Kilometr Wału Miedzeszyńskiego, na który zabrakło pieniędzy
30 listopada 2015
Przed Wawrem wielkie drogowe inwestycje: południowa obwodnica Warszawy i rozbudowa Wału Miedzeszyńskiego. Niestety, kolejny już raz zawiodło planowanie i koordynacja: w planach pominięto kilometrowy odcinek Wału, który będzie wąskim gardłem wylotówki na Puławy.
POW buduje natomiast Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach inwestycji zostanie przebudowany Wał Miedzeszyński od węzła z POW do ul. Czarnuszki. Jej efektem będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, chodnik i ścieżka rowerowa. Szczegóły poznamy po wykonaniu projektu.
- Z kolei samorządy województwa mazowieckiego i lubelskiego planują przebudowę dalszego odcinka - od granic Warszawy do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 (tzw. obwodnica Błot) oraz rozbudowę tej drogi o łącznej długości 67,2 km na dalszym odcinku do Puław - informuje radny Rafał Czerwonka. Inwestycja warta 359 mln zł powinna się rozpocząć w 2018 roku.
W czym problem?
Obwodnica Błot to pięciokilometrowy nowy odcinek Wału Miedzeszyńskiego oraz ul. Nadwiślańskiej w Józefowie - od ul. Czarnuszki w Warszawie do ul. Wyszyńskiego w Józefowie. Okazuje się, że wojewoda planuje budowę tylko czterokilometrowego odcinka nowej obwodnicy od granicy miasta. Obwodnica Błot to pięciokilometrowy nowy odcinek Wału Miedzeszyńskiego oraz ul. Nadwiślańskiej w Józefowie - od ul. Czarnuszki w Warszawie do ul. Wyszyńskiego w Józefowie. Pozostaje dokładnie 1,2 km drogi, której nikt nie planuje rozbudować. Ten krótki kawałek może sparaliżować ruch i zniweczyć inwestycyjny rozmach wszystkich wymienionych dróg.
- Ruch samochodowy ze zrealizowanego częściowo odcinka obwodnicy Błot zostanie skierowany wąską ul. Podstołeczną lub nowym śladem ul. Werbeny, by następnie dotrzeć do ul. Wał Miedzeszyński - tłumaczy Rafał Czerwonka. - Obecnie fragment Wału Miedzeszyńskiego przebiegający przez osiedle Błota to wąski pas drogowy składający się z jednej siedmiometrowej jezdni, wąskiego chodnika, półzatok autobusowych i licznych wyjazdów poprzecznych. Po zakończeniu inwestycji na wspomnianych odcinkach ul. Wał Miedzeszyński i drogi wojewódzkiej nr 801 ten brakujący odcinek obwodnicy Błot pozostanie tzw. wąskim gardłem w komunikacji samochodowej w tej części miasta - zapowiada radny.
W obowiązującej Wieloletniej Prognozie Finansowej Warszawy nie ma zarezerwowanych funduszy na rozbudowę Wału Miedzeszyńskiego na odcinku od Czarnuszki do granicy miasta.
- Obecnie w planach inwestycyjnych ujęta jest przebudowa ul. Wał Miedzeszyński od ronda z ul. Trakt Lubelski do węzła z planowaną trasą ekspresową S2, przewidzianą do realizacji w latach 2016-2019. Przebudowa Wału Miedzeszyńskiego do granicy Warszawy jest w planach strategicznych miasta, ulica ta znajduje się także w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - mówi Tomasz Kunert ze stołecznego ratusza. Co to oznacza? - Że jest jednym z wielu oczekujących zadań, które są realizowane sukcesywnie w miarę możliwości finansowych - przyznaje Kunert.
AS