Kładka czy wiadukt nad torami? Konsultacje przed nami
8 czerwca 2018
14 czerwca o godz. 18 na drugim piętrze budynku dworca kolejowego odbędą się konsultacje społeczne dotyczące nowych przepraw przez tory w Legionowie.
Na stronie internetowej legionowskiego ratusza opublikowane zostały już projekty wiaduktów, tuneli i dróg.
Wiadukt na Krasińskiego i nowe rondo
Władze miasta chciałyby wybudować bezkolizyjną przeprawę przez tory kolejowe w ciągu ul. Krasińskiego. A konkretnie miałby powstać wiadukt kolejowy, do którego musiałaby zostać dobudowana nowa droga. Jej początek zaplanowano na wysokości skrzyżowania ulic Kościuszki z Głowackiego i biegłaby ona wzdłuż torów kolejowych. Następnie za skrzyżowaniem z ulicą Krasińskiego powstałby wiadukt, który bezkolizyjnie przetnie tory a nowo powstała ulica znów biegłaby wzdłuż torów kolejowych - tym razem równolegle do ulicy Kolejowej. Swój koniec miałaby w okolicach obecnego skrzyżowania ulic Kolejowej i Gawryszewskiego. Tam projektanci zaplanowali rondo.
Wiadukt na Roi, kładka na Polnej
Drugi bezkolizyjny przejazd zakłada tak naprawdę realizację dwóch inwestycji. Na Bukowcu miałaby powstać kładka pieszo-rowerowa z obustronnymi pochylniami i schodami - w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej oraz wiadukt na przedłużeniu ul. Roi. I tutaj również niezbędne jest zbudowanie zupełnie nowej drogi, która miałaby powstać na przedłużeniu ulicy Przemysłowej i biegłaby wzdłuż torów kolejowych. Tuż pod bramą osiedla Nowy Bukowiec powstałby wiadukt. Następnie nowa ulica znów biegłaby wzdłuż torów kolejowych i łączyła się z Kwiatową.
Co wniosą konsultacje?
Obie koncepcje wysłane zostały do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i będą przedmiotem dalszych rozmów i analiz. Ratusz szacuje, że koszt jednej przeprawy to 14-16 mln zł. Jak zapewniają jego przedstawiciele, rozmowy z kolejarzami oraz konsultacje z mieszkańcami będą prowadzone równolegle. Ze spółką kolejową miasto ustala liczbę przepraw oraz ich przebieg względem linii kolejowej. Zaś po konsultacjach z mieszkańcami władze miasta chcą przekazać wszystkie uwagi kolejarzom. PKP PLK zaś zdecyduje - ile i czy w ogóle dofinansuje legionowskie inwestycje. W poprzednich latach bywało z tym różnie. Przypomnijmy tylko, iż kolejarze nie chcieli dorzucić się do budowy kładki pieszo-rowerowej w ciągu ulic Parkowa-Wyszyńskiego, wzbraniali się też przed budową minitunelu w ciągu ulic Polna i Kwiatowa argumentując, iż w pobliżu są już przeprawy bezkolizyjne (dla pieszych przejście pod torami na PKP Legionowo Przystanek a dla samochodów wiadukt na Warszawskiej/Zegrzyńskiej).
(DB)