy to lista podstawowa czy rezerwowa. Na podstawowej znajdują się po prostu kluczowe inwestycje w skali kraju. Nasz czterokilometrowy odcinek to inwestycja o znaczeniu regionalnym. To, że w ogóle taki fragmencik znalazł się w Krajowym Programie, jest naszym sukcesem - podkreśla Jan Grabiec.
Kto co zrobi?
Kilka dni temu podpisano kolejny list intencyjny, precyzyjnie dzielący kompetencje stron w pracach: PKP PLK S.A. weźmie na siebie remont linii, warszawski Zarząd Transportu Miejskiego będzie świadczyć na niej usługi przewozowe, zarząd województwa umieści zadanie w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego, a samorządy lokalne podzielą się w kosztach utrzymania linii.
Pracy pozostało sporo. Aby pociągi mogły powrócić do Zegrza, niezbędna jest odbudowa toru na stacji oraz na brakującym odcinku pomiędzy terenem P.P.H. Fermata a stacją oraz gruntowna odnowa nieużywanego obecnie peronu. To nie wszystko. Potrzebna jest też zabudowa czujników zbliżania pociągu, sygnalizacji świetlnej i półrogatek na stacji Wieliszew dla skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 631. Trzeba także odbudować sieć trakcyjną.
Wszystko jest jasne. Oprócz odpowiedzi na pytanie: "Kiedy?".
Anna Sadowska